Tko god je imao privilegij i sreću u emisiji Nedjeljom u dva 24.
svibnja 2009. godine sat vremena promatrati i slušati slavnog filmskog
producenta i dvostrukog oskarovca Branka Lustiga mogao je, tijekom i
nakon njegova nastupa – u osami doma i u podzemlju vlastite duše –
tražiti odgovor na jedno od najvažnijih egzistencijalnih pitanje: Kako
je moguće da čovjek koji je kao maleno dijete doživio, proživio i
preživio strahote Auschwitza cijeli svoj život u samom sebi i u ljudima
i svijetu oko sebe traži i pronalazi – dobro i dobrotu?
Tražeći i sam odgovor na to pitanje prisjetio sam se nepravedno
zaboravljenog engleskog mudroslova Georgea Edwarda Moorea koji je
tvrdio kako dobrotu nije moguće definirati, ali ju je moguće
prepoznati. Tvrdio je također da dobrota nije rezultat ljudskog uma,
razmišljanja i spoznaje, već je stvar životnog izbora. Dobrota je
funkcija ljudske volje!
Možda je volja, pa i neutaživa glad, Branka Lustiga za ljudskom
dobrotom posljedica fascinantne okolnosti što negdašnji “dječak u
prugastoj pidžami” iz Auschwitza nije – za cijeli život – zapamtio samo
posljednje riječi umirućih logoraša: “Nemojte nas zaboraviti: kažite
svijetu kako smo umrli.”
Cijeli život pamti i zrnca dobrote kojima su ga u paklu “tvornice
smrti” darivali sasvim konkretni ljudi: (a) neki osječki SS-ovac koji
ga je u Auschwitzu čuvao od smrti, (b) dobri ljudi iz Birkenaua koji su
ga teško bolesnog odnijeli do bolnice i (c) Srbin Arsen Jovanić koji mu
je okrijepio duh viješću da mu je majka – za koju je bio uvjeren da je
pogubljena – živa.
Prve suze Branko Lustig je pustio kad je u emisiji Nedjeljom u dva
progovorio o vlastitoj kćeri. One su bile potaknute prisjećanjem na
stravične sudbine svih žrtava holokausta, posebice židovske djece.
Već sutradan, na svečanom otvaranju Festivala židovskog filma u kinu
Europa, njegove su suze bile namijenjene stradanju djece Vukovara.
Naime, dok je uzvanicima i posjetiteljima predstavljao Maju i Dragana
Jagrića, sestru i brata koji su u Vukovaru 22. rujna 1991. godine
“izgubili” oba roditelja, Branko Lustig je spontano i neutješno
zaplakao za svu djecu žrtve Domovinskog rata. I za djecu žrtve svih
ratova.
Njegove suze ganule su, oplemenile i na dobrotu, makar na kratki tren,
obvezale sve ljude koji su te večeri bili u kinu Europa, kamo su došli
da bi pogledali kratki, Oscarom nagrađeni njemački film “Zemlja
igračaka” i američko-britanski film “Dječak u prugastoj pidžami”.
Lustigove suze i njegova volja za dobrotom djelovali su te večeri u
kinu Europa (negdašnjem kinu Balkan!) moralno obvezujući na sve
nazočne. Osim, čini se, za Slavka Goldsteina. Sasvim neprimjereno
povodu, mjestu i ozračju, taj je poznati hrvatski nakladnik,
predstavljajući hrvatski prijevod knjige irskog pisca Johna Boyna
“Dječak u prugastoj pidžami”, naklonost publike pokušao dobiti
sprdanjem na račun hrvatskih izraza “tiskara” i “tisak”, sugerirajući
kako su inferiorni i smiješni u odnosu na njemu bliže riječi
“štamparija” i “štampa”.
Emocionalno birajući između Lustigovih suza dobrote i Goldsteinovih
riječi ciničnog prijekora, publika zapravo i nije imala pravi izbor.
Jer Lustigove suze obvezuju na povijesno pamćenje, pijetet i zavjet
“nikad više” (Auschwitz i Vukovar), a Slavkov cinizam odavno nikog,
srećom, ni na što ne obvezuje. Jer on pamti, vidi i traži samo ono –
što nije dobro!
KOMENTAR
Lustigove suze