Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Kultura Film

Umro doajen hrvatskog filma Vatroslav Mimica

Velikan hrvatske kimematografije Vatroslav Mimica rođer je 1923. u Omišu. Hrvatska kinematografija pamtit će ga u prvom redu po igranim remek-djelima poput "Prometeja s otoka Viševice", međunarodno priznatog "Kaja, ubit ću te", "Ponedjeljak ili utorak", "Događaj", pa sve do "Seljačke bune" i "Banovića Strahinje".
16. veljače 2020. u 10:34 14 komentara 3346 prikaza
Vatroslav mimica
Foto: arhiva

Doajen hrvatskog filma, filmski redatelj, scenarist i producent, Vatroslav Mimica umro je u subotu u Zagrebu u 97. godini, izvijestila je u nedjelju Hrvatska radio televizija (HRT).

Vatroslav Mimica 20.DHF Vatroslav Mimica u MM centru povodom 20.Dana hrvatskog filma

Velikan hrvatske kimematografije Vatroslav Mimica rođer je 1923. u Omišu. Hrvatska kinematografija pamtit će ga u prvom redu po igranim remek-djelima poput "Prometeja s otoka Viševice", međunarodno priznatog "Kaja, ubit ću te", "Ponedjeljak ili utorak", "Događaj", pa sve do "Seljačke bune" i "Banovića Strahinje". 

Studirao na Medicinskom fakultetu u Zagrebu, a bio sudionik antifašističkog pokreta u II. Svjetskom ratu. Na filmu je od 1950., najprije kao direktor Jadran filma, čiji je jedan od umeteljitelja. Debitirao je igranim filmom U oluji (1952.), a nakon drugog igranog filma, komedije Jubilej gospodina Ikla (1955.), posvetio se crtanomu filmu.  Jedan je od osnivača Zagrebačke škole crtanog filma. Isprva radi kao scenarist (s Vladimirom  Tadejom) nekih od prvih uspjeha Zagrebačke škole crtanog filma (npr. Premijera i Na livadi N. Kostelca te Cowboy Jimmy D. Vukotića – svi 1957.). Godine 1957. režirao je svoj prvi crtani film Strašilo, koji je dobio  Grand Prix u Veneciji i prvi je veliki međunarodni uspjeh Zagrebačke škole. Ubrzo je i drugim filmovima Happy End (1958.), Inspektor se vratio kući, Kod fotografa (oba 1959.) te Mala kronika (1962.) stekao ugled jednog od prvaka Škole.

Noć hrvatskog filma i novih medija VELIKI USPJEH Hrvatski filmovi napunili kino dvorane, publika oduševljena

Ti su mu filmovi – zaokupljenošću suvremenom tematikom (osamljenost, otuđenje u urbanom svijetu) te modernošću i inovativnošću izraza (nizovi paralelnih kolorističkih planova, kolažno umetanje isječaka fotografija, unošenje realnih predmeta u sliku) - donijeli nagrade na najuglednijim svjetskim festivalima (npr. Venecija, Annecy, Oberhausen, Bergamo, Edinburgh).

Godine 1963. Mimica se vratio igranomu filmu. Katkada ponavljajući motive iz crtanih filmova te prihvaćajući među prvima u Hrvatskoj modernističke stilske i tematske elemente režirao je fimove Prometej s otoka Viševice (1965., Velika zlatna arena u Puli), Ponedjeljak ili utorak (1966., Velika zlatna arena u Puli), Kaja, ubit ću te (1967). Nakon toga pristup mu postaje znatno akademskiji (npr. Događaj, 1969; Seljačka buna, 1975; Banović Strahinja, 1981).

Vatroslav Mimica dobio je niz domaćim i međunarodnih priznanja za svoj umjetnički rad na području kinematografije, među kojima Nagradu »Vladimir Nazor« za životno djelo (1986).

Premijera filma Moj dida je pao s Marsa Dida s Marsa Prvi hrvatski film u 4DX tehnologiji

Kako je u In memoriam objavio HRT "Vatroslav Mimica oduvijek je bio i ostao vezan za ljudske sudbine, humanist iznad svega. Mimica je cijeli svoj životni i kreativni opus posvetio obrani humanističkih vrijednosti za koje je osjećao da ih moderni veliki sustavi zaboravljaju i ugrožavaju. Od onda kad je kao mladić otišao u partizane, iz potrebe da se bori protiv nepravdi fašizma, pa preko svih svojih super-avangardnih crtanih filmova, te - što je najvažnije - kroz sve svoje igrane filmove - uvijek je svijet promatrao prvenstveno pogledom uvjerenog humaniste.

Vatroslav Mimica je imao rijetko istančan osjećaj za nepravde usmjerene prema čovjeku-pojedincu. Čovjek-pojedinac, a ne sustavi, bili su mu uvijek središnji motiv pričanja. Svi njegovi filmovi prožeti su tom središnjom idejom. Uvijek su mu individua i njezine ljudske slobode bile u prvom planu, a takav je bio i u privatnom životu".

Odlazak Vatroslava Mimice nenadoknadiv je gubitak, ne samo za hrvatski nego i za europski film.

PLJUŠTE ČESTITKE
FOTO Prepoznajete li ga? Danas slavi 55. rođendan, a Hrvatskoj je donio neizmjernu sreću
PVMax
Sunce na vašem krovu
Projekt PVMax – REGEA priprema investicijski val u sunčane elektrane
  • Važna obavijest

    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • mickxyz:

    Vecna ti slava Vatroslave...ne obaziri se na ove malodusne komentare velikohrvata kao sto su nemojtako etc.... nemojtako je isfrustrirani momak koji nista nije postigao u zivotu.

  • Nemojtako:

    Najvažnije ja da je bio pripadnik okupacijskih snaga, zagovornik Jugoslavije I da je na racunima u Austriji imao pohranjene milijune koje mu je maznuo austrijski bankarski blagajnik. Kad je izgubio milijune, izgubio je i energiju. Jedan jugopartizan manje, a to ... prikaži još! je ipak važna vijest.

  • Avatar Jura z bregov
    Jura z bregov:

    Nama nešto starijima ostade taj Mimica Vatrica zapamćen i kao, uz hrvatskog hrvatoždera Gorana Babića (1991. pobjegao u Beograd gdje tavori još i danas), jedan od najagilnijih suradnika u tzv. Bijeloj knjizi iz 1985. u kojoj se ondašnji komunistički ideolog ... prikaži još!g Stipe Šuvar bezobzirno okomio na sve slobodno misleće intelektualce, umjetnike i novinare, i to ne samo u Hrvatskoj nego u cijeloj ondašnjoj Jugoslaviji. Odmah nakon izlaska Bijela knjiga doživjela je žestoku i jednodušnu osudu, pa ni njezini tvorci nisu mogli biti pošteđeni posvemašnjeg prezira koji ih prati do današnjih dana.