Dolaskom ljetnih mjeseci, mnogi vozači zamjenjuju zatvorenu zimsku obuću laganijim sandalama, japankama ili čak voze bosonogi. No, iako ljeto donosi više komfora, oprez je nužan – neadekvatna obuća za vožnju može imati ozbiljne posljedice po sigurnost, ali i pravne posljedice u slučaju prometne nesreće, piše HAK Revija.
Otvorena obuća poput japanki, papuča ili sandala može naime predstavljati rizik u vožnji jer postoji opasnost da se stopalo zaglavi između pedale i obuće. Europski autoklubovi proveli su istraživanje i prikupili informacije o prometnim pravilima u vezi s obućom u različitim državama, otkrivajući kako pravila znatno variraju.
U Belgiji, BiH, Danskoj, Finskoj i Luksemburgu nema tako posebnih zakona koji reguliraju obuću za vožnju – sve je dopušteno. U Češkoj pak dok vozači osobnih vozila nisu zakonski ograničeni, vozači gospodarskih vozila moraju nositi cipele.
U Italiji nema zabrane, no ako dođe do nesreće i policija zabilježi da ste vozili u neadekvatnoj obući, osiguranje može odbiti isplatu. Njemačka preporučuje sigurnu obuću – iako kazne nisu definirane, vozač može izgubiti prava iz osiguranja ako obuća pridonese nesreći.
U Španjolskoj je vožnja bosonog ili u japankama zabranjena i kažnjava se s 80 eura, a u Sloveniji iako izričite zabrane policija može uputiti usmeno upozorenje. Niti Mađarska ne propisuje pravila o obući, no vozač može biti proglašen odgovornim ako se utvrdi da je neadekvatna obuća uzrok nesreće.
U Nizozemskoj također nema zakonske zabrane, ali kod nesreće se svaki detalj razmatra, pa i obuća može igrati ulogu u utvrđivanju krivnje. Austrija ne kažnjava bosonogu ili vožnju u japankama, ali ako obuća pridonese nesreći, vozač može biti zakonski odgovoran. U Velikoj Britaniji, zakon zahtijeva da obuća ne ometa sigurno upravljanje vozilom – kazne su moguće ako to nije ispunjeno.
U Hrvatskoj ne postoje posebna pravila o obući za vožnju, ali se apelira na oprez. Istraživanja Austrijskog autokluba pokazala su da je vrijeme reakcije pri vožnji u japankama znatno sporije nego u tenisicama, a smanjuje se i snaga kočenja. Povećava se i rizik od zaglavljivanja obuće na pedalama, što može biti kobno u hitnim situacijama.