Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Kultura Kazalište

Novi život unatoč sljepoći: Oni glume, pjevaju i plešu

Prihvaćanje i poštovanje različitosti i uloženog truda unatoč hendikepu najveći je dar za glumca i autora s invaliditetom, stoga dođite i pogledajte sjajne predstave ovih umjetnika.
06. listopada 2011. u 15:55 0 komentara 9 prikaza
Moliere: Škrtac
Foto: Kazalište slijepih i slabovidnih \"Novi život\"

Prvo čitaće probe, pa postavljanje scene, zatim proba kostima... Faze su slične kao u svakom kazalištu. Međutim, ovo kazalište u svakoj od faza ima svoje specifičnosti. Glumci Kazališta slijepih i slabovidnih “Novi život” uloge uče čitajući ih na Brailleovom pismu. A kad se scena postavi, ne mogu je vizualizirati pogledom, već najprije prstima, polako i detaljno, prelaze svaki njezin djelić do najmanjeg rekvizita.

Broje korake na sceni

Režiser svakog od njih provede kroz scenu. “Ovdje je ulaz”, pod ruku vodeći glumca objašnjavala bi Nina Kleflin, intrigantna zagrebačka redateljica koja je prije dvadesetak godina s gorljivim entuzijazmom krenula gurati zagrebački ansambl k višoj umjetničkoj razini od amaterskih komedija. Slijepi bi glumac rukama polako opipavao dovratak, širinu ulaza... Brojio bi korake, kasnije ih vremenski usklađujući s tekstom. Nakon što bi stekli prvi dojam, svi bi se ushodali pipajući kulise i rekvizite, oprezno, da se ne sudare, i pritom bi si u svijesti stvarali sve jasniju percepciju o tome kako scena za novu predstavu izgleda i kako će na njoj izvesti svoju ulogu. Slijede dogovori o sitnim trikovima koji pomažu pri “osvajanju” scene: “Ispod tepiha zalijepit ćemo lajsne, da se znate orijentirati.”

Zagrebačko Kazalište slijepih i slabovidnih neprekidno djeluje već 63 godine, pa odatle i pomalo socrealistički naziv “Novi život” koji, baš zbog kontinuiteta, ne mijenjaju. Svoj je umjetnički put počeo 1948. godine pred samoborskom publikom, predstavom Mile Klopčića “Mati”.

– Svi su bili oduševljeni. I svi su mislili: trenutak nadahnuća, slučaj koji se neće ponoviti. A stvar se zakotrljala! – kaže Vojin Perić, ravnatelj Kazališta s petnaestak članova.

– Nema žanra u kojem se nismo okušali, od antičke tragedije i vječnog Kralja Edipa, preko klasične komedije, odnosno Molièreovih “Scapinovih spletki” i “Škrca”, pa do plesnih projekata “Nos vamos a ver”. Nema grada u Hrvatskoj ni države u Europi u kojima nismo gostovali i promovirali svoju zemlju. Od samih početaka s nama su radili profesionalni redatelji, scenografi i kostimografi, a u posljednjih dvadesetak godina veliku pozornost posvećujemo pokretu, pa su nam se pridružili i eminentni hrvatski plesači i koreografi – kaže V. Perić.

Početkom devedesetih, nastavlja, dolazi Nina Kleflin koja ih budi iz “verbalna sna” i posvećuje više pažnje glumačkom pokretu i mimici lica. Otada započinje rast Kazališta prema profesionalizmu.

Glumci bez statusa

Umjetnički su ga dosegli, ali ne i statusno. Naime, poznavatelj njihova rada koji je imao prilike vidjeti izvedbe sličnih glumačkih družina u svijetu bez krzmanja daje našoj produkciji neupitnu prednost. Pa ipak, mnogi ansambli diljem Europe u svojoj zemlji status profesionalnog kazališta imaju, dok ga naši – do prije desetak godina jedino kazalište slijepih u Europi! – još uvijek nemaju. Jedino je Vojinu Periću, uz Anitu Matković, dodijeljen status dramskog umjetnika. Da ne bi samo po tome bili jedinstveni, osnovali su zasad jedinstveni međunarodni festival BIT (Blind in theatre) slijepih i slabovidnih osoba koji počinje sutra predstavom “Škrtac” u kazalištu Vidra. Gost festivala je i Predrag Miki Manojlović, glumac i voditelj kazališne skupine Udruga građana “Radionica integracije”.

Program Festival BIT počinje u subotu s

Program

Festival BIT počinje u subotu svečanim otvaranjem u 19.30 sati u kazalištu Vidra, a pola sata kasnije kazalište Novi život izvodi “Škrca”, predstavu koju svakako vrijedi pogledati. Predstava njemačke skupine Nachtsicht “Groznica” na rasporedu je u subotu u 20 sati u Vidri, a “Hodnici žuti, purpurni, plavi” predstava je Udruge građana “Radionica integracije” iz Beograda koju vodi Miki Manojlović. Do srijede, 13. listopada, kada završava festival, predstavit će se i slovenska, britanska i američka glumačka skupina izvedbama djela stranih autora među kojima su i individualni nastupi. Nakon svake predstave održat će se okrugli stol o izvedenim predstavama, ali i radionice. Više o programu na www.novizivot.hr.

Hrvatski institut za financije
Put do poslovnog uspjeha
Usavršite svoje znanje u upravljanju projektima
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.