Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 160
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
članice cisex-a o AI

Umjetna inteligencija u poslovnim rješenjima

Umjetna inteligencija
Foto: Getty Images
1/5
28.06.2019.
u 07:02

Smisao umjetne inteligencije nije da potpuno zamijeni ljude, već da im bude pomoć i alat kao i svi ostali alati

Umjetna inteligencija je tehnologija koja ima iznimno velik potencijal utjecati na tržište i poslovanje. Iako je umjetna inteligencija prisutna u akademskim krugovima već više od pola stoljeća, tek su nedavni tehnološki, poslovni i društveni uvjeti, koji nikad nisu bili povoljniji za razvoj umjetne inteligencije, utjecali na široku primjenu i masovno prihvaćanje te tehnologije. Stručnjaci ukazuju na to da umjetna inteligencija ima potencijal transformirati svaku industriju, slično kao što je to napravila i električna energija prije stotinjak godina, kaže Ante Laušić iz Megatrenda koji tvrdi da smo danas na samim začecima transformacije, a uslijedit će pravi procvat i AI će ući u sve pore našeg života i poslovanja.

ININ informatički inženjering

Primjena „deep learning algoritama“ postavila je strojno učenje kao oblik umjetne inteligencije na tron efikasnosti u brojnim obradama nestrukturiranih i strukturiranih podataka. Predviđanja vodećih AI stručnjaka govore da će vjerojatno čak 40 posto zanimanja u sljedećih 15 godina preuzeti neki od oblika primijenjene umjetne inteligencije. Povlašteni da živimo u vrijeme najdinamičnijih promjena u poznatoj ljudskoj povijesti, moramo shvatiti da primjena umjetne inteligencije u poslovanju nije ni opcija ni hir, već preduvjet za preživljavanje na današnjem tržištu jer vidi sve što čovjek vidi, zamjećuje, neumorno obrađuje i brzo „zaključuje“ već sada u brojnim područjima bolje od ljudskih eksperata. I, za razliku od čovjeka, u svojim mogućnostima napreduje eksponencijalno, smatra Igor Majdandžić, direktor ININ informatičkog inženjeringa.

ININ se u protekle četiri godine fokusirao na primjenu umjetne inteligencije u obradi videozapisa, slika i strukturiranih podataka te integraciji navedenih obrada s GIS-om, CAD-om i ERP-om. Neka od rješenja koja su našla svoju primjenu u proizvodnji, prodaji, energetskom sektoru, zaštiti na radu, održavanju i automatizaciji očitavanja analognih podataka su:

Smart*Road Maintenance – aplikacija za održavanje cesta i poboljšanje sigurnosti u prometu. Cesta se snima kamerom smartfona koji je u vozilu s integracijom GPS koordinata. Algoritam AI-ja snima i klasificira oštećenja, šahtove i prometnu signalizaciju radi pravovremene reakcije vozača i saniranja oštećenja. Usto postoji i mogućnost da vozač prijavi oštećenja putem aplikacije.

Smart*Gauge Reader – aplikacija namijenjena očitavanju analognih i digitalnih brojila jednostavnim fotografiranjem smartfona u realnom vremenu. Pogodna je za očitavanje utroška plina, vode, struje kao i za različita industrijska očitavanja. Ono što ovu aplikaciju čini izuzetno efikasnom brzo je i točno prepoznavanje stanja brojila i mjernog mjesta (potrošača).

Megatrend poslovna rješenja

Smisao umjetne inteligencije nije da u potpunosti zamijeni ljude ili sve postojeće procese. Istina, bit će puno radnih mjesta koja će biti zamijenjena robotima/umjetnom inteligencijom, ali smisao je umjetne inteligencije da radi uz ljude (baš kao i bilo koji drugi efikasan alat) te da nam pomogne da radimo pametnije i kvalitetnije, naglašava Ante Laušić, član uprave Megatrenda.

– Megatrend poslovna rješenja prepoznata su po svojoj kvaliteti i znanjima u domeni poslovne analitike. Trenutačno razvijamo proizvode temeljene na umjetnoj inteligenciji za tri različite namjene – kaže Ante Laušić. Prvi je razvoj asistenta za ljudske resurse koji odgovara na uobičajena pitanja zaposlenika o npr. bolovanjima, godišnjim odmorima, dostupnim edukacijama, pravilima i procedurama tvrtke i slično. Taj proizvod ima za cilj rasteretiti djelatnike iz službe ljudskih resursa u tvrtkama, a ujedno unaprijediti kvalitetu i dijeljenje informacija unutar tvrtke.

Drugi proizvod na kojem radimo jest predikcija potražnje te na osnovi toga i optimizacija zaliha, odnosno nabavnog lanca. Taj je proizvod namijenjen trgovačkim lancima i/ili distributerima koji imaju velike obrtaje zaliha i imaju veliki kapital vezan u zalihama, a našim proizvodom i našom ekspertizom mogu smanjiti razinu zaliha bez narušavanja kvalitete usluge.

