Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Lifestyle Zdravlje

U blagdansko vrijeme smo žalosniji: Kako se nositi sa sezonskom depresijom?

Sezonski afektivni poremećaj u većoj mjeri pogađa žene tako da na jednog muškarca dolaze od dvije pa do čak devet žena s tim teškoćama
12. prosinca 2016. u 10:00 3 komentara 6567 prikaza
Blagdani
Foto: Shutterstock
Pogledajte galeriju 1/3

Sezonski afektivni poremećaj je jedan oblik poremećaja raspoloženja, a specifičan je za ove hladne mjesece. Simptomi su slični drugim poremećajima raspoloženja, a to su: sniženo raspoloženje, gubitak energije i umor, a u osoba se mogu pojaviti i druga obilježja, kao što su veća potreba za ugljikohidratima te osjećaj pospanosti.

Razlog nepoznat

– Uzroci sezonskog afektivnog poremećaja nisu u potpunosti razjašnjeni, a smatra se da jedan od njih leži u promjeni lučenja melatonina i seratonina, odnosno hormona koji se luči tijekom noći i jednog od hormona sreće. Specifično je još da je uglavnom vezan uz jesenske i zimske mjesece. Podaci govore da i 10 do 20% ponavljanih depresivnih epizoda također ima sezonski karakter – objašnjava Ivana Mrgan, prof. psihologije i bihevioralno-kognitivna terapeutkinja iz centra Apsiha.

Napominje kako na promjenu hormona utjecaj ima pomicanje sata, duljih noći i slabije izloženosti sunčevoj svjetlosti. – Na to ukazuju i različiti podaci vezano uz pojavnost ovih teškoća - što ste dalje od ekvatora čestina se povećava s tim da se pojavnost kreće od 1 do 9 posto – ističe psihologinja.

Problemi i s težinom

Uz navedene simptome, osoba oboljela od SAP-a često je razdražljiva, tjeskobnog raspoloženja te njena tjelesna težina često varira. Posljedično, dolazi do pada libida, kroničnog umora te teškoća u radu, kao i teškoća u društvenom okruženju. Ivana Mrgan vjeruje i kako su osobe sklone depresivnom raspoloženju sklonije podleći predblagdanskoj depresiji.

bruce springsteen (1) The Bossov život u bijegu Suicidalne misli i znakove depresije imam od svoje tridesete godine tuga,depresija istraživanje Neki oblici depresije mogu pretkazati senilnu demenciju miranda kerr Životna lekcija Jedna od najljepših žena svijeta priznala: Razvod me bacio u depresiju

– U to vrijeme se posebno proklamiraju sreća, obilje, zajedništvo i hedonizam u različitim oblicima što je toliko u neskladu sa raspoloženjem osobe koja ima depresiju da često to još više gura pojedince u bezvoljnost, izolaciju i potištenost, a često se javlja i krivnja jer ne mogu sudjelovati u svemu tome.

U blagdansko vrijeme, nažalost, raste broj psihijatrijskih intervencija i samoubojstava – ističe psihologinja. Isto tako, osobe koje su jako usmjerene na posao često ne znaju što bi s viškom vremena koji imaju u to doba i postanu iritabilne i, općenito, lošijeg raspoloženja.

– Kod osamljenih osoba ili osoba koje su nekoga izgubile još se više potenciraju neželjene emocije jer ih blagdani podsjećaju na ono što su sve izgubile ili nikada nisu imale. Osobe koje financijski lošije stoje ne mogu sebi niti bližnjima priuštiti ono što bi htjele što može izazvati frustraciju i tugu. Uz to, za blagdane se često promijene navike spavanja i hranjenja, kraće spavamo, manje se krećemo, konzumiramo masniju hranu i više alkoholnih pića nego inače što može negativno utjecati na opće stanje organizma. Sve navedeno, paradoksalno, zapravo doprinosi razvoju depresivnog raspoloženja – zaključuje Ivana Mrgan.

>> Svjež zrak i svjesno treptanje pomažu kod suhog oka

Kako se nositi sa sezonskom depresijom?

  1. Osvijestite ovu fazu u promjeni raspoloženja kao normalnu i prolaznu, podijelite s ukućanima i drugim bliskom osobama kako vam je i dogovorite neke korake - odlazak u šetnju, poticanje na aktivnost, a i sama podrška i razumijevanje mogu biti od pomoći
  2. Procijenite isplativost truda koji ulažete. Kako bi vam bilo bolje, možda ćete u ovom razdoblju trebati učiniti neke stvari koje su zahtjevne ili naporne. Pokušajte se podsjetiti kako ćete se osjećati kad ova faza završi, kako će vam svakodnevica biti ugodnija i kvalitetnija
  3. Planirajte redovitu tjelesnu aktivnost na tjednoj bazi, ne mora biti visokog intenziteta - bitan je kontinuitet!
  4. Pripazite na higijenu spavanja - odlazak u krevet i buđenje organizirajte na način da se pridržavate određenih vremena. Izbjegavajte drijemanje preko dana, smanjite tjelesnu aktivnost i unos hrane i pića u satima prije spavanja
  5. Vrlo je važno da obratite pažnju na zdravu, redovitu i raznoliku prehranu bogatu mineralima, žitaricama i vitaminima što će pozitivno utjecati na osjećaj umora i prevenirati povećanje tjelesne težine
  6. U slučaju razdražljivosti korisno je nakratko napustiti situaciju ili kontekst, dajte si nekoliko minuta vremena kroz obraćanje pažnje na nešto drugo. Nakon 5 do 10 minuta ponovno pokušajte procijeniti vjerujete li i dalje da trebate izreći kritiku ili ući u sukob
  7. Povremeno se podsjetite da je ovo razdoblje teško za većinu ljudi. Potrebno je odati si priznanje za uloženi trud, pohvaliti se i počastiti se nečim posebnim i slaviti male pobjede

 

Dubai na Savici
Dokumentacija za tornjeve u Gradu
Za dvjesto milijuna eura izgradit će Dubai na Savici
Zaposlenici HEP-a na Advent Run utrci u Zagrebu
U EUROPSKOM VRHU
Podrška sportu i sportašima kao dio poslovne filozofije
  • than:

    Jedino alkoholom. Kada mi dodje stanje na kraju godine ne znam sto mi moze pomoci da se nosim sa time... I onda mi dodje dijete sa svojim zeljama, dodje mi da nadjem negdje ak-47 i pocastim politicare koji su nas ... prikaži još! tu doveli, ali za vrijeme Bozica oni uzivaju u svojim enormnim primanjima i zaboli ih za nas...

  • osica:

    Bože od kuda ste to " ko pi r a li " očito ne iz Hrvatske.?. najveću depru mnogim hrvatima čini " tužan pogled u prauzan novčanik" kada su svi izračunali " koliko ćemo miljardi potrošiti za blagdane, kada sve ... prikaži još!ada sve bliješti , kada je sve umjetno i napuhano nekim prosjekom , a ti si jadan i okružen isto takvima" Depra do neba. Prosječni smo štediše ali ne znam koliko su ustedili onih 330000 Blokiranih, 250000 registriranih nezaposlenih, miljun umirovlenika.... Baš me veseli taj prosjek " Imam nešto makar fi gu i nisam u depri.