publiku mame popularnim sadržajima

Zašto je ruska propaganda uspjela u Latinskoj Americi? Koristili su perfidne trikove

Illustration shows RT and Sputnik app
DADO RUVIC/REUTERS
16.04.2022.
u 12:07

Na početku ruske invazije na Ukrajinu kod španjolskog ogranka RT-a pale su sve maske kritičkog izvještavanja – ruski potez se bezrezervno opravdavao. Tako je postupila i popularna influencerica koja je ujedno i zamjenica direktora Actualidad RT, Ina Afinogenova.

Činjenice, poluistine, glasine, nekoliko lažnih vijesti, pomiješanih sa savjetima za mršavljenje, sportom i zabavom. A sve to, kako bi stvar djelovala ozbiljnije, predstavljaju novinari. To je svakodnevni posao u medijskim sferama mnogih zemalja Latinske Amerike. Ruski državni mediji kao Russia Today (RT) i Sputnjik su od toga napravili sistem iza kojeg se krije smišljena dezinformacija. Stručnjaci oba medija smatraju se propagandnim organima ruske vlade.

Španjolski ogranak medijske kuće RT je Actualidad RT. Osnovan je 2009. i otada je postigao izuzetan uspjeh. Ima 18 milijuna korisnika na Facebooku, a na YouTubeu gotovo šest milijuna. Time je španjolski ogranak prestigao i profile ruske medijske kuće na engleskom – njih je oko sedam milijuna na Facebooku i četiri i po milijuna na YouTubeu, piše Deutsche Welle

„Rusija je 2018. iskoristila svjetsko nogometno prvenstvo kod kuće kako bi se medijski usidrila u Latinskoj Americi", kaže Mario Morales, profesor komunikologije s kolumbijskog Sveučilišta Javeriana. „Posredstvom navodno apolitičnog sporta Moskva je predstavila RT kao alternativu koja navodno ne transportira ni propagandu ni ideološke ili državne interese", kaže Morales i dodaje da je RT od tada prožela medijsku sferu Latinske Amerike i izgradila „lojalno sljedbeništvo" korisnika.

Actualidad RT: 200 suradnika na tri mjesta

„Ruski državni mediji su mogli jednostavno prodrijeti u Latinsku Ameriku jer su slični brojnim medijskim kućama u Latinskoj Americi, koji se predstavljaju kao državotvorni i naposljetku služe interesima svojih vlada“, objašnjava argentinska stručnjakinja za medije Adriana Amado. Ona dodaje da u mnogim latinoameričkim zemljama postoje mediji s jasnim propagandnim ciljevima usporedo s medijima koji se pridržavaju profesionalnih novinarskih standarda.

RT je objavio podatke da je u toj medijskoj kući zaposleno 200 osoba koji govore španjolski u redakcijama u Caracasu (Venezuela), Havani (Kuba) i Buenos Airesu (Argentina). Iako je RT nakon ruske invazije na Ukrajinu blokiran na društvenim mrežama, njihovi sadržaji se mogu pratiti i na drugim stranicama.

Na početku ruske invazije na Ukrajinu kod španjolskog ogranka RT-a pale su sve maske kritičkog izvještavanja – ruski potez se bezrezervno opravdavao. Tako je postupila i popularna influencerica koja je ujedno i zamjenica direktora Actualidad RT, Ina Afinogenova.

Influencerica potiče teorije zavjere

Ina Afinogenova je najpoznatije lice RT-a u Latinskoj Americi. Ona na YouTube kanalu „Ahí les Va" komentira svjetske događaje isto kao i čudno ponašanje i proturječja nekih latinoameričkih političara. To je popularno. Međutim, ona je u jednom videu opravdavala represivne mjere ruskih vlasti čija je žrtva bio oporbeni političar Aleksej Navaljni.

„Ina Afinogenova ima stil koji je kod ljudi koji su pod utjecajem teorija zavjera vrlo omiljen. Česta uzrečica je: ’To ti oni prešućuju. Ili: ’Sada ću da vam reći nešto, čega nema u tradicionalnim medijima’“, kaže Adriana Amado. A kolumbijski profesor Mario Morales smatra da se Afinogenova koristi žanrom koji je u Latinskoj Americi vrlo omiljen – aktivistički motiviranim novinarstvom.

