Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 86
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
opet prijeti

Nova erupcija mogla bi biti deset puta jača i veća

vulkan
Foto: DPA/PIXSELL
20.08.2014.
u 10:16

Prema posljednjim najavama geologa, ova bi godina mogla biti jedna od najtežih u povijesti avioindustrije, i to ne zbog rušenja nekoliko zrakoplova nego zbog vulkanskih erupcija...

Prema posljednjim najavama geologa, ova bi godina mogla biti jedna od najtežih u povijesti avioindustrije, i to ne zbog rušenja nekoliko zrakoplova nego zbog vulkanskih erupcija. Naime, na Islandu je u posljednjih nekoliko dana naglo porasla aktivnost vulkana Bardarbunga, desetak puta većeg i snažnijeg od vulkana Eyjafjallajökull čija je erupcija 2010. godine paralizirala zračni promet nad Europom. Tlo oko Bardarbunge već se počelo naveliko tresti, u ponedjeljak je na tom području izmjereno 1115 potresa i očito je da se planina budi. Oko 800 potresa bilo je jačine 1-2 stupnja po Richterovoj ljestvici, no ostalih nekoliko stotina jačih udara jasno ukazuje na to da utroba planine ključa. I da je samo pitanje trenutka kada će lava pokuljati na površinu, a u zrak se dignuti ogromna količina vulkanskog pepela i dima.

Pepeo guši motore

Upravo je to bio scenarij koji se odvijao i u travnju 2010. kada je gotovo preko noći prekinut zračni promet u većem dijelu Europe.

Slično bi se moglo dogoditi i sljedećih dana, s malom razlikom. Bardarbunga, čija se erupcija očekuje, desetak je puta veći i jači vulkan od onoga koji je erumpirao 2010. godine, a proporcionalno bi veći bio i oblak vulkanske prašine koji bi se našao u atmosferi. Ako je erupcija iz 2010. godine zatvorila zračni promet nad Europom, Bardarbungin pepeo pokrio bi puno veće područje i pri tome prouzročio puno opsežniji kolaps zračnog prometa. Problem ne leži u mogućoj smanjenoj vidljivosti tijekom leta, već u vrlo izvjesnom zagušenju zrakoplovnih motora, čemu bi uzrok bila sama geološka struktura islandskih vulkana. Za razliku od Etne ili nekih drugih vulkanskih planina u kontinentalnom dijelu Europe ili Afrike koji se povremeno bude, ali ne stvaraju prevelike probleme zračnom prometu, islandski vulkani erumpiraju ispod glacijalnog leda. Hladna voda koja se stvara topljenjem leda brzo hladi lavu, što uzrokuje njeno mrvljenje u vrlo male čestice silikata i pepela koje se pak erupcijom, pomiješane s vodenom parom, dižu visoko u atmosferu. Upravo te čestice silikata i pepela, često čak i nevidljive golim okom, velika su opasnost za mlazne motore zrakoplova. Najbolji primjer za tu tvrdnju je slučaj zrakoplova British Airwaysa koji je proletio kroz sličan oblak silikata iznad Indonezije, u trenutku erupcije vulkana Galunggung. Sva četiri motora gotovo su se u istom trenutku ugasila, a pilot je samo zahvaljujući iznimnoj pribranosti i sreći uspio ponovo upaliti neke od njih i prinudno spustiti letjelicu. Od toga trenutka vulkanski pepeo smatra se jednim od najopasnijih faktora koji mogu utjecati na sigurnost leta.

Hoće li preživjeti?

Stanja u kojem se nalazi vulkan Bardarbunga svjesna je i ICAO, Međunarodna organizacija za zračni promet, koja je planinu označila “žutim kodom”. Taj pojam konkretno znači da vulkan pokazuje znakove djelovanja znatno veće od uobičajenih. Meteorološki ured Islanda objavio je pak kako prema GPS snimkama imaju pokazatelje kretanja magme ispod površine zemlje te erupciju označavaju vrlo izvjesnom. Kolika bi ta erupcija mogla biti, nitko se ne usudi predviđati, no činjenica je da je upravo taj vulkan prije 8500 godina najjače erumpirao u povijesti planeta. Tada je kroz njegov otvor na površinu Zemlje isteklo između 20 i 30 kubnih kilometara lave, koja danas prekriva površinu od 950 četvornih kilometara.

Zrakoplovna industrija počela se pripremati još 2010. godine na moguće erupcije i blokade zračnog prometa. Rađena su poboljšanja na zrakoplovnim motorima, no tehnička rješenja još ne osiguravaju zaštitu od finih čestica silikata u zraku koje su prava smrt za motore. Uveden je sustav mjerenja koncentracije tih čestica u zračnom prostoru, a granica je postavljena na četiri miligrama silikata po četvornom metru zraka. Iznad te količine prašine u zraku područje se proglašava zabranjenim za let. U sljedećih nekoliko dana bit će jasnije što će se dogoditi s Bardarbungom, ali i sa zračnim prometom. Jer obustava leta 2010. godine bila je najveća obustava još od Drugog svjetskog rata, ali su je zračne kompanije jedva nekako preživjele. Pitanje je bi li preživjele i erupciju Bardarbunge.

>>Prijeti erupcija islandskog vulkana. Hoće li opet prizemljiti avione?

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije