Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 66
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
GALERIJA KRANJČAR

Fotografska izložba 'Lica koja govore': Magzan gradi vizualnu mapu Festivala svjetske književnosti

Anto Magzan
Nera Šimić
28.08.2025.
u 15:00

Magzanovi portreti bilježe ono što fotografija najbolje može zabilježiti: način na koji netko stoji, promatra ili zauzima prostor. Njegov rad, između ostaloga, oslanja se na dnevnički pristup – čini se da fotograf vodi osobni zapis o festivalu kroz lica koja u njemu sudjeluju. Svaka fotografija u tom nizu djeluje poput ulomka iz bilježnice, Anto kaže – poput osobne lektire - bilježi prolazni trenutak, upečatljivu gestu ili neponovljivi pogled

Festival svjetske književnosti, koji već više od desetljeća okuplja pisce iz cijelog svijeta, mjesto je na kojem se književnost susreće sa svojom publikom. U tom prostoru dijaloga riječi postaju povod za razgovore, razmjenu i nova čitanja. Fotograf Anto Magzan već godinama bilježi te trenutke, stvarajući galeriju portreta u kojima se pisci otkrivaju ne samo kroz svoja djela, nego i u svojoj punoj ljudskoj prisutnosti. Njegove fotografije, nastale tijekom festivalskih dana, nisu tek fotografska bilješka događaja: one svjedoče o složenosti trenutaka u kojima autor postaje lice pred publikom, osoba u susretu sa svojim čitateljima.  A njegova izožba, u sklopu festivala, otvorit će se u subotu u Galeriji Kranjčar s početkom u 19  sati.

Magzanovi portreti bilježe ono što fotografija najbolje može zabilježiti: način na koji netko stoji, promatra ili zauzima prostor. Njegov rad, između ostaloga, oslanja se na dnevnički pristup – čini se da fotograf vodi osobni zapis o festivalu kroz lica koja u njemu sudjeluju. Svaka fotografija u tom nizu djeluje poput ulomka iz bilježnice, Anto kaže – poput osobne lektire - bilježi prolazni trenutak, upečatljivu gestu ili neponovljivi pogled. Iako su snimljeni na istom događanju, svaki portret nosi svoj osobni univerzum – oči koje traže objektiv, ruke koje prekriženo odmaraju na prsima, odnosno osmijeh koji otvara prostor za dijalog. U Magzanovom dnevničkom pristupu vidimo i razliku između spontanog i režiranog. Neki su portreti uhvaćeni gotovo slučajno – tijekom šetnje gradom, u prolazu dvorane, u trenutku kad je sugovornik nakratko zaboravio da fotografski aparat i postoji.

Drugi pokazuju promišljenost: pažljivo birano svjetlo, odnos tijela i prostora, geste koje nisu potpuno slučajne, nego prihvaćene kao dio fotografskog procesa. Taj raspon između dokumenta i inscenacije čini ove fotografije živima; one nisu tek fotografska bilješka događaja, nego svojevrsna interpretacija susreta. Magzan nam dopušta da autore upoznajemo kroz lica i geste, a ne tek kroz njihova djela. Na jednoj fotografiji autor stoji u uskom prolazu, naslonjen na zid, kao da se privremeno izdvojio iz gužve. Ruka kojom dodiruje bradu djeluje kao trenutak samosvijesti pred objektivom – fotografija kao da zaustavlja unutarnju misao, ali je ne objašnjava. Na drugoj slici autorica podiže obje ruke u znak vlastite snage, izvan okvira svakodnevnog predstavljanja; njezin stav ne govori o tekstovima koje piše, nego o načinu na koji osvaja prostor u kojem se nalazi. Tu su i portreti snimljeni u intimnijem ozračju, među knjigama, gdje pogled iza korica skriva pola lica, kao da autorica bira koliko će sebe pokazati.

Posebno upečatljiva je fotografija žene u crno-bijeloj haljini s geometrijskim uzorkom. Stojeći pred potpuno crnom pozadinom, ona kao da briše razliku između figure i prostora. Njezin osmijeh nije usmjeren publici, nego trenutku u kojem se nalazi, osmijeh bilježi situaciju, povjerenje poklonjeno fotografu. Dio portreta nastao je u Frakturinoj knjižari – među policama koje podsjećaju na razlog dolaska pisaca. Međutim, Magzanov kadar uvijek zadržava distancu: knjige su ovdje scenografija, a ne produžetak osobe pred objektivom. Fotografija time ne spaja autora i njegovo djelo u jednu cjelinu, nego dopušta promatraču da u licu prepozna samo osobu. Također, Magzanove fotografije mogu se promatrati i kao proširena dokumentarna fotografija. One ne bilježe tek činjenicu da su pisci bili na festivalu, nego prenose slojeve značenja: kako zauzimaju prostor, kako komuniciraju s okolinom, kako njihova tijela govore kad riječi nisu u prvom planu. Serija portreta tako postaje kolektivna slika Festivala, njegova vizualna memorija.

Neki portreti evociraju tradiciju klasične portretne fotografije – u njima se vidi promišljena kompozicija, blago modelirano svjetlo, statičnost koja podsjeća na tradicionalne fotografske ateljee. Drugi se oslanjaju na spontani, “uhvaćeni” trenutak, gdje fotograf djeluje poput svjedoka, a ne autora scene. Upravo ta izmjena različitih pristupa daje ovoj seriji ritam: fotografije se čitaju kao niz raznolikih zapisa, koji zajedno tvore jednu veliku priču. Promatrajući cijelu seriju, postaje jasno da Magzan gradi vizualni dnevnik festivala. U njemu nema hijerarhije: jednako pažljivo bilježi lica poznatih autora kao i onih koji su možda prvi put pred publikom. Svaki portret nosi jednaku težinu, jer svi zajedno tvore mapu događaja. Kao u dnevniku, važne su sitnice: način na koji autor stoji pred vratima dvorane, pogled preko ramena, neplanirani osmijeh. U toj mapi nalazimo autore različitih književnih postupaka i poetika. Vidimo ih u trenucima koncentracije i ozbiljnosti, u gestama koje govore o njihovoj javnoj ulozi ili u opuštenim trenucima između nastupa. Njihova lica ne pričaju o sadržaju njihovih knjiga, ali govore o prisutnosti – o tome kako je biti tu, na mjestu koje ih okuplja i izlaže. U konačnici, ovi portreti nadilaze ulogu festivalske dokumentacije.

Oni su zapisi o susretima, o zajedničkom vremenu provedenom u prostoru književnosti i razgovora. Na koncu, Magzanovi portreti pisaca s Festivala svjetske književnosti nisu samo sjećanje na jedan događaj. Oni su, u širem smislu, svjedočanstvo o književnosti kao živom prostoru – prostoru susreta, promišljanja i dijaloga. Svako lice u tom nizu govori vlastitu priču, ali zajedno oni pričaju jednu veću: priču o tome zašto književnost i dalje okuplja ljude, zašto nam je potrebna i zašto se, iz godine u godinu, vraćamo Festivalu gdje možemo sresti one koji je stvaraju.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije

Kupnja

Pretplata