Osnivačica službe za monitoring društvenih mreža ProBox, i njena direktorica, Venezuelanka Maria Virginia Marin, kaže da je odmah nakon početka invazije na Ukrajinu 24. veljače, počela i bitka za dominantnu interpretaciju tog događaja na Internetu na španjolskom jeziku.

Venezuela, Nikaragva i Kuba – plodno tlo za propagandu

Ona kaže da postoji „trovanje informacijskog prostora u društvenim mrežama“ isto kao u Rusiji. A oni su prema njoj najvažniji i često jedini izvori informacija u zemljama s autoritarnim vlastima. Maria Virginia Marin kaže da su u Venezueli, na Kubi i u Nikaragvi odavno institucionalizirani cenzura, propaganda i dezinformacije prema ruskom uzoru.

„U Venezueli, na primjer, je ruska verzija događaja vrlo raširena. To je rezultat podrške koju tome daje šef države Nicolas Maduro, kao i dezinformacijama koje širi državna televizija VTV. Ona opravdava rusku invaziju i relativizira ju primjedbama da su Sjedinjene Američke Države u nedavnoj prošlosti radile isto to."

Ipak, ruska propaganda ne dopire samo do ljudi pod autoritarnim vlastima ili kanalima koji pripadaju ruskim medijima kao što su Actualidad RT ili Sputnjik, nego i posredstvom sadržaja koje emitira venezuelanska medijska kuća Telesur.

„Vlada argentinskog predsjednika Alberta Fernandeza se pobrinula za to, da Telesur bude uvršten u temeljni program koji može gledati svatko tko u Argentini ima televizor", rekao je Gabriel Bastidas, producent i dopisnik televizije TV Network, koja programe emitira za venezuelansku dijasporu. Tako Telesur dopire do 83 posto stanovnika Argentine, piše Deutsche Welle.

Komentara 12

MI
Milankovic
14:09 16.04.2022.

Zato sto je svima muka americke propagande. Juzna amerika je mnogo propatila zbog sad.

LL
lijepa_li si
12:42 16.04.2022.

vjerojatno nema medijski naivnije zemlje od naše!

Avatar Bud Humski
Bud Humski
14:09 16.04.2022.

"Ruski državni mediji su mogli jednostavno prodrijeti u Latinsku Ameriku jer su slični brojnim medijskim kućama u Latinskoj Americi, koji se predstavljaju kao državotvorni i naposljetku služe interesima svojih vlada". A u "zapadnim demokracijama" nije tako?! Pa, samo americki glavni mediji od vlade SAD-a dobijaju oko milijardu US$ godisnje da furaju pricu establishmenta! Pratim Russia Today i mogu reci da su kud i kamo objektivniji od bilo kojeg zapadnog razvikanog medija. To potvrdjuju i mnogi novinari koji su radili i u zapadnim medijima i za RT. A o "objektivnosti" zapadnih medija mozda najbolje govori ovaj slucaj... Nakon deset godina u ljevicarskim novinama "Dagens ETC", cijenjena svedska novinarka Kajsa "Ekis" Ekman otpustena je nakon sto je napisala clanak o nacistima u Ukrajini, i nakon sto je utvrdila da ruski medijski kanal RT ima "vrlo kvalitetno novinarstvo"! U clanku pod naslovom "Zasto su nacisticke veze 'Kyiv Independenta' prihvatljive?", Ekman je optuzila ukrajinske novine da imaju nacisticke veze. Napisala je i da je izdavanje tih novina pokrenuto uz pomoc novca kanadske vlade, Europske zaklade za demokraciju, te da su zaposlenici sponzorirani novcem pomoci iz SAD-a, kao i donacija svedskih medijskih organizacija. Ukrajinske novine "Kyiv Independent" osnovane su tek krajem prosinca 2021., ali imaju milijune sljedbenika na drustvenim mrezama i cesto ih citiraju blagonakloni zapadni mediji...

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?