CAROLIN MOST

Otkriven razlog urušavanja mosta u Dresdenu, stručnjaci šokirani: 'Tako nešto brutalno nikada nisam vidio'

Carola bridge collapsed into the Elbe river
Foto: MATTHIAS RIETSCHEL/REUTERS
1/7
17.12.2024.
u 16:51

Tri mjeseca nakon urušavanja Carolinog mosta u Dresdenu, Nijemci su otkrili što je dovelo do toga. Stručnjaci koji su radili na rekonstrukciji razloga pada dijela mosta bili su, kako kažu, šokirani onim što su otkrili.

Nema spasa za Carolin most. I onaj dio koji se nije urušio u nesreći koja se dogodila u jutarnjim satima 11. rujna ove godine mora biti srušen. Most je, barem ono što je od njega preostalo, kako tvrde stručnjaci, previše opasan za promet. Razlog je korozija, odnosno narušavanje statike mosta nakon pada jednog njegovog dijela u rijeku Labu. To je ukratko rezultat ekspertize koju je ovih dana predstavio Steffen Marx, profesor s Tehničkog sveučilišta (TU) u Dresdenu. Stručnjak za mostove je na posebnoj sjednici Gradskog vijeća Dresdena između ostaloga rekao: „Carolin most je vrijedna građevina, ali s obzirom na postojeću konstelaciju, isključujemo mogućnost djelomičnog puštanja mosta u promet."

Stručnjaci iz cijele Njemačke koji su radili na istrazi mogućih razloga koji su doveli do urušavanja mosta bili su šokirani onim što su vidjeli na Carolinom mostu, rekao je Marx. Korozija je u tolikoj mjeri bila napredovala da su prilikom očevida na licu mjesta doslovno popucale žice, odnosno sajle koje su osiguravale konstrukciju. „Tako nešto brutalno nikada nisam vidio", dodao je njemački stručnjak za mostove. Dijelovi mosta, i onog urušenog, ali i dijela koji nije bio urušen, istraženi su i u laboratoriju. Tamo su potvrđene sumnje koje su Marx i njegovi kolege imali prilikom očevida na licu mjesta:

„U laboratoriju smo bili konfrontirani s užasom. Otkrili smo mnoštvo malih pukotina. Radilo se o puknućima koji su sezali skoro do sredine čeličnih dijelova konstrukcije", dodao je Marx. U nesreći nitko nije stradao. Ekspert za mostove je prilikom prezentacije svoje ekspertize naglasio da njegov tim ne može preuzeti odgovornost za puštanje u promet dijela mosta koji se nije urušio u nesreći početkom rujna: „Čim bismo ga pustili u promet, oštećenja na mostu bi se povećala. A u jednom trenutku bi konstrukcija mogla puknuti poput stakla i odjednom se srušiti u rijeku Labu."

Profesor Marx smatra da se konvencionalnim metodama nije moglo predvidjeti urušavanje dijela Carolinog mosta. Radilo se o kombinaciji raznih faktora, dodao je, piše DW. Prve pukotine u mostu su, kako je naglasio njemački stručnjak, otkrivene već u 90-im godinama prošlog stoljeća, odnosno početkom ovog milenija. „Most je bio intenzivno nadziran, vrlo pažljivo se istraživalo. Lako je sad donositi ocjene. Ali bile su potrebne vidovnjačke sposobnosti da se uoči moguće probleme i izvuče odgovarajuće zaključke."

Carolin most je pušten u promet 1971. godine, on povezuje centralni dio Dresdena s novim, sjevernim dijelom tog grada (Neustadt). Grad Dresden je priopćio da su uobičajene, odnosno redovite kontrole stanja u kojem se nalazi most bile provedene u skladu sa zakonskim propisima. Prvi problemi na mostu su se, kako tvrde stručnjaci, dogodili već tijekom gradnje. U ekspertizi dresdenskog tima stoji kako je vlaga koja je „ušla" u konstrukciju tijekom građevinskih radova prije više od pola stoljeća bila razlog za mikrobiološki induciranu koroziju.

U godinama koje su slijedile, u unutrašnjosti konstrukcije korozija je polako „nagrizala" čelične noseće dijelove. A u kombinaciji s „umorom" materijala, čelične sajle su jednostavno popustile, tako da je dio mosta završio u Labi. „Kod takve vrste korozije vodik prodire u metalne materijale, a u kombinaciji s umorom materijala to sve dovodi do pukotina, materijal s vremenom postaje lomljiv", objasnio je Marx. I dodao kako se taj proces nije moglo zaustaviti mjerama izvana. Mostu je, pojednostavljeno govoreći, istekao rok trajnosti, prenio je javni servis MDR.

Steffen Marx se prilikom prezentacije u Gradskom vijeću Dresdena osvrnuo i na kritike jednog dijela javnosti, odnosno onih ljudi koji tvrde da je Carolin most pao zbog konstrukcijske greške koju su napravile DDR-vlasti. On je to demantirao: „Urušavanje Carolinog mosta nije istočnonjemački problem. Nije bilo šlamperaja prilikom gradnje. Radovi na mostu su u kontekstu tadašnjih preduvjeta bili enormno dobri."

U cijeloj Njemačkoj postoji oko 1.000 mostova koji su po svojoj konstrukciji i načinu gradnje usporedivi s Carolinim mostom, podsjetio je stručnjak s Tehničkog Sveučilišta Dresden. Mnogi od njih čekaju na sanaciju. Njemačka infrastruktura je generalno u lošem stanju. Marx je podsjetio i na urušavanje Kongresne dvorane u Berlinu 1980. godine, što je prema njemu dokaz da ni „zapadne" građevine s čeličnom konstrukcijom nisu otporne na nesreće poput one koja se u Dresdenu dogodila prije tri mjeseca.

>>> FOTO Pogledajte novi most u Njemačkoj dug 617 metara. Pogled je zaista impresivan

Carola bridge collapsed into the Elbe river
1/19

>>> Ovo je nova 'obećana zemlja' za Hrvate: 'Posao se lako nađe, s pola plaće podmirim troškove života'

Ključne riječi

Komentara 4

Avatar superhik74
superhik74
17:23 17.12.2024.

Uzrok je vrhunski dizajn.

MO
moreplovac
09:41 18.12.2024.

Most sagrađen u DDR sa ruskim željezom za armiranje. Daljna analiza nije poptrebna.

Avatar NJUŠKALO
NJUŠKALO
20:40 17.12.2024.

Most se nakon 50 godina srušio sam od sebe ? On mora izdržati potres i razna opterećenja najmanje 100 godina.To je sve promašena tehnologija gradnje zbog dizajna i eksperentiranja sa statikom tako da on jedva drži samog sebe.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije