hadronski sudarač

Božja čestica otkrivena je u tunelu većem od Zagreba

lhc
AFP/PIXSELL
04.07.2012.

Veliki hadronski sudarač (LHC) smješten je 175 metara ispod zemlje, u tunelu dugačkom 27 kilometara

Vjerojatnog otkrića Božje čestice ne bi bilo bez modernog mikroskopa koji vidi objekte znatno manje od atoma. Riječ je o već dobro poznatom LHC-u – Velikom hadronskom sudaraču koji nosi titulu najvećeg svjetskog akceleratora čestica. Smješten je 175 metara ispod Alpa, na francusko-švicarskoj granici u blizini Ženeve, u tunelu dugačkom čak 27 kilometara. Površinom je veći od Zagreba, tj. prostorom koji zauzima može se usporediti s Beogradom.

Stotine znanstvenika

Veliki hadronski sudarač sagradio je CERN s namjerom da u njemu testira različita predviđanja fizike elementarnih čestica u što spada i eventualno postojanje Higgsova bozona. Napravljen je u suradnji sa 10.000 znanstvenika i inženjera iz više od 100 država svijeta, a u projektu je sudjelovalo i nekoliko stotina instituta i laboratorija. Nastanak je potpomagao i hrvatski znanstvenik dr. Danilo Vranić, koji danas radi u CERN-u, a za Večernji list komentira moguće otkriće Higgsova bozona:

– Otkriće je uvjetovano razvojem tehnologije, ali i pobjedom razuma. Iako je CERN europski projekt, u njemu sudjeluju stotine i tisuće znanstvenika iz cijelog svijeta. Otkrićem Higgsova bozona ustanovljena je i karika između kozmologije i fizike čestica, a današnje otkriće veliki je dan za CERN i cijelu znanstvenu zajednicu. Projekt je započeo početkom devedesetih, a radio sam na dizajnu detektora unutar sustava. Drago mi je, nakon svih ovih godina rada, vidjeti kako se nižu uspjesi. Ovo je projekt u kojemu sudjeluje cijeli svijet, znanstvenici svih rasa i boja i pokazuje kako svijet može dobro funkcionirati kada su svi složni – rekao je Vranić.

Stroj za Veliki prasak

Naš znanstvenik Vranić, kao i svi drugi znanstvenici u CERN-u, služe se dvama velikim okularima mikroskopa smještenog unutar LHC-a. Svaki od njih velik je poput prosječne zgrade, a smješten je duboko ispod zemlje. Jedan okular zove se ATLAS, a drugi CMS. Na svakom od njih radi nekoliko stotina znanstvenika.

Drugo ime za LHC je i “stroj za Veliki prasak” zato što se u njemu rekonstruiraju uvjeti koji su vladali u trenutku nastanka svemira. Istraživanje počiva na teoriji Velikog praska koji se dogodio prije gotovo 14 milijarda godina. LHC je vrijedan više od pet milijarda eura, a u pogon je pušten 10. rujna 2008. godine.

BR
Brandfackel2
21:19 04.07.2012.

I što su to veličanstveno ovi "znanstvenici" otkrili i dokazali nakon svih tih utomar ulupanih milijardi i milijardi? Otkrili su da je "fizika" stvorila čovjeka, a ne dragi Bog... Pa to je isto i tifusar Nikoletina Bursać usranih gaća hodajućii po Kozari saznao još 1941. godine od svoga političkoga komesara!

IN
InfoMan
22:04 04.07.2012.

Ovo otkrice ne kaze da ne postoji Bog i da je fizika stvorila covjeka vec potvrdjuje da su nase (fizikalne) teorije (pretpostavke) o materiji dobre! Matematickim modelima izracunalo se je da cestica mora biti "tu negdje", lovljena je godinama i napokon ulovljena. Velika potvrda teoriji koja opisuje materiju. Naravno, pretpostavka je da Higgsov bozon daje masu, tj "prenosi" gravitaciju. Za sada je to tako, a da li je to stvarno istina vidjet cemo. Inace, fizika lijepo opisuje materiju i njezinu interakciju, a Bog je duhovna sfera. Jedan s drugim nemaju nikakve veze.

Avatar madcap
madcap
20:31 04.07.2012.

Mislim da je priča o porijeklu imena čestice isfabricirana. Kako je nikako nisu mogli uhvatiti zvali su je "vražja čestica", a onda su se počeli buniti mantijaši. Tada je prof. Lederman u maniri "pametnijeg koji popušta" dao naziv čestici "božja čestica". Ja ne bi da sam na njegovom mjestu.