Nedavno završeni zagrebački Advent ipak nije uspio brojem gostiju nadmašiti rekordnu pretpandemijsku 2019. godinu, pokazuju podaci Hrvatske turističke zajednice (HTZ), temeljeni na sustavu eVisitor. Naime, Grad Zagreb je tijekom prosinca posjetilo 130 tisuća gostiju što je na tragu 2023. godine, kad ih je bilo 127 tisuća, ali ipak manje nego rekordne 2019. kad ih je bilo 134 tisuće. Slično je bilo i s noćenjima. Minulog prosinca u Zagrebu ih je u turističkom smještaju ostvareno 243 tisuće, godinu prije 238 tisuća, a u rekordnoj turističkoj 2019. bilo ih je 252 tisuće, piše Poslovni dnevnik.
Pogledamo li brojke iz 2023. i 2024. godine možemo govoriti o svojevrsnoj stagnaciji ili možda zasićenju adventskim sajmom u Zagrebu. Prema općim dojmovima on je i dalje bio uspješan te s dobrom ponudom, no čini se kako je, ako je u pitanju samo posjećenost, taman pred pandemiju dosegnuo svoj vrhunac. Prave analize tek slijede, ali poznavatelji prilika prstom upiru u nedovoljno maštovitu gastronomsku ponudu. Dobri poznavatelji skloni su reći kako zasad nitko nije naučio ništa o tome kako poboljšati sajam. Advent se sveo na nekoliko popularnih trendova koji cijenu mogu lansirati u nebesa, groznu ponudu na pojedinim lokacijama i šačicu entuzijasta, kaže nam jedan zagrebački ugostitelj, analizira novinar Poslovnog dnevnika.
Advent se, kaže nam jedan zagrebački ugostitelj, u 2024. godini sveo na nekoliko popularnih trendova koji cijenu mogu lansirati u nebesa, groznu ponudu na pojedinim lokacijama i šačicu entuzijasta koji se trude napraviti najbolji mogući doživljaj za svoje posjetitelje u ne baš najidealnijim uvjetima. Spomenuti iskusni zagrebački restorater rekao nam je da je zbog visokih ulaznih troškova još prije dvije godine odustao od Adventa, jer se “jedva pokrivao”.
Naravno, ne može se izbjeći ni pitanje cijena zbog čega je Advent često bio na meti (ne)opravdanih kritika. Najveći ‘hype’ ovoga su Adventa kreirale Dubai fritule, no teško je reći koliko je ta pomama pomogla, a koliko odmogla imidžu samog događanja. Stvari su se pomalo otele kontroli, što dokazuje i činjenica da se o Dubai fritulama počelo razgovarati i u kontekstu ponovnog rasta inflacije. Na rast cijena krajem godine utjecala su i uobičajeno veća potražnja te velika potrošnja u prosincu.
Neki su to ovoga puta nazvali “efektom Dubai fritula”, aludirajući na deliciju koja se minulog Adventa prvi puta pojavila u ponudi, a čija visoka cijena nije omela mnoge da u redovima čekaju kako bi je kušali. No, Advent je tek dio priče o sveukupnom zagrebačkom turizmu u prošloj godini. Zagreb je, čini se, intenzitetom rasta, ipak uspio nadmašiti brojke na razini cijele Hrvatske. Sveukupno, zagrebački turizam lani je bio trendom sličan, a brojkama tek za nijansu bolji nego u ostatku države. Dok je cijela Hrvatska zabilježila četiri posto više dolazaka i jedan posto više noćenja, u Zagrebu je broj dolazaka porastao za devet, a noćenja za šest posto, s time da su taj rast za nijansu jače gurali domaći turisti.
Omjer stranih i domaćih turista u Zagrebu je otprilike 4:1, a brojke turističke zajednice Grada Zagreba za 2023. negiraju osjećaj kako su posjetitelji iz Azije – Južne Koreje, Kine i/ili Japana, koje se redovno može vidjeti kako u grupama razgledavaju znamenitosti – najbrojniji u Zagrebu. Prema preklanjskim podacima najbrojniji gosti glavnog grada su Amerikanci i Nijemci, a slijede ih gosti iz Italije. Tako je, primjerice, Zagreb u 2023. posjetilo oko 88 tisuća gostiju iz Njemačke te 86 tisuća turista iz SAD-a. Južna Koreja se nalazi ispod desetog mjesta s 30-ak tisuća dolazaka, a gostiju iz Kine bilo je još i manje. Listu pet najjačih turističkih emitivnih tržišta za Zagreb, nakon Njemačke, SAD-a i Italije, zaključuju Bosna i Hercegovina te Srbija, stoji u analizi Poslovnog dnevnika.
Zato kaj tomasevic nije bandic xd