Hrvatska je već godinama među najpoželjnijim turističkim destinacijama u Europi, a turizam zauzima ključno mjesto u gospodarskoj slici naše zemlje, čineći značajan udio BDP-a i zapošljavajući velik broj djelatnika. Upravo zato svaka promjena u turističkoj industriji ima izravan utjecaj na hrvatsko gospodarstvo. Danas se pred turističkim sektorom otvaraju nove mogućnosti zahvaljujući upravo umjetnoj inteligenciji, tehnologiji koja sve snažnije utječe na način na koji planiramo, organiziramo i doživljavamo putovanja. Od personaliziranih preporuka i pametnih asistenata do automatiziranih usluga i prediktivne analitike, AI mijenja pravila igre u turizmu 21. stoljeća s obje strane ogledala, kako djelatnicima u turizmu, tako i korisnicima turističkih usluga diljem svijeta.
Već sada je široka primjena AI alata
Kako objašnjava Trpimir Kvesić, CEO tvrtke InSky Solutions, koja je na naše tržište lansirala višestruko nagrađivani AI alat TourismInSky, a koji koristi više od 80% najvećih hotelskih lanaca u Hrvatskoj, umjetna inteligencija ponajviše briljira u segmentu interakcije s gostima i optimizacije internih procesa.
– U praksi, AI najviše pridoprinosi unapređenju korisničkog iskustva – odnosno, u svemu što direktno utječe na zadovoljstvo gosta – te u povećanju operativne učinkovitosti „iza kulisa”. Prema gostu, AI omogućuje da informacije i usluge budu dostupne brže, 24/7, a uz visok stupanj personalizacije, što je od iznimne važnosti jer gosti očekuju pravovremenu i točnu uslugu. Istodobno, u pozadini AI pomaže djelatnicima preuzimajući ponavljajuće zadatke i analizirajući goleme količine podataka, kako bi se odluke mogle donositi brže i na temelju sakupljenih podataka – potvrđuje Kvesić te dodaje kako se danas u hotelima i turističkim tvrtkama sve češće koriste Chatbotovi i Mailbotovi, virtualni asistenti koji putem chata ili e-maila automatski odgovaraju na upite gostiju.
Ovakvi alati, kako Trpimir Kvesić objašnjava, mogu u trenu pružiti informacije o ponudi, dostupnosti smještaja ili turističkim atrakcijama, pa čak i voditi kompletne rezervacije i slanje ponuda bez intervencije čovjeka. Time se drastično rasterećuje recepcija i kontakt-centar jer sustav preuzima velik dio općenitih upita, omogućujući djelatnicima da se usredotoče na složenije zahtjeve i osobnu komunikaciju s gostom. Nadalje, AI omogućuje i digitalni check-in i check-out (bez čekanja na recepciji) te djeluje kao digitalni concierge – na temelju prijašnjih preferencija gosta i njegovih interesa, sustav može preporučiti aktivnosti, restorane ili usluge tijekom boravka.
– Još jedno ključno područje na kojem je AI alat nezamjenjiv upravo je analiza podataka i predviđanje. AI sustavi u turizmu mogu analizirati povijesne podatke o rezervacijama, navikama potrošnje i preferencijama gostiju te iz toga predviđati trendove i potrebe. Primjerice, naš TourismInSky koristi algoritme prediktivne analitike kako bi hotelskom osoblju unaprijed signalizirao razloge budućih upita gostiju ili potencijalno opterećenje kontaktnog centra u određenom razdoblju. Takvi prediktivni uvidi omogućuju hotelu proaktivno prilagođavanje osoblja (ili ponuda) očekivanoj potražnji. Slično tome, AI pomaže u dinamičnom određivanju cijena i upravljanju prihodom – što je odavno praksa u avioindustriji, a sve više i u hotelskom sektoru. Uz to, AI može prioritizirati komunikaciju (primjerice automatski prepoznati hitne emailove gostiju i istaknuti ih djelatnicima) te prepoznati jezik poruke, kako bi se upit odmah usmjerio odgovarajućoj osobi – napominje Kvesić.
Partner, a ne prijetnja!
Svakako, široka upotreba AI alata u turizmu, budi i neke strahove. Hoće li za nekoliko godina sve raditi umjetna inteligencija te čovjek više neće biti potreban. No, stručnjaci koji rade na razvoju algoritama AI-ja, nisu u tome podijeljenog mišljenja. Dapače, smatraju kako umjetna inteligencija oslobađa čovjeka rutinskih i podatkovno intenzivnih poslova te mu otvara mogućnost da razvija druge kompetencije i da se može posvetiti kreativnim i kompleksnim aspektima posla.
– Volimo reći da se sada ruši onaj stari mit: „AI je high-tech, a mi trebamo human touch.” Pokazalo se da ta dva pristupa itekako mogu ići ruku pod ruku. Umjetna inteligencija i nasmijani recepcionar nisu suprotstavljeni, nego rade zajedno – AI u pozadini osigurava da recepcionar ima sve potrebne informacije i podršku da bi gostu pružio vrhunsku uslugu. Tehnologija pomaže da osobni kontakt bude kvalitetniji jer djelatnik nije preopterećen rutinskim zadacima ili informacijama koje mora ručno tražiti – smatra Trpimir Kvesić.
Je li samo nebo granica?
Stručnjak za razvoj AI-ja Trpimir Kvesić vjeruje kako razvojem novih AI alata poboljšanja možemo očekivati praktički u svim fazama turističkog putovanja: od planiranja i inspiracije za put, preko rezervacije i samog doživljaja na destinaciji, pa do povratnih informacija i ponovne posjete.
– Prije svega, AI će postajati sve više proaktivan i „pametan” u predviđanju potreba gostiju. Već danas imamo sustave koji na temelju povijesti putovanja i ponašanja online mogu preporučiti personalizirane itinerare ili sadržaje. Zamislite digitalnog turističkog asistenta koji poznaje vaše preferencije u najsitnije detalje: čim počnete razmišljati o odmoru, on vam predlaže destinaciju i plan puta skrojen baš po vašem ukusu. Takvi AI „trip planneri” mogli bi gostima ponuditi potpuno individualizirane programe putovanja u realnom vremenu, nešto na čemu se već intenzivno radi – objašnjava Trpimir Kvesić razvoj AI-ja u bliskoj budućnosti, ali i naglašava kako i mi u Hrvatskoj imamo odlične stručnjake za umjetnu inteligenciju te vidi velik potencijal da se pozicioniramo kao centar izvrsnosti u nekim nišama.
AI pomaže i u luksuznom turizmu
Da je umjetna inteligencija više partner nego prijetnja te velika pomoć u obavljanju ponavljajućih poslovnih zadataka, potvrđuje i Iris Domazet Malobabić, vlasnica putničke agencije Adriatic Concierge i brenda Unique Adriatic Villas, čija je niša luksuzni turizam i koja na naš Jadran dovodi VIP klijentelu. Iako u svome poslovanju naglasak stavlja prvenstveno na „živi” kontakt s gostom, priznaje kako joj neki AI alati uvelike olakšavaju posao.
– Umjetna inteligencija je sve prisutnija i u turističkom sektoru, a pogotovo olakšava procese kao što je filtriranje podataka ili booking te donosi uštetu vremena kod obavljanja nekih ponavljajućih zadataka. Međutim, mi u agenciji ipak na kraju osobno komuniciramo s klijentom jer to diktira naš brand. Priznajem da nam je AI velika pomoć, ali kako je turizam uslužna djelatnost, a mi smo nišna agencija, naglasak stavljamo prije svega na ljubaznost i gostoprimstvo domaćina, da se gost uvijek osjeća viđen i dobrodošlo – kaže Iris Domazet Malobabić.
Hrvatski Telekom podijelio 20.000 besplatnih licenci za Perplexity
Hrvatski je Telekom u suradnji s jednom od najuzbudljivijih kompanija za AI na svijetu, Perplexityjem AI, osigurao 20 tisuća godišnjih licenci za besplatni pristup najnaprednijem AI asistentu - Perplexityju Pro. S obzirom na velik interes i iskustvo, HT je osigurao dodatne besplatne licence za Perplexity Pro te ih je već preuzeto više od 30.000, a do dodatnih licenci i dalje je moguće doći do 31. svibnja kroz Magenta Moments. Perplexity Pro je osobni AI asistent, koji kombinira napredne vlastite, ali i najbolje globalno dostupne modele AI-ja, poput DeepSeeka i ChatGPT-ja, te daje precizne, izravne i personalizirane odgovore na cijeli niz tema, od pomoći pri planiranju vlastitog putovanja do usporedbi performansi dionica različitih kompanija. Pojedinačna vrijednost godišnje licence koju Hrvatski Telekom daruje iznosi 233 eura.
Očito je, umjetna inteligencija zasigurno će imati ključnu ulogu u razvoju tehnologije, ali i drugim sferama naših života, što potvrđuje i Ivan Runje, direktor Sektora za marketing privatnih korisnika i upravljanje proizvodima u Hrvatskom Telekomu.
– Tehnologija već sada transformira mnoge industrije, od medicine i obrazovanja do financija i proizvodnje. Ključna očekivanja od AI-a su povećanje efikasnosti, automatizacija složenih zadataka i povećanje učinkovitosti i stoga će utjecati na veliki broj poslova i ljudi. Prema procjenama do neke će mjere utjecati na 80 posto zanimanja. Za sada nije izgledno da će neki poslovi u potpunosti postati redundantni, ali se smatra da bi umjetna inteligencija mogla preuzeti do 50 posto aktivnosti od ukupno 20 posto poslova koji se danas obavljaju. Na AI trebamo gledati kao na ekstenziju ljudskih mogućnosti i kapaciteta, na tehnologiju u službi čovjeka koja omogućuje veću kvalitetu života, što je bio slučaj sa svakim značajnim tehnološkim iskorakom dosad – kaže Ivan Runje.
Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskim Telekomom.