Treći proizvod odnosi se na prepoznavanje proizvoda na policama. Na osnovi slike police proizvod identificira što se sve nalazi na njoj. Proizvod je još u fazi prototipa, a glavni mu je cilj da se unaprijedi i ubrza proces obrade prodajnog mjesta. Uz male nadogradnje proizvod se može iskoristiti i za automatiziranje inventura u trgovinama i skladištima.

InSky Solutions

Do kraja 2019. više od 20 posto djelatnika koristit će tehnologiju automatske pomoći pri donošenju odluka. Više od tri milijuna zaposlenih bit će pod nadzorom „robošefova“, a do kraja 2020. godine autonomni softverski agenti izvan ljudske kontrole sudjelovat će u čak pet posto financijskih transakcija.

Prema nedavnom istraživanju Forbesa provedenom na 300-tinjak rukovoditelja, 95 posto njih vjeruje da će umjetna inteligencija igrati važnu ulogu u njihovu poslovanju bliskoj budućnosti, ističe Dario Cvitešić iz InSky Solutionsa.

poslovnih rješenja posebno osmišljen i razvijen za turističke tvrtke, posebno hotelijerstvo. Glavne funkcionalnosti su: kontaktni centar, program vjernosti, marketinška automatizacija, operacije, upravljanje slučajevima i reklamacije, mobilna aplikacija, marketinške kampanje, MICE, modul za alotmane i grupe, upravljanje objektima i aktivnosti, pametne sobe, IoT te predikcija. Rješenje TourismInSky koristi Microsoft Azure tehnologiju umjetne inteligencije kako bi poboljšalo korisničko iskustvo i operativnu učinkovitost identificirajući hitnost te prioritizaciju elektroničke pošte iz kontekstualnog sadržaja, identificirajući jezik iz sadržaja pošte, predlažući sljedeću najbolju akciju, pripremajući adekvatnu ponudu ili raspoređivanje radne snage. Najnovija inačica TourismInSky poslovnog rješenja sadrži i chatbot u komunikaciji s gostima. Glavni zadatak je rješavanje jednostavnih upita i pružanje osnovnih informacija kako bi se agente kontaktnog centra rasteretilo te im se pružila mogućnost da se još kvalitetnije posvete gostima sa specifičnim potrebama ili kompleksnim upitima za čije rješavanje je nužna ljudska intervencija.

Qualia poslovna rješenja

Hrvoje Smolić, direktor Qualia poslovnih rješenja, objasnio je bit svoje kompanije i usluga koje nude te kaže: AI nudimo na više općih fronti, a kada se radi o podsegmentima, najviše se bavimo metodologijama strojnog učenja i podatkovne znanosti. Primjerice, imamo razvijenu uspješnu reporting aplikaciju za analizu onoga što se dogodilo i zašto se dogodilo u poslovanju. Taj softver nadograđujemo novim slojem usluga i proizvoda iz domene AI-ja.

Konkretno, ako govorimo o restoranu ili retailu, nudimo analizu košarice. Uz pomoć strojnog učenja i obradom svih prodajnih sljedova (kada, gdje) – informacije možemo analizirati i izaći s konkretnim prijedlozima da određeni artikli bolje idu zajedno. Amazon to odavna primjenjuje. Naša je specifičnost da to nudimo i svim tvrtkama, kafićima, restoranima, hotelima, retail industriji, koliko god da su veliki ili mali.

Svaki vlasnik sada radi na temelju „osjećaja”, a mi nudimo podatke. Primjerice, naš rezultat može zvučati ovako: petkom navečer uz ovo piće često ide pecivo od čvaraka. Ako nas i naše podatke posluša i stavi piće i čvarke zajedno u neku akciju, može povećati postotak prodaje. Analizu košarice nudimo kako bismo razumjeli način na koji ljudi naručuju artikle, koje artikle naručuju zajedno, u koje doba dana i na temelju toga mogu donositi daljnje odluke.

Usto radimo i segmentaciju kupaca. Radi se o desecima, stotinama tisuća kupaca, fizičkih osoba koje segmentiramo s obzirom na njihovo ponašanje (koliko troše, kada, koliko često kupuju...) Direktnom analizom i razumijevanjem poslovanja ukazujemo im kako i gdje reagirati i posljedično povećati zaradu.

Nadalje, možemo savjetovati što da bude u meniju restorana. Ako imamo 5 ili 10 godina podataka o prodaji za svaki dan, svakog artikla, tolika je inercija u podacima da mi možemo s velikom vjerojatnošću reći: sljedeću subotu će padati kiša, maknite ribu s menija jer će temperature pasti ispod 17 stupnjeva i po prijašnjem iskustvu prodaja ribe ići će jako slabo te ćete vjerojatno imati trošak u obliku pripremljene, a neprodane hrane. To su takvi sitni detalji koje mi možemo zbog velike inercije u podacima predvidjeti i preporučiti klijentima.

Predikcije su vrlo tražena stvar koju možemo obaviti. Ako imamo dovoljno podataka, za pet i više godina, možemo napraviti kvalitetnu predikciju s velikom vjerojatnošću koja ima u sebi uključen sezonalitet. Temeljem toga oni mogu planirati radnike i proračune.

Pogledajte i što naš ugledni znanstvenik Igor Rudan kaže o umjetnoj inteligenciji:

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije