Podaci za Hrvatsku pozivaju na oprez

Posjet Andreasa Schleichera Sveučilištu Algebra Bernays: „Brinu nas funkcionalne vještine i promjene na tržištu rada povezane s AI-em“

Andreas Schleicher
Foto: Krešimir Pletikosa
1/3
06.06.2025.
u 15:21
Poslušaj ovaj članak
00:00 / 00:00

Andreas Schleicher, direktor za obrazovanje i vještine OECD-a, posjetio je danas kampus Sveučilišta Algebra Bernays u Zagrebu, gdje je s vodstvom Sveučilišta razgovarao o izazovima i prilikama modernog obrazovanja u digitalnom gospodarstvu te prezentacijom približio analizu OECD-a realnoj situaciji Hrvatske u obrazovanju i na tržištu rada. Razgovorima su nazočili i predstavnici Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih - dr.sc. Hrvoje Meštrić, ravnatelj Uprave za znanost i tehnologiju te Božo Pavičin, glavni savjetnik ministra.

Prema najnovijoj analizi OECD-a, hrvatski građani suočeni su s izazovima kada je riječ o ključnim životnim vještinama poput pismenosti, numeričkih vještina i sposobnosti rješavanja problema. Ovo sveobuhvatno izvješće ukazuje da razina ovih vještina snažno utječe ne samo na mogućnosti zapošljavanja i visinu prihoda, već i na ukupno životno zadovoljstvo, zdravlje i društvenu uključenost.

- Budućnost neće biti naklonjena onima koji su samo akumulirali znanje, već onima koji su sposobni živjeti ideje, biti otvoreni za novosti i mijenjati se s vremenom. Navikli smo učiti, završiti fakultet i vjerovati da smo time spremni za život. No, kako zapravo znamo koje vještine ljudi stvarno imaju? - rekao je Andreas Schleicher, direktor za obrazovanje i vještine pri OECD-u, na predstavljanju izvješća u Zagrebu.

Foto: Krešimir Pletikosa

- Upravo zato smo otišli izravno na teren: kucali na vrata, provodili procjene i razgovarali s ljudima. U drugom krugu istraživanja, u kojem je sudjelovala i Hrvatska, ljudi su pokazali veliku spremnost da izdvoje vrijeme i doprinesu razumijevanju stvarnog stanja vještina odraslih. Takva angažiranost vrijedan je pokazatelj da postoji svijest o važnosti cjeloživotnog učenja - prepričao je i dodao da moramo razmišljati kako se pripremiti za svijet koji dolazi; svijet u kojem se ljudi neće natjecati s umjetnom inteligencijom, nego će je nadopunjavati. 

- Ključno je razvijati one vještine koje AI ne može zamijeniti: razlikovati mišljenje od činjenica, suradnju kroz više područja, kritičko, kontekstualno i kreativno razmišljanje - rekao je i uveo okupljene u izlaganje.

Podaci za Hrvatsku pozivaju na oprez

Promjene na tržištu rada najviše pogađaju mlađe generacije koje sve češće mijenjaju poslove, što je u razdoblju od 2002. do 2022. zabilježeno diljem zemalja OECD-a. Paralelno raste zapošljavanje u sektoru zelene energetike, dok umjetna inteligencija sve brže preuzima poslove temeljene na predvidljivim, rutinskim zadacima.

Foto: Krešimir Pletikosa

Iako se često pretpostavlja da mlađe generacije imaju bolje obrazovne ishode, izvješće pokazuje da to nije nužno točno. U nekim zemljama stariji odrasli imaju čak bolje vještine, dok mladi zaostaju, što je slučaj i u dijelu hrvatskog obrazovnog sustava. U tom je kontekstu rektor Sveučilišta Algebra Bernays, izv. prof. dr. sc. Mislav Balković, u svom izlaganju dodatno naglasio i demografske izazove s kojima se Hrvatska suočava – broj djece u osnovnim i srednjim školama kontinuirano opada, a strukovni i umjetnički programi danas pohađa čak 70,4 posto učenika, dok se samo 29,6 posto odlučuje za gimnazijsko obrazovanje. Ovakva struktura dodatno naglašava potrebu za reformom obrazovanja koja bi bila usklađena s regionalnim posebnostima i potrebama tržišta rada.

