Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 3
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Udar po imovini

Novi harač: Veći porez na aute, brodove i vikendice

sabor
Foto: Sanjin Strukić/PIXSELL
1/3
16.11.2010.
u 22:35

Kako se prihodima od poreza na imovinu puni blagajna lokalnih jedinica, Vladu u izbornoj godini ne bi mogli optužiti da donosi novi harač

Ministarstvo financija priprema Zakon o porezu na imovinu, potvrdio je ministar financija Ivan Šuker. No, iako je taj zakon trebao biti predložen još prošli mjesec, zbog preokupacije oko sastavljanja proračuna, to je odgođeno, a tek se rade simulacije načina obračuna na nekretnine, ali najvjerojatnije i vozila. Premijerka Jadranka Kosor prilikom prijedloga proračuna u Vladi najavila je da novih poreznih opterećenja neće biti, što je djelomično i točno, s obzirom na to da Vlada za takav porez donosi zakonski okvir, a novac od tog poreza slijeva se u blagajnu lokalnih jedinica.

Nadoknada gubitka

Vlada će zasigurno njegovo donošenje opravdati manjkom novca lokalnih jedinica zbog planirano nižih prihoda od poreza na dohodak u 2011. godini. Stoga bi se u javnosti taj zakon mogao predstaviti kao harač lokalnih jedinica, a to bi bilo manje bolno vladajućima u izbornoj godini. Lokalne jedinice tvrde da će na planiranih 20-ak milijardi kuna proračuna svih lokalnih jedinica, uključujući i Zagreb, imati čak 1,5 milijardi kuna podbačaja.

Najveću odgovornost za taj manjak prebacuju na Vladu, koja je sredinom ove godine promijenila zakon o porezu na dohodak i ostavila ih, kako tvrde, bez 793 milijuna kuna. Tu je svotu Udruga gradova navela i u svom amandmanu koji je proslijedila Saboru sa zahtjevom da im Vlada nadoknadi gubitak i prebaci 793 milijuna kuna sa središnjeg na lokalne proračune. Po svemu sudeći, umjesto novca lokalci će dobiti novi porez, jer su i oni dobili  informaciju iz Vlade da je prijedlog zakona pripremljen, ali i da ga neće staviti na javnu raspravu sve dok se ne donese proračun. Kako porez na vikendice donosi svega stotinjak milijuna kuna u proračun godišnje, trebalo bi ga povećati osam puta da se lokalnim jedinicama nadoknadi manjak.

Od pet do sedam milijardi kuna godišnje

Na koji način će se obračunavati porez na imovinu još nije odlučeno, odnosno hoće li se uvesti više poreznih stopa te hoće li se porez obračunavati iznad određene vrijednosti nekretnine ili pak prema njezinoj kvadraturi. Ni za vozila i plovila još nije utvrđen način oporezivanja, odnosno struktura i stope. U svim europskim zemljama postoji porez na imovinu, njegova se visina kreće od jedan do tri posto – iznad određene vrijednosti ili kvadrature nekretnine, a  pri tome se ne ubraja nekretnina u kojoj se živi.

Prema nekim procjenama, od njega bi se kod nas moglo ubrati od pet do sedam milijardi kuna na godinu. Primjerice, prema jednostavnoj računici, za vikendicu od oko 50 kvadrata čija je cijena oko 2000 eura po četvornom metru i uz prosječnu stopu poreza od 1,5 posto, trebalo bi platiti oko jedanaest tisuća kuna poreza godišnje. On se inače plaća jednokratno i sigurno je da bi posebno u vrijeme krize bio velik udarac za građane. Iako, reći će drugi, oni koji imaju dodatne nekretnine sigurno imaju i mogućnost plaćanja tog poreza.

Ravnopravna podjela

Ako bi se porez obračunavao prema kvadraturi, tada on ne bi mogao biti jednak u svim županijama ili gradovima. I druge zemlje koje na taj način obračunavaju porez na imovinu imaju više poreze u većim gradovima i obrnuto. Poljska, primjerice, oporezuje nekretninu na temelju njezine procijenjene vrijednosti, a procjenu obavlja sam vlasnik. Naravno, ako kontrola utvrdi da je procjena bila kriva, plaća se iznimno visoka kazna. S obzirom na to da je riječ o prihodu lokalnih jedinica, u inozemstvu one same utvrđuju način obračunavanja tog poreza, a zaračunavaju ga kao posebnu vrstu komunalne naknade. Jedan je od problema što se većina vikendica nalazi uz Jadran pa bi te lokalne jedinice bile u boljem položaju što se tiče prihoda nego ostale, zbog čega i ne postoji pretjerano oduševljenje lokalnih jedinica tim porezom.

No i za takvo što bi se moglo naći rješenje na temelju stranih iskustava. Pa tako, primjerice, u Austriji postoji zajednički fond za izravnanje u koji se stavlja 25 posto zarađenih sredstava od poreza na imovinu. Novac iz tog fonda dobivaju slabije razvijene lokalne jedinice. Mnoge europske zemlje također imaju veće poreze za vozila i plovila. Prosječni godišnji porez na vozila je oko 1000 eura. Ako je, prema nekim procjenama, u Hrvatskoj 1,5 milijuna vozila, uvede li se veći porez od sadašnjeg, moglo bi se godišnje, prema procjenama, naplatiti oko 10 milijardi kuna.

Komentara 351

CM
crna mamba
23:24 16.11.2010.

Pa budalo jedna ovo i je porez na bogate,pa tko ima vikendice,jahte,skupe aute...

OB
-obrisani-
23:49 16.11.2010.

U svim europskim zemljama postoji porez na imovinu, njegova se visina kreće od jedan do tri posto – iznad određene vrijednosti ili kvadrature nekretnine, a pri tome se ne ubraja nekretnina u kojoj se živi..I TKO SE IMA PRAVO BUNITI NA OVO...

MA
mark5
00:45 17.11.2010.

Dobro je, vidim da će na kraju stvari rješavati kalaš.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije