Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Vijesti Hrvatska

Znate li zašto postoje i čemu služe oznake s kodovima na duhanskim proizvodima?

Sustav izdavanja jedinstvenih identifikacijskih oznaka ključan je u borbi protiv crnog tržišta duhana i duhanskih proizvoda – zahvaljujući sofisticiranom tehnološkom rješenju tvrtke AKD, Hrvatska je prva članica EU koja se u potpunosti prilagodila zahtjevima Direktive 2014/40/EU
31. srpnja 2019. u 14:06 0 komentara 352 prikaza
Foto: AKD

Pakiranje i tretman duhanskih proizvoda u javnosti u posljednjih se desetak godina temeljito promijenio. S ciljem smanjenja i ograničavanja korištenja duhanskih proizvoda, donesen je zakon kojim je strogo regulirana proizvodnja i njihovo konzumiranje, propisane su količine aditiva, katrana, emisije i drugih štetnih tvari. Stavljena su i slikovna i tekstualna upozorenja o štetnim posljedicama pušenja i konzumiranja duhanskih proizvoda, ali i uvedene zabrane konzumacije duhanskih proizvoda u određenim zatvorenim javnim prostorima. Naravno, rastu i trošarine, pa je cijena duhanskih proizvoda iz godine u godinu sve viša.

Međutim rast trošarina i rast cijena duhanskih proizvoda potaknuli su cvjetanje crnog tržišta, pa su se mnogi ljudi okrenuli jeftinijim, ali i nezakonitim i nekontroliranim alternativama - ilegalnim duhanom i cigaretama.

Tako se zbog stavljanja crnog tržišta pod kontrolu pojavila potreba za uspostavom sljedivosti duhanskih proizvoda, a sustav kontrole u Hrvatskoj je uspostavila tvrtka AKD, koju je Ministarstvo financija imenovalo kao pravnu osobu odgovornu za generiranje i izdavanje jedinstvenih identifikacijskih oznaka u Hrvatskoj. Drugim riječima, to znači da svi koji se na području Republike Hrvatske žele baviti proizvodnjom ili prodajom duhanskih proizvoda, moraju od AKD-a dobiti jedinstvenu oznaku za svako pakiranje koje stavljaju u opticaj.

S izdavanjem jedinstvenih identifikacijskih oznaka za duhanske proizvode AKD je započeo 23. travnja ove godine, čime je Hrvatska postala prva članica EU koja se, i prije propisanog roka, u potpunosti prilagodila zahtjevima Direktive 2014/40/EU i Provedbene uredbe Europske komisije 2018/574, istaknuo je direktor AKD-a Jure Sertić.

Od stupanja Provedbene uredbe na snagu, u AKD-ovom sustavu registrirana su ukupno 3.234 gospodarska subjekta, 13.204 objekta te 30-ak tvornica iz nekoliko europskih zemalja.

Osim za hrvatsko tržište, AKD usluge izdavanja jedinstvenih identifikacijskih kodova i oznaka vrši i za tržište Rumunjske i Italije te isporučuje i kodove domaćim proizvođačima koji izvoze proizvode u zemlje van eurozone.

Kako ističu na svojim stranicama, u Hrvatskoj mjesečno u opticaj ulazi oko 35 milijuna pakiranja duhanskih proizvoda, a AKD za svaki od njih izdaje zasebni jedinstveni kod. Od stavljanja sustava u funkciju, AKD je za hrvatsko i za inozemna tržišta izdao više od 500 milijuna jedinstvenih kodova.

Uspostavljeni sustav sljedivosti duhanskih proizvoda je najkompleksniji sustav sljedivosti koji je do sada implementiran u RH, a nadzornim tijelima omogućuje pregled tržišta u realnom vremenu.

"Svi gospodarski subjekti u lancu proizvodnje i prodaje duhanskih proizvoda moraju biti registrirani kako bi im bila izdana identifikacijska oznaka u sustavu. Ovakav način povezivanja i označavanja omogućava nadzornim tijelima praćenje puta kutije cigareta ili drugog duhanskog proizvoda od tvornice ili države u koje su proizvedeni, do krajnjeg prodajnog mjesta. Od 20. svibnja - kada je Direktiva stupila na snagu, svako prodajno mjesto mora se jednokratno prijaviti u AKD-ov sustav, čime će dobiti jedinstvenu oznaku gospodarskog subjekta i prodajnog mjesta. Proizvođači pak, uz navedene jedinstvene oznake, moraju dobiti i oznake strojeva. Prilikom proizvodnje i pakiranja duhanskih proizvoda, u kodu apliciranom na samo pakiranje, zapisano je u kojoj je tvornici kutija proizvedena, na kojem stroju te za koje je tržište namijenjena, a jedinstvene kodove nose i sve daljnje razine skupnih pakiranja proizvoda", kažu iz AKD-a.

Sadržaj nastao u suradnji s AKD-om

Najcool predavanje o financijskoj pismenosti u Splitu
Najcool predavanje o financijskoj pismenosti u Splitu:
Kako uložiti 32.000 kn s 18 godina, zašto propustiti maturalac i koja je količina motora potrebna za skladan brak
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.