Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 1
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Djeca o herojskom gradu više čuju iz medija

U udžbenicima malo o Vukovaru

vuk_udzben.jpg
import
17.11.2006.
u 13:12

I ove godine Dan sjećanja na Vukovar učenici i nastavnici u većini osnovnih i srednjih škola obilježit će razgovorom o četničkoj opsadi toga grada i braniteljima koji su daleko brojnijem i naoružanijem neprijatelju odolijevali mjesecima. O ratu u Vukovaru djeca dosta čuju u kući, ali dosta nauče i iz medija, kažu nam nastavnici.

Zato, kad se iz povijesti obrađuju lekcije iz Domovinskoga rata, ali i ako se na nekim drugim predmetima razgovara o tom vremenu, većina djece već nešto zna, a poneki, posebno stariji, već imaju i mišljenje koje je izgrađeno u njihovoj obitelji. U udžbenicima povijesti za osme razrede osnovne škole i četvrte razrede gimnazija poglavlje o stvaranju samostalne države Hrvatske i Domovinskom ratu svedeno je u pravilu na samo 4-5 stranica knjige, pa stoga i nije čudno što o pojedinim ključnim, a po mnogima i prijelomnim događajima, ima vrlo malo informacija.

Primjerice, oslobodilačka akcija Oluja u pravilu se spominje u nekoliko rečenica, a za Vukovar se kaže da je “podnio najveće žrtve”  i smješta se u istočnu  Slavoniju, “ na područje najžešćih hrvatsko-srpskih sukoba”. U pojedinim udžbenicima uz konstataciju da su “mnogi gradovi bombardirani i pretvoreni u ruševine” ističe se da su Vukovar i Dubrovnik postali simboli stradanja, ali i otpora.

Stradanja civila
Dodaje se također da su stradanja civila u tim gradovima imala važnu ulogu u promjeni stajališta međunarodne zajednice prema ratu u Hrvatskoj i priznanju Hrvatske. Postoje i citati iz određenih inozemnih novina čiji su reporteri opisali svoj doživljaj stradanja vukovarskih civila i branitelja.

Zanimljvio je također da su osmašima ponuđene fotografije, primjerice četničkog divljanja po Vukovaru, ili novinara koji su iz opkoljena grada slali svoje izvještaje i informacije u svijet. Od učenika se traži da opišu prizor s fotografija, ali ih se i upućuje gdje mogu doznati nešto više ako žele. Gradivo za gimnazijalce, odnosno srednjoškolce malo je opširnije, pa ipak dio profesora povijesti smatra da to nije dovoljno. – Ja i moje kolege nastavnici iz društvenih predmeta razgovarat ćemo s učenicima o borbi za Vukovar.

Tome će u pravilu biti posvećen prvi sat nastave, a iz iskustva znam da djeca na takve razgovore i priče reagiraju pozitivno – objašnjava nam profesor Hrvoje Tomljanović iz riječke gimnazije Andrije Mohorovičića i dodaje da bi, po njegovu mišljenju, gradiva iz Domovinskoga rata ipak trebalo biti više, posebno onog o Vukovaru.

Slomljena kičma
– Reći ću djeci da je Vukovar naša Guernica, da je ondje slomljena kičma treće po snazi vojske u Europi – JNA, da je tromjesečnom  nadljudskom obranom Vukovara spašena Hrvatska, da je tada svijet vidio tko je agresor, a tko žrtva. Vukovar bi nama trebao imati značenje koje Auschwitz ima Židovima.

Sve žrtve Vukovara zavrijedile su da ih se sjetimo – poručuje H. Tomljanović. Da žrtve i herojska obrana Vukovara zaslužuju sjećanja smatraju i u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i športa. Ministar dr. Dragan Primorac prvi je put ove godine poslao preporuku da se taj dan obilježi u svim školama. 

– Inače je praksa u školama da toga dana na dijelu jednoga sata, povijesti ili nekog drugog, nastavnici s učenicima razgovaraju, da im kažu što znači Vukovar, da je to naš holokaust, ali i simbol borbe za slobodu i opstanka – kaže pomoćnik ministra obrazovanja prof. Martin Oršolić.

Cilj im je da obilježavanje 18. studenog postane tradicija u školama, da ga se na prigodan način obilježi u svim obrazovnim ustanovama – od vrtića pa do fakulteta kako bismo pamtili što se ondje događalo u jesen 1991. godine.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije