Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Vijesti Hrvatska

Evo koliko nas košta preuzimanje Ine od MOL-a

U dva navrata u razmaku od pet godina udjeli u Ini prodani su za približno deset milijardi kuna
27. prosinca 2016. u 06:52 45 komentara 21124 prikaza
ina
Foto: Dalibor Urukalović/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/3

Za razliku od političara koji su se svi odreda izjasnili za preuzimanje Ine, ekonomisti i ljudi koji poznaju globalna investicijska kretanja izričito su protiv takve operacije. Razlozi su brojni, od toga da država nema prostora da provede tu transakciju bez povećanja javnog duga i deficita, do jasnog stava da se preuzimanje Ine ne isplati ni po stvarnoj, a kamoli po tržišnoj vrijednosti Ine. Bez nafte se ne može živjeti, ali to više nije biznis budućnosti niti je Hrvatska dovoljno jaka da prati korak s etabliranim globalnim igračima. Prema trenutačnoj cijeni dionice Ine od 2920 kuna, tržišna vrijednost hrvatske naftne kompanije iznosi 29 milijardi kuna.

Što je plan B

Podsjetimo, Hrvatska je 2003. godine prodala MOL-u 25 posto plus jednu dionice Ine za 505 milijuna dolara, da bi pet godina kasnije mađarski naftaš dokupio još 22 posto dionica Ine te u državni proračun uplatio 6 milijardi kuna. Sve skupa, u proračun je od prodaje Ine sjelo oko 10 milijardi kuna, odnosno 1,2 milijarde eura, a ako dođe do otkupa, ta bi operacija Hrvatsku mogla stajati oko dvije milijarde eura, koliko bi otišlo MOL-u, te dodatna milijarda eura za daljnje investicije u toj kompaniji i trošak arbitraže – ukupno 23 milijarde kuna! Pretpostavlja se da MOL kontrolira 49 posto dionica Ine jer je razliku otkupljivao na burzi. Očekivani trošak arbitraže za plinski biznis mogao bi biti oko 4 milijarde kuna, s tim što bi polovicu te svote snosila hrvatska strana, a drugi dio mađarski partner.

– Sisak očekuje obnovu rafinerije, a bez obnove ne može proći ni Rijeka. Za svaku od tih rafinerija trebalo bi izdvojiti po tri milijarde kuna, što je zajedno šest milijardi. Zato je odmah potrebno razjasniti što je korak B, što s Inom dalje ako i kad se otkupe dionice? Odluku o Ini može donijeti samo Sabor jer je vjerojatno u pitanju transakcija teška 23 milijarde kuna – komentira ekonomist Željko Lovrinčević. Ministar koji je potpisao prodaju prvog udjela Ine Ljubo Jurčić izričito je protiv njezina preuzimanja.

Odustaje i Amerika

– Ina ima emocionalnu vrijednost, premijer Plenković dao je ponudu na osnovi emocija, no bio bi to povratak u prošlost, a situacije iz prošlosti više nema – kaže Ljubo Jurčić. Inine rafinerije su zastarjele, ljudi su se razbježali, stala su istraživanja. Na nafti će u budućnosti moći zarađivati samo etablirane kompanije koje to sve imaju.

21.04..2016. Zagreb- Konzultant Davor Stern. Photo: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL Naftni stručnjak D. Stern: 'Ovaj ishod arbitraže je očekivan. Hrvatska treba otvoriti novu stranicu na polju energetike, ostvariti suradnju s HEP-om' Ina naftna polja Ina otkrila: Evo pod kojim uvjetima bismo se vratili u Siriju plenković petrov RH IZGUBILA ARBITRAŽU U GENEVI Plenković: Vratit ćemo Inu Hrvatskoj! Otkupit ćemo cijeli Molov paket dionica

– Nijedan predsjednički kandidat u Americi nije uvrstio naftu među prioritete. Obama je nedavno zabranio istraživanja nafte uz obalu Aljaske, a SAD je odustao od 5 milijardi dolara vrijednih istraživanja. Autoindustrija je najavila da će se od 2025. fokusirati na električne automobile, naftne kompanije tvrde da će ulagati u obnovljive izvore. Nafta više neće biti biznis budućnosti – objašnjava Jurčić razloge zbog kojih bi premijer Plenković, ali i cijeli politički establišment, trebao stati na loptu. Javna je tajna da je stvarna vrijednost dionica Ine ispod tržišne jer je malo slobodnih dionica kojima se trguje na burzi i one drže cijenu. Primjerice, u petak 23. prosinca, kad je premijer Plenković objavio da je Hrvatska izgubila u jednoj od dviju arbitraža, prodana je samo jedna dionica Ine. Dobar poznavatelj prilika u Ini kaže da MOL-ov paket realno ne vrijedi ni onoliko koliko ga je MOL platio, no Hrvatska nije u dobroj pregovaračkoj poziciji te nakon gubitka arbitraže “MOL-ov paket vrijedi onoliko koliko MOL kaže da vrijedi”, neovisno o svim drugim parametrima. Prema procjeni tog investitora, realna vrijednost Inine dionice bila bi oko 2000 kuna, a ne 3000 za koliko se njome sporadično trguje. Trenutačna bi cijena imala uporište u fundamentima i poslovanju kompanije tek da je Ina u posjedu naftnih polja u Siriji te da je cijena barela nafte oko 100, a ne 50 dolara.

Još jedan bivši ministar koji je bio na ratnoj nozi s MOL-om, Slavko Linić, kaže da to što su Mađari devastirali proizvodnju može biti i naša prednost u predstojećim pregovorima.

– Mađari od početka nisu bili korektni, s njima će biti vrlo teško pregovarati. Ako se s njima ne uspije na fin način razgovarati, treba naći rješenje da MOL maknemo iz upravljačkih prava – kaže Linić.

Kao potencijalni kupci i Vladini pomagači u preuzimanju Ine spominju se mirovinski fondovi i HEP. Za mirovince bi to bio riskantan potez i, kako čujemo, nitko od njih nije spreman staviti potpis na odluku o kupnji Ine. Kao treća opcija spominje se i mogućnost da MOL-ov udio otkupi sama Ina, uzme kredit i kao zalog ponudi vlastite dionice. U toj bi operaciji Vlada izbjegla povećanje javnog duga i deficita, no tako zadužena Ina ne bi mogla ulagati i opet bi za godinu-dvije morala u prodaju.

>> 'Vlada se ne treba upustiti u štetan otkup dionica samo zbog šoka od arbitraže'

3 koraka za Inu

1. Vlada bi posudila novac od banaka, a kao zalog dala dionice Ine

Mogući ulagači su investicijski ili mirovinski fondovi, EBRD...

2. Razrada nove energetske strategije

Tim je formiran, a radit će na energetskoj strategiji države, Ine i rafinerija

3. Osnivanje energetskog holdinga

U njemu bi bili Ina, HEP i Petrokemija

Lovrinčević: Odluka o Ini mora biti donesena u Saboru

S obzirom na cijenu koja je u igri, odluka o preuzimanju Ine mora biti donesena u Saboru. Nije dovoljno osigurati samo sredstva za otkup dionica nego treba odlučiti i što je korak B i kako financirati obnovu rafinerija u Sisku i Rijeci. Prije rasprave u Saboru treba pregledati stanje u Ini, vidjeti što se točno dogodilo, kako će se rasplesti situacija u Siriji te voditi računa i o troškovima arbitraže, komentira Željko Lovrinčević.     

Linić: MOL nije bio korektan partner od samog početka

Evidentno je da je Mađarima jedino bilo stalo do tržišta, a ne do ulaganja u proizvodnju. Ulaskom u Inu ušli su u Hrvatsku, Srbiju i Sloveniju, ostvarili su svoje namjere. MOL nije partner za ulaganje i stoga stvar treba riješiti prvo pregovorima, a ako to ne bude išlo, država treba dokupiti dionica koliko bude trebalo da se MOL makne iz upravljačkih prava Ine. Država ima mehanizam da to postigne, kaže Slavko Linić.

Jurčić: Vraćamo se u povijest, a situacije iz prošlosti ne postoje

Danas Podravka ima veći potencijal od Ine. Nafta više nije biznis budućnosti, a o Ini ne treba raspravljati na osnovi emocija, nego na osnovi realnih odnosa i promišljene strategije. Ina je izgubila prednosti koje je imala i zato ne treba ići u otkup dionica. Rafinerije su zastarjele, ljudi su se razbježali, svijet se fokusira na obnovljive izvore energije. Naftom će se baviti samo oni koji su akumulirali kapital, komentira Ljubo Jurčić.     

Super stvar
Otkrila 'tajni' pretinac u perilici rublja i ostala oduševljena njegovom svrhom: Imate li ga i vi?
Dacia Duster
Pošumljavanje Dalmacije
Sađenje borova, off road vožnja i iskustvo kakvo se događa jednom u životu
  • Važna obavijest

    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • aristip:

    A odgovornost ? Dali će itko odgovarati za načinjenu štetu ? Kako netko tko je donio sramnu odluku o ukidanju pravomoćne presude Sanaderu i sada je sudac Ustavnog suda ili je u povlaštenoj mirovini 2x većoj od prosečne plaće. Dali ... prikaži još! će totalno neučinkoviti Cvitan poduzeti bilo kakvu provjeru dali su se navedeni ustavni suci na bilo kakav način okoristili zbog navedene odluke ? Ako je MOL/INA pretrpili štetu u plinskom biznisu od 4 milijarde kuna tko je profitirao jer građani već godinama plaćaju plin po tržišnoj cijeni ? Ovo su pitanja koja traže odgovor. Svakom imao inteligentnom je jasno da nema logike a još manje opravdanja da se Ina u ovakvom katastrofalnom stanju kupuje za neki basnoslovni iznos.

  • eragram:

    Država treba u vlasništvo vratiti ISKLJUČIVO 25% dionica koje je prodala 2003. godine i to iz razloga što MOL nije izvršio svoje obveze glede ulaganja i modernizacije rafinerija. Za ovo ostalo što je MOL stekao javnom ponudom eto mu neka ... prikaži još! ostane i slobodno raspolaže. Paket od 25% dionica je plaćen 500m dolara tako da nema govora o nekim milijardama eura koje je državca u obvezi isplatiti MOL-u. Za te dionice je MOL preuzeo rizik na tržištu i taj ritik mu se može ili ne može isplatiti ali definitivno s tim RH nema nikakve veze. To je MOLova slobodna volja kod kupovine pa neka bude i kod prodaje. Dakle Hrvatska treba naći jakog svjetskog igrača koji će podržati strategiju RH i onda prenijeti svoja prava prvokupa za 25% dionica uz mogućnost buy backa za Hrvatsku ako se za to ikada iz bilo keg razloga steknu uvjeti.

  • Deleted user:

    INA je prodana za 1/4 realne cijene,u tom procesu prodaja dionica mnogi su pokupili vrhnje.Sada kada je INA devastirana,očerupana ,sada je ti ,,isti,, žele otkupiti INU po 4x višoj cijeni od realne(gledajući sve troškove). Model HR privatizacije :prodaj u bescjenje,a ... prikaži još!e,a odkupi precjenjeno.To je pljačka u dva smjera. Za očekivati je i odkup HT-a, banaka,,,,