Naslovnica Zagreb ZG Vijesti

Na dan bez kupovine - dućani puni

Vrijeme prije Božića idealno je da se pažnja skrene na loše potrošačke navike - kažu aktivisti
30. studenoga 2003. u 00:00 12 prikaza

Zagrepčani su jučerašnji Međunarodni dan bez kupnje proveli u - dućanima. Trgovački centri bili su prepuni kupaca koji su nemilice u kolica trpali proizvode i nije ih dirala činjenica da širom svijeta stanovnici pokušavaju na taj dan izbjeći dućane, smanjiti nepotrebnu potrošnju i otrgnuti se dikatatu vremena koje nalaže bjesomučnu potrošnju.

- Za mene je danas samo obična subota. Svake put kad odlazim u veliki šoping posvađam se sa suprugom. On mi predbacuje da previše kupujem. Ima pravo - uvijek se branim da kupujem hranu i stvari za kuću, ali kad iz vrećica izvadim još jedan šampon, on me uzme za ruku, odvede u kupaonu i pokaže naslagani niz punih bočica koje već tamo stoje - kazala je kroz smijeh Jasna Kraljević, tegleći s prijateljicom pune vreće stvari iz centra King Cross.

Upravo su takve potrošačke navike ljudi inicirale proglašenje Međunarodnog dana nekupovanja. Inicijativa je krenula prije 12 godina iz Kanade, kad je njen pokretatelj - Ted Dave - ogorčen stalnim pritiskom medija koje tjeraju na kupovinu i ozbiljnijim posljedicama koje prekomjerena potrošnja ima po svijet, jednostavno zaključio : "Sad je dosta!", što je postala i krilatica aktivista koji podržavaju taj dan.

- Baš je doba prije Božića idealno da se pažnja usmjeri na nepotrebnu i prekomjernu kupovinu. Ne samo da je šoping postao stil života, već se uz njeg vežu i drugi momenti. Trošenje novca, ali i zagađenje okoline od tona smeća koje nastaju od proizvoda koji nam uopće nisu trebali - kazala je Ana Simonšek koja s grupom istomišljenika priprema veliku inicijativu "Božić bez kupnje".

Dok su stanovnici drugih zemalja jučer u potpunosti bojkotirali dućane, Zagrepčani nisu poklonili puno pažnje Međunarodnom danu nekupovanja, potvrdili su iz velikih trgovačkih centara.

- Ne očekujemo smanjen broj kupaca. Subota je ionako vrhunac tjedna kad u naš centar dolazi i do 6000 ljudi. Uostalom, nismo sigurni koliko ljudi kod nas uopće znaju za taj dan - kazala je Milarda Mesarić, voditeljica Odnosa s javnošću Mercatora.

Sandra VELJKOVIĆ