Naslovnica Zagreb ZG Vijesti

111. godina od konjskog tramvaja

* Lani je Zagrepčane na današnji dan gradom besplatno vozio konjski tramvaj, a ove godine ZET je - uoči rođendana - putnike iznenadio novim cijenama
05. rujna 2002. u 00:00 9 prikaza

ZET danas slavi 111. rođendan. Godine 1891. pušten je u promet prvi konjski tramvaj, a kao posebna atrakcija samo je u jednom danu prevezao polovicu stanovnika Zagreba - čak 20 tisuća. Da kojim slučajem danas polovica milijunskog Zagreba koristi javni gradski prijevoz, stanje na prometnicama bilo bi bitno drukčije. Nepodnošljive gužve, nepoštivanje žutih traka, zastarjeli vozni park i činjenica da, primjerice, tramvaj vozi prosječnom brzinom od samo 18 kilometara na sat razlozi su što većina Zagrepčana radije sjeda u vlastiti automobil nego u vozilo ZET-a. A upravo je jedan od važnijih ciljeva ZET-a vratiti ljude u javni gradski prijevoz, što se - kako kaže direktor Julius Pevalek - može postići samo boljom organizacijom cijelog prometnog sustava.

Za razliku od lanjskog jubileja, kad je Zagrepčane na današnji dan gradom besplatno vozio konjski tramvaj, ZET je - uoči rođendana - putnike iznenadio - novim cijenama. Iako su od Grada dobili dodatnih 55 milijuna kuna za plaće, u ZET-u objašnjavaju da je razlog poskupljenju novi Kolektivni ugovor.

Osim visokih troškova za plaće - a poznato je da ZET ima višak zaposlenih, čiji se status pokušava riješiti programom zbrinjavanja i stimulacijama za odlazak - problem je i zastarjeli vozni park.

- Prosječna starost tramvaja je blizu 30 godina, a autobusa 12, s tim da je oko 45 posto autobusa starije od 15 godina. Natječajem za niskopodne tramvaje i nabavom 30 autobusa namjeravamo pomladiti vozni park - kaže direktor Pevalek.

Iako je ZET gubitaš, direktor Pevalek kaže kako se gubitak nikad nije dogodio jer su povučeni loši poslovni potezi. Formula je, veli, jasna: Grad ZET-u priznaje troškove, no prihodi koje dobije uvijek su manji od realnih.

No, iz novčarke se svake godine ipak nađe novac za nove rekonstrukcije. Nakon lanjskih radova u Draškovićevoj i ovoljetnih u Savskoj i Ozaljskoj, iduće bi godine, čini se, na red mogla doći Ulica Republike Austrije. No, novu prugu i tamo će, kao i do sada, platiti Zagrepčani - visokim davanjima za porez i prirez te za prijevoz koji u prosjeku poskupljuje svakih godinu i pol.

D. Ćuk