Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Tech/Sci Znanost

Zbog previše šećera djeca mogu imati problema s pamćenjem

Nova istraživanja o utjecaju konzumacije saharoze na funkcije mozga nisu optimistična.
12. svibnja 2021. u 23:21 0 komentara 165 prikaza
Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/3

Šećeri nam nakon izgaranja u tijelu daju energiju, no industrijski rafinirani šećer koji se naziva i stolnim šećerom ili saharozom, krivac je za prekobrojne kilograme i razne zdravstvene probleme. Nekad luksuz, danas, kad je dostupan većini ljudi, jedna je od namirnica za koje liječnici kažu da ju je bolje izbjegavati i koristiti umjesto nje zdravije nadomjeske za zaslađivanje čajeva, kave, sokova i pripremu kolača. Znanstvenici na Sveučilištu Georgia proveli su istraživanje na glodavcima i dokazali da svakodnevna konzumacija šećera u zaslađenim pićima tijekom adolescencije narušava uspješnost u učenju i pamćenju u odrasloj dobi.

Žena jede tortu Uzrokuje glad Nagli pad šećera u krvi može biti krivac za teže i sporije mršavljenje, tvrde liječnici

Nešto se da popraviti

Djeca su danas najveći potrošači rafiniranog šećera u hrani, što dovodi do pretilosti i bolesti srca, ali i problema s pamćenjem. Znanstvenici su odlučili provjeriti kako konzumacija šećera u djetinjstvu utječe na razvoj mozga, posebno njegova dijela koji je važan za funkcije učenja i pamćenja – hipokampus.

Novo istraživanje na glodavcima koje je vodilo Sveučilište Georgia u suradnji s istraživačkom skupinom sa Sveučilišta Južne Kalifornije pokazalo je da svakodnevna konzumacija šećera tijekom adolescencije narušava uspješnost zadatka učenja i pamćenja tijekom odrasle dobi. Istraživanje je, nadalje, pokazalo da su promjene u bakterijama u crijevima možda ključ oštećenja pamćenja izazvanog šećerom. Otkrili su da se slični problemi s pamćenjem pojavljuju i kad su šećerom obogaćene bakterije u crijevima životinja koje nikad prije nisu konzumirale šećer.

Video - Obožavatelji čokolade zgroženi: Evo kako izgleda biljka kakaovac prije nego se preradi u omiljeni slatkiš

 

– Šećer u ranom životnom dobu povećao je razinu parabakteroida, a što je viša razina parabakteroida, to su rezultati bili gori – istaknula je docentica Emily Noble.

U Sjedinjenim Američkim Državama izrađene su smjernice koje preporučuju ograničavanje dodanih šećera na manje od 10 posto kalorija dnevno. Podaci Centra za kontrolu i prevenciju bolesti pokazuju kako Amerikanci u dobi od devet do 18 godina premašuju tu preporuku, a većina kalorija dolazi upravo od pića zaslađenih šećerom.

Tijekom istraživanja mladi štakori dobili su uobičajeni obrok i 11 posto otopine šećera, što je usporedivo s komercijalno dostupnim pićima zaslađenim šećerom. Pratili su nakon toga ponašanje glodavaca. Otkrili su da su štakori koji su u ranom životnom dobu konzumirali šećer imali probleme s percepcijom okoline, za razliku od onih koji nisu konzumirali šećer. Drugi memorijski zadatak temeljio se na osnovnoj memoriji prepoznavanja, neovisnoj o hipokampusu, koja uključuje sposobnost životinja da prepoznaju nešto što su ranije vidjele. U ovom zadatku šećer nije imao utjecaja na memoriju prepoznavanja.

Dr. Sam Hay Liječnik poručio roditeljima da bebe ne treba kupati svaki dan: Evo koliko često je dovoljno

– Čini se da rana konzumacija šećera selektivno narušava njihovo učenje i pamćenje u hipokampusu – istaknula je Noble.

Dodatne analize pokazale su da je veća konzumacija šećera dovela do povišene razine parabakteroida u gastrointestinalnom traktu, dakle mikroorganizama koji igraju važnu ulogu u ljudskom zdravlju. Znanstvenici su, uz ostalo, povećali razinu parabakteroida u crijevima štakora koji nikad nisu konzumirali šećer. Te su životinje imale problema s memorijom u oba zadatka. Noble ističe da je potrebno nastaviti s istraživanjima o povezanosti crijeva i funkcija mozga.

– Pitanje je kako ove populacije bakterija u crijevima mijenjaju razvoj mozga – napominje. Neke prije rađene studije pokazale su da se oštećenja memorije zbog prekomjerne konzumacije šećera mogu ispraviti ako se prijeđe na namirnice niskog glikemijskog indeksa.

Sretni su Majka rodila 16 puta, ali ne planira stati: Obitelj otkrila koliki su troškovi života

Znanstvenici s novozelandskog Sveučilišta Otago 2018. godine istraživali su u kojoj mjeri običan šećer utječe na kognitivne sposobnosti. Eksperimentom je obuhvaćeno pedesetak osoba koje su odgovarale na tri grupe pitanja i rješavale aritmetičke zadatke. Sudionici koji su prije testova konzumirali hranu bogatu glukozom (grožđani šećer) i saharozom postigli su lošije rezultate od onih koji su konzumirali hranu s fruktozom (voćnim šećerom) ili sukralozom.

Potrošač minerala i vitamina

– Naše je istraživanje pokazalo da je “šećerna koma”, koja se povezuje s konzumacijom glukoze stvarni fenomen koji pokazuje da razina pozornosti znatno pada nakon konzumacije šećera koji sadrže glukozu – rekla je Mei Peng, predavačica na Odjelu za znanost prehrane na Sveučilištu Otago, i dodala da prosječna osoba svakodnevno pojede oko 12 žličica šećera iz hrane.

Mei Peng | Autor : Otago.ac.nz Foto: Otago.ac.nz

Provođena su o istraživanja koja su pokazala da kontinuirano visoka razina šećera u krvi može dovesti do starenja mozga, odnosno do demencije. Šećer se dobiva od šećerne trske ili šećerne repe.

Ako se koristi u prekomjernim količinama, saharoza ili stolni šećer mogu biti i štetni za zdravlje jer ljudsko tijelo nije prilagođeno golemim količinama saharoze. Šećer koji tijelo ne iskoristi, pretvara se, ističu stručnjaci, u rezervnu mast koja je dogovorna za nastanak raznih bolesti, od problema s gušteračom do šećerne bolesti i oštećenja krvnih žila i pojave ateroskleroze. Šećer je i “potrošač” vitaminskih i mineralnih zaliha organizma. Pretjerano uživanje u slatkom može dovesti i do osjećaja umora i iscrpljenosti. O karijesu da i ne govorimo, to djeca uče već u vrtiću.

Muškarac plače
RAZOTKRIVENA OBITELJSKA TAJNA
Uzeo mobitel svoje djevojke i užasnuo se otkrićem: 'Moj sin je ustvari moj ujak'
Zdravstveno osiguranje
Dopunsko, dodatno ili oboje? Ovo su razlike u dobrovoljnim zdravstvenim osiguranjima koje morate znati
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.