Naslovnica Kultura Knjige

U moru lifestyle profila sve se više ističu oni posvećeni kulturi čitanja

14. kolovoza 2019. u 11:43 0 komentara 179 prikaza
Pogledajte galeriju 1/7

Od pojavljivanja 2010., Instagram je doživio strelovit uspon. Trenutačno broji više od milijardu aktivnih korisnika mjesečno, a svaki dan se na tu platformu postavi više od sto milijuna fotografija. Instagram se vrlo brzo pokazao kao nevjerojatno plodno tlo za marketinške kampanje, oglašavanje i reklame svih vrsta, toliko da je trenutačno na toj društvenoj mreži aktivno više od 500.000 influencera koji za jedan post naplaćuju i do 100.000 dolara. Na Instagramu se može reklamirati i reklamira se apsolutno sve - zašto onda ne bi i knjige?

LOTR Beatlesi su htjeli glumiti hobite i molili Stanleya Kubricka da snimi Gospodara Prstenova

Ipak, Instagram je primarno vizualni medij, koji se od drugih društvenih mreža ponajprije razlikuje formom – jedan se post sastoji isključivo od fotografije ili videa i opisa s ograničenim brojem znakova. No, ljubitelji knjiga su i taj medij uspjeli prilagoditi sebi, i na Instagramu počeli objavljivati fotografije knjiga i plaćene oglase, ali i recenzije, kritike i komentare, a sve ih povezuje hashtag #bookstagram.
 Bookstagram profili ipak velikom većinom spadaju u kategoriju lifestyle profila. Knjige su statusni simboli, dio scenografije, posložene u umjetnički stiliziranim formacijama one služe kao ukras u besprijekorno dizajniranim stanovima, udobnim i urednim spavaćim sobama. Fotografirane su u „trenutku čitanja“ uz nezaobilaznu šalicu kave, na ljetovanju na egzotičnoj plaži, ispred Eiffelova tornja ili na venecijanskoj gondoli… Po uzoru na selfie, nastao je i novi naziv koji označava veoma popularne fotografije polica s knjigama – shelfie. Estetika je na prvome mjestu, a suditi knjigu po koricama dobilo je potpuno novo značenje. Mogu li vizuali knjiga lišeni konteksta i značenja zaista nekoga potaknuti na to da predloženu knjigu kupi i pročita te mogu li kratke recenzije i kritike na Instagramu zamijeniti klasične književne kritike koje ovih dana sve rjeđe viđamo u medijima?

Svaka čast Instagram uveo nove alate kojima će se moći ograničiti uvrede

Više od milijun sljedbenika

U moru lifestyle bookstagram profila naići ćete i na one koji objavljuju zaista kvalitetan i originalan sadržaj ili one koji na neki način konceptualno iskaču iz mase. Na profilu @subwaybookreview tako možete pronaći fotografije ljudi koji poziraju s knjigama koje čitaju u podzemnim željeznicama diljem svijeta, a ispod svake fotografije njihov je osobni komentar o knjizi, a počesto i neka anegdota i preporuka čitati je ili ne. S druge strane, @catbookclub spojio je knjige s jednom od najvećih opsesija danas na internetu – mačkama. Ondje ćete pronaći tisuće i tisuće fotografija knjiga uz koje poziraju preslatke mačke, no uz prilično generične opise koji se uglavnom uopće ne tiču knjige koju prikazuju. Naletjet ćete možda i na @hotdudesreading, koji ima više od milijun sljedbenika, a kao što mu ime govori, taj je profil posvećen zgodnim momcima koje je netko na ulici, u kafiću, tramvaju ili u podzemnoj uhvatio dok čitaju.

1 / 6

Nije trebalo dugo da ovaj trend zahvati i Hrvatsku, a dvije naše najpopularnije bookstagramerice su @oceans of_books i @dvorsnova – na njihovim ćete profilima pronaći uglavnom žanrovsku književnost, preporuke i recenzije fantasy i romana za mlade, ali i prilično aktivne pratitelje i dobre preporuke. Jedan od apsolutno najpopularnijih bookstagrama, profil koji mnogi zovu prijetnjom kultnom Oprah Book Clubu – Reese’s Book Club, književni je klub Reese Whiterspoon koji broji više od milijun pratitelja. Nasmiješena Reese svaki mjesec predlaže novu knjigu za čitanje, oduševljeni pratitelji mahnito kupuju i posuđuju knjige koje ona preporučuje, a na svom profilu često organizira i nagradne igre u kojima dijeli knjige.

Dinko Kreho Premlad sam prihvatio ulogu dečka koji obećava, a ona me je umalo prožderala

Književnost je postala ‘cool’

Ne možemo poreći da je književnost zahvaljujući fenomenu Bookstagrama, dobila vrstu popularnosti i reklame kakvu odavno nije imala. Koliko god nam se na prvu ta dva medija činila nekompatibilnima, književnost i odnos prema knjigama adaptiraju se i rastu zajedno s modernom tehnologijom. Bookstagram ima moć da, pogotovo među tinejdžerima koji su najbrojniji korisnici Instagrama, uspije popularizirati čitanje. A to je možda i najvažnije – čitanje je s Bookstagramom ponovno “cool”. Jer nije bitno čitate li da biste se fotografirali na plaži, bitno je samo da čitate.

Ilustracija
VAŽNO
Imate atmosferski bojler? Ovo su neke stvari na koje treba paziti kako biste izbjegli tragične posljedice

A1 izdvaja za Vas

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.