"Elizabethtown", zgoda o nekoliko uzbudljivih dana u životu mladog
dizajnera obuće Drewa Baylora, prvi je ozbiljniji neuspjeh američkog
scenarista i redatelja Camerona Crowea, potpisnika "Neba boje vanilije"
(2001.), "Koraka do slave" (2000.), "Jerryja Maguirea" (1996.) i
"Samaca" (1992.). Neki su ga procjenitelji proglasili jednim od
najgorih filmova godine, a i komercijalni odjek je razmjerno slab.
No iako obiluje nedostacima, romantična humorna drama razmjerno je
zanimljivo ostvarenje čiji je najveći promašaj autorova nesigurnost u
donošenju konačne odluke o tome želi li ispričati širokoj publici
dopadljivu priču ili ponuditi kolaž razmišljanja i osjećaja, a najviše
neugode izazivaju povremeni ubodi nepripadajuće plitkog humora poput,
primjerice, prizora u kojem majka glavnog junaka pokušava popraviti
automobil, pri čemu je poklopi poklopac motora.
S druge pak strane, "Elizabethtown" osvaja dosljednim i vješto
izvedenim nastojanjem izbjegavanja filmskih klišeja u izboru i prikazu
likova i situacija, dahom blage i ugodne nadrealističnosti i snolikosti
te s nekoliko briljantnih sekvenci. Primjerice, uvodnom, malim
remek-djelom koje bi funkcioniralo kao prvorazredan samostalni kratki
film, ili završnim putovanjem u kojem Crowe zaljubljenički pokazuje,
čini se, sebi draga mjesta dijela središnjeg pojasa SAD-a (primjerice,
glazbeni studio Sun u Memphisu), a koji se možda može doživjeti i kao
svojevrsna mala posveta klasiku filma ceste "Goli u sedlu".
Premda zapravo ne prikazuje uvjerljive likove iz stvarnosti, nego
pomalo idealizirane likove iz mašte, Crowe film spretno puni odlično
zapaženim pojedinostima, prepoznatljivim, ali ne i filmski
klišejiziranim karakterima i modelima ophođenja i odnosa koji
stvarnosti nalikuju upravo zbog toga što odudaraju od standardnih
pripovjednih modela te se ponašaju i događaju pomalo nepredvidivo,
kaotično i hirovito.
Najbolji dok skuplja bizarne, neobične, pomalo ekscentrične, ali opet
obične, svakodnevne likove i situacije, Crowe je pogriješio jer se nije
odvažio potpuno prepustiti intuiciji. Da se usudio zanemariti želje
široke publike, komercijalni uspjeh bio bi bez sumnje još slabiji, ali
bi film možda bio sjajan. (J. H.)
Elizabethtown
ELIZABETHTOWN, hum. drama, 123 min., SAD, 2005; Paramount/VTI; R: Cameron Crowe; G: Orlando Bloom, Kirsten Dunst, Susan Sarandon, Paul Schneider, Alec Baldwin, Loudon Wainwright, Jessica Biel, Bruce McGill