Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Premium Kolumne

Narod kojem je Thompson važniji od Šerbedžije na najboljem je putu da umre od zaglupljenosti i nestane

Lako je nahuškati ljude protiv Frljića, ali hajde ih pouči da odu u kazalište i pogledaju Matišića
08. lipnja 2017. u 08:02 73 komentara 6635 prikaza
marko perković thompson
Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Narod koji ne podupire svoje kazalište umire, ako nije već umro – ponavljao je ovih dana kamo god je stigao Duško Ljuština, citirajući Lorcu.

Thompson osuđuju Diplomati protiv Thompsonovog koncerta potpore Prliću i drugima

Najavljujući 41. izdanje festivala Dani satire, ravnatelj Kerempuha imao je još nekoliko poruka koje mu je bilo važno prenijeti javnosti u tom rijetkom trenutku kada ima pred sobom mikrofone, kamere i pokojeg novinara. “Namjera mi je unijeti poeziju u dramu, jednu poeziju koja je prošla kroz Ništa te nalazi novi početak u novom okviru”, napisao je Samuel Beckett. Tu rečenicu Duško Ljuština malo je skratio ponavljajući: “Ja želim unijeti poeziju u ovu dramu”, govorio je Ljuština. Drama je sve ovo oko nas. Doduše, mogli bismo trenutak u kojem živimo nazvati i farsom i burleskom, ali smijeh nam može biti samo gorak. Prevelik je ulog u igri koju igraju ne za nas, nego s nama i našim životima ti klaunovi, iza čijih se maski skrivaju lažljivci, pljačkaši i ubojice.

Najavom vlastitog umirovljenja Duško je Ljuština privukao dodatnu pažnju javnosti.Ovo su mu, rekao je, posljednji Dani satire za koje se pobrinuo kao ravnatelj Kerempuha. Zasluženu pažnju iskoristio je i da progovori koju riječ o zahvalnosti prema Fadilu Hadžiću, koju je Kerempuh iskazao nazvavši Dane satire njegovim imenom. Ali Grad i država, u pravu je Ljuština, nisu se pretrgli od iskazivanja zahvalnosti čovjeku koji je pokrenuo i osnovao, nabrajao je Ljuština, brojne kapitalne i važne hrvatske kulturne ustanove, novine, časopise i ispisao velik dramatičarski i filmski opus. Povrh svega toga Duško Ljuština gostovao je i u emisiji Veto kolege Sanjina Španovića na N1 televiziji. I tamo je pokazao kako bi se morao držati i ponašati svaki čovjek od kulture i kazališta u ovoj zemlji. Branio je lavovski svoj vlastiti život, umjetnost i kulturu kojom se bavi i prijatelja Radu Šerbedžiju.

Marko Perković Thompson u Areni MISTIKA Thompsonov koncert nije održan u Austriji i Mariboru, ali je za dom spreman

Da, naglasio je i to da je riječ o njegovu prijatelju, ali i čovjeku s imenom, prezimenom i djelom koji imaju svoje mjesto i veliku važnost u hrvatskoj kulturi. Istaknuo je kako pljuvači po Šerbedžiji nisu nikada kročili nogom na Brijune ni pogledali ijednu predstavu Teatra Ulysses. I u samom Ljuštini ima glumačkog dara i žara s kojim je izrekao kako je osamdeset šlepera laži iskrcano na ime Rade Šerbedžije. Podsjetio je i na ono neumjesno pitanje koje je Šerbedžiji svojedobno uputio Ladišić na toj istoj N1 televiziji. Dobro je Duško Ljuština iskoristio priliku, znajući koliko je teško doprijeti do javnosti govorom o kulturi, o kazalištu i umjetnosti. Mnogo lijepih, dobrih, velikih i pametnih stvari ostaje našoj javnosti uskraćeno i skriveno iza dimnih zavjesa i mnogo magle koja se podiže kada se umjetnička pitanja ispolitiziraju i kada se pred kazalište pošalje ljude koji u njemu nikada nisu bili, ali ih se uvjeri da se unutra događa nešto što njih osobno ponižava i vrijeđa.

Prisjetimo se nedavno slučaja i “skandala” s gostovanjem predstave Olivera Frljića na Marulićevim danima u Hrvatskom narodnom kazalištu u Splitu. Njihove gnjevne psovke dobile su veliku pažnju, a iza tog oblaka dima ostalo je javnosti gotovo nepoznato što se još tih dana događalo na splitskoj pozornici. Na primjer, sjajan odjek i hrpa nagrada koju su tamo pokupili redatelji i glumci dviju predstava zagrebačkog HNK. Bio je to trijumf predstava “Ljudi od voska” i “Tri zime”. Zbog provokativnosti Frljićeve predstave i ljudi ispred kazališta koje je netko uvjerio da ih ovaj redatelj i autor osobno vrijeđa, ostali su u sjeni, kao neki sporedni i nevažni statisti, autori spomenutih predstava obasutih nagradama Mate Matišić i Tena Štivičić.

Bijesni prosvjednici pozivali su se na svoje uvrijeđeno hrvatstvo, katoličku vjeru i moral. Imala je potrebu svoj sud o tome izreći i Crkva i država. Kompromitirani i sada već bivši splitski župan Ževrnja u pravedničkom je bijesu i tobože zbog zabrinutosti za izvornu hrvatsku dramatičarsku riječ čak posegnuo za drastičnom mjerom ukidanja županijske financijske potpore Marulićevim danima, kao da su Mate Matišić i Tena Štivičić kineski autori, ili kao da u svojim djelima ne progovaraju o hrvatskoj prošlosti i sadašnjosti i nekima od najbolnijih mjesta hrvatskog društva, države i identiteta. Oni i ne pomišljaju da je Mate Matišić, na primjer, Hrvat i katolik, vjerojatno redovitiji na nedjeljnim misama od svih njih.

Duško Ljuština Nakon 35 godina u Kerempuhu vrijeme je da se i ja odmorim

Mnogo je takvih primjera odvlačenja pažnje od bitnih i važnih stvari koje se događaju na hrvatskim kazališnim i koncertnim pozornicama. Na primjer, svaki iole informirani Hrvat ovih dana zna za rusku Sberbanku kao jednog od ključnih igrača u slučaju Agrokor, još jednoj tragičnoj farsi kojoj se ne nazire kraj. Za sudbinu čitave države svakako taj slučaj ima veliku važnost. Ali, nisu se direktori Sberbanke sastajali ovih dana samo s hrvatskim političarima, premijerom, ministrima i prinudnim upraviteljem Agrokora. Meni je, primjerice, vrlo znakovita bila slika direktora Sberbanke s intendanticom zagrebačkog HNK Dubravkom Vrgoč i vijest kako je ta ruska banka jedan od glavnih sponzora te važne hrvatske kulturne ustanove, što Agrokor nikada nije bio, bilo gdje na polju kulture.
Danima i tjednima trajala je opsada medijskog prostora temom o zabranjenom koncertu Marka Perkovića u Mariboru. Čak je i državni vrh imao potrebu zauzeti se za nacionalne interese navodno napadnute i ugrožene u Mariboru. Ali, država nije imala potrebu reći nijednu riječ u obranu Rade Šerbedžije. Zato je to učinio Duško Ljuština. Metafora o osamdeset šlepera uvreda i laži ostat će upamćena.

Demografija jest veliki problem, ali isto tako i zaglupljivanje koje Hrvate jednako upućuje prema vlastitom nestanku. Lako vam je tako neuki narod nahuškati protiv Frljića. Ali, hajde ih poučite i potaknite da odu u kazalište pogledati Matišića. Evo nove prilike za to na Danima satire, gdje su “Ljudi od voska” u HNK tek jedna od petnaest predstava važnog i sve potrebnijeg nam festivala.

Intervju Thompson: Nevjerojatno je da članica NATO-a ne može osigurati jedan koncert Oliver Frljić Nino Raspudić Frljićizam za početnike Thompson SLAVICA VUKOVIĆ Zabrana Thompsona još jedan pritisak Slovenije na Hrvatsku
International Business Hotel
Luksuzno opremljen
International Business Hotel: Jedini zagrebački hotel koji se specijalizirao za biznismene
Harats
U SRCU ZAGREBA
U potrazi za dobrim pivom i još boljom atmosferom
  • Avatar Orgasmatron
    Orgasmatron:

    nisam pročitao tekst, samo naslov.. malo tko i čita ovu budalu...

  • Norway:

    Cavoglave su dostupne svima i mi ih se nikada nećemo odreći . U Domovinskom ratu su Međimorec i Praljak okupili glumce i išli na frontu, a Šerbedžija u Srbiju.Zašto niste usporedili privatizirane Brijune i Goli otok?

  • alf:

    Thompson mozda nije nekakav pjevac, ipak voli svoju domovinu. A sto je Rade toliko doprinio za hrvatsku kulturu? Njegove zasluge u smrdljivim partizanskim filmovoma, mozda nesto znace za propalu Jugu. Za Hrvatsku oni nemaju vrijednosti.