Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Biznis Kompanije i tržišta

Polovina pripadnika generacije Z dići će kredit do 2027. godine

– Kako budem odrasliji, manje ću ići u banku. Dosad sam odlazio po karticu, stavljao novac na račun i slično. A bolje je otići i naučiti to u banci. U školskom sustavu ne uče nas kako otvoriti račun, dizati kredit, štedjeti, plaćati račune… Nekad ni roditelji ne daju pravi odgovor pa je bolje da nas tome nauče u banci – kaže Adrian Krajcar, 19-godišnji fotograf i tiktoker.
26. svibnja 2022. u 23:15 1 komentara 287 prikaza
storyeditor/2022-05-25/PXL_081222_863.jpg
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/2

Iznenađujuće puno pripadnika generacije Z još preferira fizički dolazak u banku, gotovinsko plaćanje, vlasništvo nad nekretninom i vjeruju da će ih bankari naučiti kako se – uspješno zadužiti! Tako je barem pokazalo istraživanje agencije Ipsos, predstavljeno na zagrebačkoj konferenciji Digital Touchpoint pod motom "Next generation banking & payment – Simple, Fast, Secure". Organizirali su ga ASEE i Payten, tvrtke koje se bave digitalizacijom financijskog sektora, a usmjereno je upravo na nove klijente banaka koji tek stasaju u bankabilne osobe.

Vole programe lojalnosti

Oni su rođeni između 1997. i 2004. i smatra se da su odrasli uz internet, informirani, donose utemeljene odluke o financijama te da su politički progresivniji. Tako barem kaže teorija. Čini se da su hrvatski pripadnici generacije Z pomalo specifični. Na uzorku od njih 300, od kojih 85% zarađuje, a samo ih je 15% još posve ovisno o roditeljima, ispostavilo se da se o financijama uglavnom obrazuju putem interneta, u razgovoru s roditeljima i na društvenim mrežama. Tri četvrtine njih bilo je u banci više od pet puta, za izbor poslovnice najvažnija je sigurnost i fizička blizina.

Manje im je bitan imidž koji pokazuje društvenu odgovornost banke, što je u suprotnosti sa zapadnim trendovima. Čak polovina ih kani podići kredit u sljedećih pet godina i to bi radije napravili fizičkim dolaskom u banku nego online. Iznimno su zainteresirani za programe lojalnosti, a zadržavaju i tradicionalnu hrvatsku sklonost nekretninama – svoju nekretninu želi čak 82% ispitanika.

Panel-diskusija o tome jesu li banke spremne za generaciju Z, koja je okupila nekoliko mladih tiktokera, pokazala je iznenađujuće oslanjanje sudionika na banku kao izvor informacija o poslovanju s – bankom.

– Kako budem odrasliji, manje ću ići u banku. Dosad sam odlazio po karticu, stavljao novac na račun i slično. A bolje je otići i naučiti to u banci. U školskom sustavu ne uče nas kako otvoriti račun, dizati kredit, štedjeti, plaćati račune… Nekad ni roditelji ne daju pravi odgovor pa je bolje da nas tome nauče u banci – kaže Adrian Krajcar, 19-godišnji fotograf i tiktoker.

Dario Marčac, 25-godišnji poduzetnik i TikTok mentor, kaže da se vjeruje kompanijama koje educiraju ljude.

– Banka s kojom sam imao suradnju bila je zainteresirana za to da na Tik-Toku predstavi APN-ove stambene kredite. Mislim da će banke koje se prve pojave tamo ubrati najviše ljudi. I to edukacijama – smatra mladi poduzetnik koji je odradio TikTok kampanju za banku. Objašnjavajući sklonost fizičkom odlasku u banku, ističe da nije problem u tome što bi bilo komplicirano dignuti kredit putem aplikacije, nego mladi ne vjeruju da će to odraditi kako treba.

– Dvije ćeš stvari teško promijeniti: klub za koji navijaš i banku – misli Marčac.

Sve bi u - dva klika

Upravo ovakvi stavovi zabrinjavaju: da mladi nemaju osnovna znanja o financijama iz neovisnog izvora, obrazovnog sustava, ali i da "digitalni nomadi" smatraju da ne treba mijenjati banku. Upravo je mogućnost izbora ono što tjera na bolji i povoljniji servis. U okruženju u kojem se protiv banaka vode deseci tisuća sporova zbog nepoštenih kredita uznemiravaju ovakva razmišljanja neiskusnih klijenata.

Pokazuju da kao društvo nismo izvukli pouke i educirali nove naraštaje kako se ne bi ponovio slučaj "CHF". No studentica i tiktokerica Lorena Farkač poručila je da bi ipak mijenjala banku, i to bi otišla u onu koja bi joj dala dobru kamatu na štednju, a ne na kredit. Svi najviše cijene – jednostavnost korištenja.

– Za mene je vrhunsko digitalno iskustvo kad sve mogu u dva klika – zaključio je Marčac.

Samo četiri posto njih trguje kriptovalutama

Pripadnici generacije Z, prema istraživanju Ipsosa, dosta koriste gotovinu, čak i kad ne treba. Mobilno bankarstvo ima 76 posto ispitanika, internetsko je nepopularno – ima ga svega osam posto. Što se tiče aplikacija za plaćanja, najbitnija im je sigurnost osobnih podataka i novca, ali i jednostavnost.

Na dizajn "pada" tek njih pet posto. Iako ih 76 posto zna što su kriptovalute, samo četiri posto njih posjeduje kripotvalute i aktivno prati tržište, a polovica ne zna što je NFT (non-fungible token - nezamjenjivi token, digitalni podaci pohranjeni u blockchainu kojima se također trguje).

VIDEO [ANKETA] Uloga EU u svijetu? 'Trebali bi poraditi na političkim pitanjima i razvoju ekonomije...'

Saša Bilić, predsjednik uprave APIS IT-a Jačanje digitalne suverenosti APIS IT uključuje se u 3 milijarde kuna vrijedne projekte ubrzanja digitalizacije U hotelu Hilton Garden Inn održana je konferencija Digitalna Hrvatska 2030. AmChamova konferencija “Digitalna Hrvatska 2030” Hrvatska mora imati ambicioznije ciljeve i ubrzati digitalizaciju Gordan Palić Gordan Palić, direktor IT grupe Go-To-Top.hr Prioritet je tvrtkama povećati prihode i smanjiti troškove
Chloe Morello
POPULARNA BLOGERICA
Od svojih obožavatelja tražila modni savjet, no oni su primijetili neuobičajen detalj na slici
Plastični čep
PAMETNO RJEŠENJE
Ovo je najčešći otpad koji smo pronašli na našim akcijama čišćenja, nismo to očekivali
  • Važna obavijest

    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • papakov pomoćnik:

    generacija Z. To je ruska vojska koja se bori u Ukrajini ili?