Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Vijesti Hrvatska

F16 koštat će nas 3 milijarde, a Gripen bi stajao 8 milijardi kuna

25 godina korištenja F-16, prema procjenama MORH-a, stajat će HRZ 903 milijuna američkih dolara, a Gripeni bi stajali 1,8 milijardi dolara
29. ožujka 2018. u 06:42 133 komentara 12455 prikaza
Foto: Matija Habljak/PIXSELL

Prema procjenama stručnjaka MORH-a, nabava novih švedskih JAS-39 Gripena na 10 godina kredita stajala bi Hrvatsku između 7,8 i 8,35 milijardi kuna, a rabljeni izraelski F-16 C/D Baraci 3 milijarde kuna s desetogodišnjim kreditom.

Damir Krstičević ministar ponosan Krstičević: Kritičara uvijek ima, ne pokazujemo zube

Osim toga, 25 godina eksploatacije, prema procjenama, F-16 stajat će Hrvatsko ratno zrakoplovstvo 903 milijuna američkih dolara, a eksploatacija Gripena stajala bi 1,8 milijardi dolara, dakle dvostruko više. Operativni troškovi sata leta za 16-cu iznose oko 90.000 kuna, a za Gripen gotovo 152.000 kuna. Na temelju tih i drugih procjena u MORH-u su i bili predložili da Hrvatska krene radije u nabavu F-16-ca iz Izraela.

Pobjeda starog aviona

Nakon odluke državnog i vojnog vrha da se krene u ugovaranje kupnje 12 zrakoplova F-16 C/D Barak od Izraelskog ratnog zrakoplovstva, u MORH-u su otkrili spomenute detalje o tome kako je njihovo Stručno povjerenstvo vrednovalo četiri pristigle ponude i kako je u “pripetavanju” između izraelske ponude za rabljeni i “tunirani” F-16 Barak i švedskog novog Jas-39 Gripena prednost ipak dana Izraelcima. Član povjerenstva, umirovljeni pilot, pukovnik Ivica Ivandić bio je član stručnog povjerenstva MORH-a i za Večernji list objašnjava kako je pobijedio stari kandidat. Prema četiri kriterija vrednovanja ponuda, od 100 posto mogućega, Izraelci su zadovoljili 81,73%, Šveđani 69,07%, Amerikanci 65,72%, Grci 35,11%. S time, dodaje Ivandić, što za američki novi F-16 Viper, kako još nije krenuo u proizvodnju i nisu imali sve parametre, stoga ih i nisu mogli do kraja “pripisati” vjerojatno najboljem od ponuđenih aviona. Eskadrila kojih bi inače Hrvatsku stajala 1,55 milijardi dolara!

Vojni zrakoplovi | Autor :

Prema ocjenama Povjerenstva, a do kojih su došli prema priloženim podacima samih ponuditelja, F-16 je ispao gotovo dvostruko jeftiniji i u cijeni leta, a i u usporedbi nakon 25 godina korištenja. U cijeni izraelske ponude jest i gradnja i dogradnja infrastrukture na zagrebačkom Plesu (nekoliko novih hangara i objekata), kao i dorada rubova piste i stajanke. Prema procjenama stručnjaka, eskadrila će biti smještena na Plesu, no F-16 će, prema procjenama Izraelaca, moći rabiti i pistu na zadarskom aerodromu u Zemuniku.

Jamstva Izraela

Ivandić objašnjava kako njegov kum i borbeni prijatelj, legendarni pilot Ivan Selak nije u pravu kada kaže da se naši piloti neće naletjeti na izraelskim 16-icama jer da su “izraubane”. – Mi smo te zrakoplove vidjeli, istina nismo još u njima letjeli, no oni imaju oko 4800 sati naleta. Kako ih Izraelci uistinu jako raubaju u američkom Lockheed Martinu tu brojku množe s koeficijentom i dolaze do 7800 sati naleta. Prije dolaska u Hrvatsku, američki će proizvođač Izraelcima poslati komponente u “kitu” za produživanje životnog vijeka i Hrvati će na tim zrakoplovima letjeti najmanje 11.800 sati leta, objašnjava Ivandić. I zaključuje da će se naši piloti, dakle, ipak naletjeti na tim zrakoplovima. Otkriva da je ponuda Izraelaca bila bolja i po tome što oni šalju, uz eskadrilu i tri pričuvna motora, dok su Šveđani ponudili 2. Izraelci s prva dva isporučena zrakoplova, koji trebaju doći sredinom 2020. šalju i simulator leta koji sam stoji 25 milijuna dolara. Obuka prvih pilota i tehničara obavit će se u Izraelu, u trajanju od 8 do 10 mjeseci, a obuka ostalih se nastavlja u Hrvatskoj, što je jeftinije rješenje od ponuđenog švedskog koji bi obuku proveli samo u Švedskoj. Ono što je dodatno uvjerilo hrvatsku stranu da krene u deal s Izraelcima jest i pismeno jamstvo izraelske države da se obvezuju do kraja životnog vijeka ovih zrakoplova isporučivati sve pričuvne dijelove, kao i naoružanje za koje HRZ pokaže ambicije. 

