Slušajući prije nekoliko dana odgovor Damira Polančeca na pitanje
esdepeovke Mirele Holy, prvi put sam osjetio iskonski strah od opasnog
neznanja i neodgovornosti trenutačnih hrvatskih vlastodržaca.
Baš na obljetnicu smrti narodnog kardinala dr. Franje Kuharića, koji je
uvijek smatrao da “postoje crte – ljudska načela, Božji zakoni i
nacionalno samopoštovanje – koje se nikada ne smiju prijeći“, čak ni
pod cijenu patnje i smrti, zastupnica je priupitala vrlog
potpredsjednika Vlade razmišljaju li on i njegova vlada o davanju
hrvatskih autocesta u koncesije. Pritom je iznijela mišljenje kako bi
takva odluka zemlju vratila u ‘90. godine, kada su, kazala je,
“nacionalna bogatstva nezakonito stjecali novopečeni bogataši”.
Bilo je logično očekivati da će Polančec njeno pitanje javno prokazati
kao političku provokaciju. Međutim, on je pitanje shvatio kao povoljnu
priliku da prvi put dojavi “veliku” vijest: da je danas u Recesijskoj
našoj doslovce sve moguće. Kazao je kako je u odlučivanju Vlade “sve
podređeno cilju da se uravnoteži proračun sa što nižim deficitom koji
možemo financirati na najblaži način po hrvatske građane i
gospodarstvo”.
U planiranju rebalansa državnog proračuna, objasnio je, razmatra se “na
razini ideje” i davanje u koncesiju postojećih ili gradnja novih
autocesta koncesijskim ugovorima.
Sada je, dakle, jasno. Da bi na nekoliko mjeseci (!) pokrpala rupe u
proračunu, Vlada je spremna na sve, pa i na davanje autocesta u
koncesije ili – na prodaju autocesta. Dan poslije i sam je premijer
Sanader javno obznanio “razmišljanje” o davanju u zakup druge
autoceste: one od Zagreba do srbijanske granice.
Prodaja ili davanje u zakup (koncesiju) hrvatskih autocesta koje su
postale posljednjim crtama obrane hrvatskog narodnog ponosa i ključne
žile kucavice koje rijeke turista vode iz Europe u Lijepu našu,
zasigurno je, zasad (!) najgluplja i gospodarski najopasnija ideja koja
je pala na pamet Ivanu Šukeru (gospodaru proračuna) i Damiru Polančecu
(maestru rasprodaja nacionalnog bogatstva).
Davanje tih autocesta u najam stranim vlasnicima znači da im Vlada u
ruku stavlja ključeve hrvatskoga turizma. Strani vlasnici ili
koncesionari postali bi tako metaforički tamničari ili reketari našega
turističkog prihoda od desetak milijardi eura. Usto, svakom od nas
mogli bi već sutra umjesto sadašnjih 300 kuna cestarine naplatiti 500
ili 1000.
Upravo zbog toga o prodaji ili davanju u najam (koncesiju) autocesta
Vlada ne bi SMJELA razmišljati čak ni na “na razini ideje”.
U POVODU
Opasna ideja o autocesti