Naslovnica Lifestyle Zdravlje

Šest znakova da ste premoreni i hitno se trebate naspavati

Radite li previše i premalo spavate, znat ćete ako ujutro napravite "rusvaj" po kuhinji, a tijekom dana se prežderavate, primjerice, krafnama...
11. listopada 2012. u 12:47 1 komentara 2142 prikaza
krafna
Foto: Arhivska fotografija

Kad ste umorni, vjerojatno prepoznajete "klasične" znakove umora i neispavanosti: vučete se kao "gladna godina", jadikujete cijeli dan, svi vas živciraju i sve vam je teško. I čini vam se kao da čujete da krevet "zaziva" vaše ime. Četvrta šalica kave donekle maskira zijevanje, i čini vam se da ste i danas uspjeli pobijediti. No nemojte se zavaravati. Premorenost će odati još neki znakovi. Vjerojatno ste ih primijetili, ali ih niste uzeli zaozbiljno...

1. Gladni ste? Cijeli dan? A niste preskočili obrok niti se "ubili" od treniranja? Istraživanje iz 2010. povezalo je malo spavanja s višim razinama hormona grelina, istog onog koji izaziva glad, piše HuffingtonPost. Ta glad ne samo što će dovesti do povećane konzumacije grickalica već i do žudnje za visokokaloričnim i ugljikohidratnim namirnicama, što objašnjava zašto ljudi koji dovoljno ne spavaju imaju veći rizik od pretilosti.

2. Žalosni ste? Jeste li se ikad uhvatili da plačete nad običnom reklamom? Dok žene za to mogu kriviti PMS, hiperemocionalnost može biti znak neispavanosti. Studija iz 2007. pokazala je da mozak neispavanih osoba može biti više od 60 posto aktivniji na negativne i uznemirujuće slike. To se događa zbog toga što je mozak u takvim stanjima vraćen primitivnijim obrascima i nije u stanju emocionalna iskustva staviti u određeni kontekst i producirati kontrolirane i reakcije primjerene situaciji.

3. Zaboravni ste i nefokusirani? Pogrešno možete kriviti svoje godine, stres ili pretrpanu e-mail poštu, ali nedostatak sna može biti uzrok zaboravljanja. Premalo sati sna povezuje se s cijelim nizom kognitivnih problema, kao što su poteškoće u fokusiranju i manjak pozornosti, zbunjenost, smanjena budnost i koncentracija, zaborav i problemi s učenjem. Dakle, sljedeći put kad vam se dogodi da zaboravite gdje ste stavili ključeve, razmislite o tome koliko ste sinoć spavali.

4. Ne možete se riješiti prehlade? Stalno vam curi nos i već vam je dosta toga? Možda je vrijeme da si promijenite raspored spavanja. Studija iz 2009. otkrila je da ljudi koji spavaju manje od sedam sati dnevno imaju tri puta veći rizik za obolijevanje od prehlade nego ljudi koji spavaju osam i više sati.

5. Nespretniji ste nego obično? Prvo srušite sat s noćnog ormarića, onda prolijete mlijeko po štednjaku, a onda si još i pričepite prst na vratima – kao da ste preko noći postali nespretni. Istraživači doduše ne znaju točno zašto se to događa, ali pospani imaju usporenije pokrete i manje precizne motoričke sposobnosti. Refleksi su vam umrtvljeni, ravnoteža i percepcija pomalo klimave, a možete imati problema i s naglaskom.

6. Izgubili ste osjećaj za partnera? Ako se jednostavno ne možete oraspoložiti, stres tu nije problem broj jedan. Vi možda trebate provesti dodatno vrijeme između plahti – spavajući. Stručnjaci kažu da muškarci i žene koji ne spavaju dovoljno imaju smanjen seksualni nagon. Nedostatak sna također može povisiti razine kortizola, hormona stresa, koji nikako nije dobrodošao u spavaćoj sobi jer snižava libido.

Hrana
Mood food
Hrana za dobro raspoloženje: Doznajte što bi trebalo jesti da se osjećate sretnije

A1 izdvaja za Vas

  • -obrisani-:

    Radite li previše i premalo spavate znat ćete ako ujutro napravite "rusvaj" po kuhinji, a tijekom dana se prežderavate, primjerice, krafnama... ------------------ samo ovo hihhihhihhihihihihii ništa gluplje nikad nisam pročitao !