Na te izazove nadovezuju se i izražene rodne razlike koje dodatno produbljuju strukturalne slabosti obrazovnog i zapošljavanja sustava. Dok muškarci u prosjeku ostvaruju bolje rezultate u matematici, žene su uspješnije u pismenosti. Međutim, u STEM područjima (znanost, tehnologija, inženjerstvo i matematika), žene su i dalje znatno slabije zastupljene. Ta neravnoteža kasnije se preslikava i na tržište rada – žene su manje prisutne u visokotehnološkim sektorima te rjeđe zauzimaju upravljačke pozicije, što dugoročno produbljuje nejednakosti u pristupu znanju, prilikama i ekonomskim resursima.

Važnost cjeloživotnog učenja i stvarnih vještina

Govoreći o obrazovanju i istinskim potrebama tržišta, u prezentaciji Sveučilišta Algebra Bernays detaljno je objašnjen proces digitalne dodjele vaučera za obrazovanje putem aplikacije Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (HZZ), koji sve više dobiva na važnosti u kontekstu obrazovanja odraslih. Algebra Bernays već godinama u svojim stručnim člancima i analizama naglašava kako je cjeloživotno učenje ključno za prilagodbu tržištu rada koje se rapidno mijenja zbog digitalizacije, automatizacije i novih tehnologija. 

Što se tiče cjeloživotnog obrazovanja, Schleicher tvrdi da „nije bitno mijenjaš li se samo u apsolutnim uvjetima nego i u relativnim, u usporedbi s drugima“ te naveo zemlje poput Finske, Estonije, Belgije i Danske kao primjere s visokom razinom pismenosti i motivacijom za cjeloživotno učenje.

- To nije slučajnost. Zašto prestajemo učiti kad postanemo odrasli? Jesu li prilike nestale? Nisu. Dapače, digitalni svijet danas nudi više prilika za učenje nego ikad prije - istaknuo je, naglasivši važnost podrške cjeloživotnom učenju.

Sustav digitalnih vaučera jedan je od dobrih primjera podrške cjeloživotnom učenju jer on korisnicima omogućuje jednostavan pristup obrazovanju: kreiraju račun na HZZ aplikaciji, odaberu vještinu iz službenog kataloga, predaju obrazovni program i potrebnu dokumentaciju, a zatim HZZ procjenjuje potrebe tržišta rada te odobrava ili odbija zahtjev, ugovara i isplaćuje sredstva pružatelju obrazovanja. Spomenuti ustav je posebno prilagođen korisnicima, nudeći jednostavan pristup „jednim klikom“, video upute i simulacije za lakšu navigaciju kroz proces prijave. 

U 2025., uvriježeno je i mišljenje da formalna diploma nije nužno pokazatelj stvarnih vještina. Brojni visokoobrazovani pojedinci u Hrvatskoj ne postižu zadovoljavajuće rezultate u pismenosti, dok neki s nižim stupnjem obrazovanja pokazuju natprosječnu razinu ključnih kompetencija. To ukazuje na nužnost promjene paradigme – od obrazovanja usmjerenog na titule, prema obrazovanju koje gradi primjenjiva znanja.

U konačnici, izvješće OECD-a šalje jasnu poruku: Hrvatska ne smije ulagati samo u diplome i titule „na papiru“, već i u konkretne, funkcionalne vještine koje prate zahtjeve novih trendova u poslovnim procesima.

Imate li pristup optičkoj mreži u svojem naselju?
Da, i koristim je
Da, ali još nisam prešao na optiku
Ne znam, kako mogu provjeriti?
Ne, nemam pristup
Ukupno glasova:

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije