Naslovnica Biznis Gospodarstvo

LNG na Krku ne smije kasniti. Slovenci planiraju svoj u Kopru

Trump je u Varšavi naglasio da je SAD spreman i sufinancirati Krk, ali LNG Kopar navodno ima potporu Njemačke i Rusije
08. srpnja 2017. u 13:36 31 komentara 9118 prikaza
LNG tanker
Foto: Reuters/PIXSELL

S obzirom na to da Hrvatska ne može konkurirati europskim zemljama veličinom tržišta ili proračuna, šansa za dugoročni politički uspjeh je u pozicioniranju kao energetsko čvorište Europe. Predispozicija za takvu poziciju je izgradnja LNG terminala na Krku, a u realizaciji tog projekta Hrvatska već sada ima konkurenciju u Sloveniji. LNG Terminal Krk vrlo vjerojatno će se izgraditi jer je projekt dobio potporu iz Europske komisije, ima političku potporu SAD-a te je među krovnim projektima inicijative Tri mora. Međutim, postojanje LNG terminala Krk ne znači da smo postigli konačni cilj, već samo da smo se uspjeli smjestiti na energetsku kartu Europe.

Donald Trump i Kolinda Grabar Kitarović INICIJATIVA TRI MORA Trump: Vaše zemlje više nikada neće biti ovisne o ruskom plinu

Ključan plinovod do Poljske

Da je LNG prilika, shvatili su i Slovenci koji su prije koji mjesec ponovno izrazili interes za gradnju terminala u luci Kopar. Aktualiziranje projekta koji je gotovo zamro u posljednjih nekoliko godina dio stručnjaka doživljava kao argument da su se u priču oko LNG-a uključile svjetske sile. SAD podupire hrvatski LNG, nedvojbeno je to ponovio i predsjednik Donald Trump u Varšavi naglašavajući da je SAD spreman i sufinancirati projekt, ali LNG Kopar navodno ima neslužbenu potporu Njemačke i Rusije. Koliko ima istine u priči da se Njemačka distancira od SAD-a te da se udaljavanje sila očituje i kroz potporu Europske komisije odluci Arbitražnog suda oko granica unutar Piranskog zaljeva ostaje vidjeti, ali stručnjaci se slažu da je ključno završiti terminal na Krku u rokovima, odnosno najkasnije do 2019. godine te, naravno, pripremiti svu infrastrukturu za njegov puni kapacitet. Dvosmjerni plinovodi od Hrvatske do Poljske u tom su kontekstu ključni, a potpisivanje ugovora s Mađarima i poljskim plinskim operaterom Gaz Systemsom najava su završetka infrastrukture nužne za LNG terminal. Potpredsjednik Europske komisije za energetsku uniju Maroš Šefčovič još u Budimpešti izjavio je da ćemo uskoro slaviti početak rada plutajućeg LNG terminala na Krku “koji je vrlo važan južni izvor za Europu”.

LNG tanker
1 / 24
Američki predsjednik Donald Trump doputovao je u Poljsku u pratnji prve dame Melanije Trump, kćeri Ivanke te zeta Jareda Kushnera.

Želje umanjiti ruski utjecaj

Osim deklarativnu, LNG Krk dobio je i financijsku potporu Europske unije u obliku 102 milijuna eura bespovratnih sredstava, ali će za realizaciju projekta trebati osigurati još dvostruko veći iznos. Inicijativa Tri mora, koju je pokrenula i kao važnu nametnula predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović, trenutačno je jedina platforma kroz koju se mogu realizirati dugoročni energetski interesi Hrvatske uz podršku srednje Europe i SAD-a kojem je primarni interes prodati ogromne količine energenata, ali i umanjiti utjecaj Rusije o čijem plinu i nafti ovisi cijela Europa.      

plin razvoj tržišta Plin samo može poskupjeti i s tim se moramo pomiriti 22.03.2017., Zagreb - Gaetano Massara, direktor General Electrica za JI Europu. Photo: Zarko Basic/PIXSELL Gaetano Massara: 'Hrvatskoj trebaju i LNG ili Plomin jer je obnovljiva energija nepredvidljiva' plin Čemu liberalizacija? Proizvodimo plin za izvoz po 6 lp, a plin koji uvozimo košta 22,5 lp
ZDRAVI ZUBI
Bolesti desni mogu izazvati čak i infarkt!

A1 izdvaja za Vas

  • microlion:

    Ono što su novinari zaboravili spomenuti jest da je Slovenija prije par godina sama zablokirala talijanski LNG u Trstu jer je kao štetan za okoliš u Tršćanskom zaljevu. A sad hoće graditi u Kopru koji valjda nije u Tršćanskom zaljevu. Slovenska posla.

  • IvanLu:

    Briga politicke elite za razvoj Hrvatske. Nemaju vremena za takve gluposti jer su usredotoceni na kradu i sticenje udbasko-lopovski struktura. Pa sto mislite zasto arbitraza - vazan je Slovencima samo koridor (junction) zbog Luke Kopar koja 6x ima veci promet ... prikaži još! od Luke Rijeka! A nema ni dubinu mora da moze prihvatiti sve brodove poput nase. Dati ce samo neki sitnis nasem sljamu i ode i LNG kod njih. Ovoj zemlji je Bog davno okrenu leda zbog toliko ljudskog otpada u njoj.

  • Avatar heyhay
    heyhay:

    Potpora za Koper od Njemačke i Rusije je da Hrvatsku-Poljsku incijativu triju mora ukinu i da njemac opet bude glavni u Europi i da onda rus pridobije njemca da mu ovaj ukine sankcije ,a onda ovih 12 zemalja (triju mora) ... prikaži još! bile bi im sluge,to amerikanac neće dopustit nego će izgraditi terminal na Krku i slovenci neće dobiti izlaz na otvoreno more za svoj lng Koper