Zagreb: Konferencija za medije o nabavi vojnih borbenih aviona F-16 C/D Barak Krstičević: Zrakoplovi bi trebali letjeti 25 do 30 godina Croatia Airlines Predsjednik Uprave Jasmin Bajić izabran u upravno tijelo ERA-e Bjelovar Dvodnevni okrugli stol 'Zapadna Slavonija u Domovinskom ratu 1991'

Jedno vrijeme nad HRvatskom će zajedno letjeti i MiG-21 i F-16

Ivica Ivandić objašnjava kako će jedno vrijeme hrvatski piloti letjeti istodobno na dva različita zrakoplova, jedni već na F-16 pristiglim iz Izraela, a drugi još uvijek na ruskim MiG-ovima 21!. – Oni naši piloti nadzvučnih lovaca koji su već “postariji” završit će svoju karijeru leteći na MiG-ovima, koji će služiti tamo negdje do 2023. Budu li operativni, letjet će vjerojatno i dalje, u “neborbenim” prigodama. U šali, ovaj umirovljeni pilot kaže da će stariji piloti “umrijeti” s Migovima. Na obuku za F-16-ce ići će piloti koji su u prosjeku 30-godišnjaci i za koje se računa da će na 16-ticama moći letjeti i idućih 10 do 15 godina. Naši piloti na početku će savladati uporabu raketa zrak-zrak manjeg ili srednjeg dometa, te topa i vježbovnih bombi. Kako će njihove sposobnosti rasti, tako će RH dokupljivati nove oružane sustave.

Kobe Bryant
POGINUO SLAVNI KOŠARKAŠ
Ovo je jezivo: Pogledajte što je Kobeu Bryantu predviđeno još 2012. godine
PoKRENI
PONOSNO VOLONTIRAMO
Korporativnim volontiranjem do boljih promjena u društvu
  • mikrogrizzly:

    Što se tiče cifre, podmuklo se provlači teza u lijevo orijentiranim medijima da što će nam eskadrila, koliko toga se moglo izgraditi i opremiti za 3 mlrd. kn, koliko školskih obroka dati djeci itd. itd. E pa bilo bi fair ... prikaži još! iznijeti nespornu financ. činjenicu da iznos 3 mlrd kn okvirno odgovara onome što "strckaju" raznorazne udruge i NGO (nevladine organizacije) za razdoblje 1 i pol godine, a što im se daje iz smjera proračun RH. Znači, Vlada bi mogla isplatiti eskadrilu tako da ustegne financiranje kojekakvim udrugama, gdje u konačnici se novac troši i na plac i na frizere (jer tko u njih takne od financ. inspekcije, taj je zatucan!) u idućih 1 i pol godinu. Po mom stavu, jedino HGSS zaslužuje financiranje iz proračuna - ali, gle čuda, njima daju na kapaljku i na rubu su financ. izdržljivosti. Zaključno, ne nasjedajte na te "navlakuše" i stavove koje u medije plasiraju kojekakve babe narikače, da država neracionalno troši na vojne izdatke (a mogli bi dati njima, jel)....

  • Avatar vkv353
    vkv353:

    Nama ne valja ništa da smo odabrali bilo koji drugi avion a bio on ipak novi opet ne valja npr. Gripen 8milijardi kuna izađe samo avion bez naouražanja.Opet bi bilo odabrali preskupe avione koliko je to Bolnica škola itd.Svaka vojska ... prikaži još! košta ma koliko mala bila Švicarska nije ratovala 300g. pa ima vojsku sa puno više rezervnog sastava a to joj nije potrebno a da ne govorimo gdje su napredniji od nas.ne znam što ljudi hoće da nam daju đabe a na kraju Rumunji su kupili 12 f 16 još starijih 2015. pa su zadovoljni i kupit će još 36komada tako starih f-16a/b

  • balance:

    Antifa bi najradije da se 3 mil. kuna raspodjeli Gongu i gongašima.