Jedno od osnovnih načela autorskog prava je da se za svako korištenje autorskog djela ili izvedbe umjetnika izvođača plaća naknada (propisano čl. 26. st. 3. ZAPSP-a). Načelo plaćanja naknade je u praksi i ostvareno za autore, glazbene umjetnike izvođače, autore audiovizualnih djela, ali ne i za audiovizualne umjetnike izvođače – glumce čije se snimljene izvedbe koriste bez plaćanja naknade pa su na taj način glumci diskriminirani u odnosu na sve ostale umjetnike.
Hrvatsko društvo za zaštitu audiovizualnih izvođačkih prava - AVIP od 2022. godine (kad je dobilo odobrenje od Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo za kolektivno ostvarivanje prava glumaca) nastoji dogovoriti i ugovoriti naknadu za korištenje snimljene audiovizualne - glumačke izvedbe prvo u reemitiranju, a onda i u prijenosu izravnim protokom s velikim teleoperatorima Hrvatski Telekom, A1 i Telemach.
AVIP je donio Cjenik naknada za korištenje snimljene izvedbe u reemitiranju i izravnom protoku na temelju kojeg je s operatorima obavio obimnu pisanu korespondenciju i tri pregovaračka sastanka.Međutim, iako su operatori inicirali pregovore, pristupili su im s omalovažavanjem značaja i vrijednosti korištenja audiovizualne, odnosno glumačke umjetničke izvedbe. Također problematizirali su ovlaštenje AVIP-a u ostvarivanju prava glumaca.
Slijedom opisane situacije AVIP je bio prisiljen poduzeti opsežne zakonom propisane korake u postupku utvrđivanja visine naknade za glumce pred Vijećem stručnjaka na području autorskog prava.
Vijeće stručnjaka je krajem prošle godine donijelo Mišljenje u kojem je utvrdilo: da je AVIP ovlašten zastupati sve domaće i strane glumce pred operatorima jer za to ima odobrenje nadležnog državnog tijela; da je Cjenik kojim je AVIP predložio glumačke naknade za reemitiranje i izravni protok usklađen sa Zakonom o autorskom pravu; da operatori koriste glumačku izvedbu bez odobrenja AVIP-a kao zastupnika glumaca i bez ugovorene naknade pa se time naknada plaća u postotku od prihoda operatera za reemitiranje; da je predmet zaštite – reemitiranje fiksirane glumačke izvedbe – nužno za djelatnost telekomunikacijskih operatora; da operatori moraju s AVIP-om u dobroj vjeri u pregovorima utvrditi visinu naknade za glumce s obzirom na gledanost i korištenje, odnosno konzumaciju glumačkih prava u kanalima operatora; da su operateri dužni AVIP-u dostavljati relevantne podatke za izračun naknade.
Naglašava se da bez umjetničke izvedbe glumaca operateri ne mogu koristiti niti jedan film i televizijsku seriju kao audiovizualno djelo, a to znači da ne mogu uopće obavljati svoju djelatnost, jer im je glumačka izvedba jedan od osnovnih alata za njihovo djelovanje.
Nažalost, u novom krugu pregovora s operatorima nailazimo na neprihvaćanje ili slobodno tumačenje Mišljenja Vijeća stručnjaka, problematiziranje AVIP-a kao ovlaštene udruge za zastupanje prava svih glumaca i relativiziranje značaja glumačke izvedbe.
Naglašavamo da se radi o diskriminaciji glumaca kao umjetnika u odnosu na sve ostale umjetnike koji su autori i izvođači, jer su operatori sa svima ostalima zaključili ugovore i redovno vrše isplate za korištenje njihovih djela i izvedbe. Telekomunikacijski operatori i dalje odbijaju primijeniti istu metodologiju obračuna naknada koja postoji u praksi za autore glazbe, umjetnike izvođače glazbenih djela i autore AV djela – redatelje, scenariste, direktore fotografije, montažere.
Praksa plaćanja za reemitiranje glumačke izvedbe primjenjuje se u Europi od 1991. godine, a u hrvatskom zakonodavstvu je od 2003.godine., ali u praksi nije provedena do danas.Također primjenjuje se u susjednim zemljama Sloveniji i Srbiji, u zemljama EU u Danskoj, Španjolskoj, Rumunjskoj, Mađarskoj, Njemačkoj, Austriji, Francuskoj, Švedskoj, Portugalu i dr.
Telekomunikacijskim operatorima glumačka izvedba nužna je za djelatnost , jer ne mogu reemitirati film i seriju, a da u njoj nema glumaca.Ista naknada za reemitiranje isplaćuje se glazbenim autorima i izvođačima, redateljima filmova i serija, ali glumcima ne.
VIDEO: Marko Bošnjak: 'Ne volim svećenike koji propagiraju skroman život, a voze najskuplje automobile dok su ljudi gladni'