Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 21
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Predomislili ste se...

Lakše je vratiti artikle kupljene online, nego one koje ste probali u trgovini

Zagreb: Prostor udruge Zeleno mjesto
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL
1/6
02.09.2023.
u 08:00

Povrat ili zamjena kupljene robe u trgovini isključivo ovisi o trgovcu, no kod online prodaje vrijede druga pravila te kupac ima pravo u roku od 14 dana vratiti robu, čak i bez navođenja razloga

Konačno ste kupili haljinu i cipele koje ste dugo 'škicali' u izlogu, a kad ste kod kuće ponovno stali pred ogledalo, haljina vam je prekratka ili loše pada, a cipele nakon malo više napravljenih probnih koraka i nisu tako udobne kako vam se na prvu činilo. Što poduzeti, kako i može li se uopće kupljena roba vratiti trgovcu, gotovo nema potrošača koji se to barem jednom nije zapitao. 
Iz Središnjeg portala za potrošače Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja kažu kako se u slučaju povrata kupljene robe koja nema materijalnog nedostatka (primjerice, potrošač se predomislio te više ne želi kupljeni, a ispravni predmet), prava potrošača razlikuju ovisno o tome da li je potrošač robu kupio u prodavaonici ili ju je kupio na daljinu (putem telefona, izvan poslovnih prostorija, putem mrežne prodaje).

Ako je potrošač kupio robu bez nedostatka u prodavaonici, trgovac samostalno odlučuje o povratu ili zamjeni
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL

- Ako je potrošač kupio robu bez nedostatka u prodavonici, važećim zakonima nije uređeno pravo na povrat novca. No sukladno točki 85. Posebnih uzanci u trgovini na malo (NN, broj 16/95) propisano je da kada potrošač želi ispravnu i neupotrebljavanu robu. već kupljenu u toj prodavaonici, zamijeniti drugom, smatra se dobrim poslovnim običajema da trgovac udovolji želji potrošača - odgovaraju iz Ministarstva gospodarstva. Prevedeno – trgovac samostalno odlučuje o pravu na zamjenu ili povratu ispravne robe, odnosno, sam određuje uvjete poslovanja.
U slučaju da je potrošač robu bez nedostatka kupio na daljinu, izvan poslovnih prostorija trgovca, online, onda pak ima pravo, čak i ne navodeći razloge, jednostrano raskinuti ugovor u roku od 14 dana. 
- Ako je trgovac obavijestio potrošača o njegovu pravu na jednostrani raskid ugovora o kupoprodaji, rok od 14 dana započinje teći od dana kada je potrošaču ili trećoj osobi određenoj od strane potrošača (koja nije prijevoznik), roba koja čini predmet ugovora predana u posjed. Ako je jednom narudžbom potrošač naručio više komada robe koji trebaju biti isporučeni odvojeno, odnosno ako je riječ o robi koja se dostavlja u više komada ili više pošiljki, rok od 14 dana za jednostrani raskid ugovora započinje teći od dana kada je potrošaču ili trećoj osobi određenoj od strane potrošača, a koja nije prijevoznik, predan u posjed zadnji komad ili zadnja pošiljka robe - kažu iz MINGOR-a. U slučaju da je ugovorena redovita isporuka robe kroz određeni period, rok od 14 dana za jednostrani raskid ugovora započinje teći od dana kada je kupcu predan prvi komad ili prva pošiljka robe.
Ima slučajeva da trgovac uopće nije obavijestio potrošača o njegovu pravu na jednostrani raskid ugovora – što znači da on prestaje tek po isteku 12 mjeseci od isteka roka od 14 dana.

- Nadalje, trgovac mora najkasnije u roku od 14 dana od dana kada je zaprimio obavijest o odluci potrošača da raskida ugovor sklopljen na daljinu i ugovor sklopljen izvan poslovnih prostorija, vratiti potrošaču sve što je ovaj platio na temelju ugovora.  Trgovac vraća novac tek nakon što mu roba bude vraćena, odnosno nakon što mu potrošač dostavi dokaz da je robu poslao natrag trgovcu. Trgovac mora izvršiti povrat plaćenoga služeći se istim sredstvima plaćanja kojim se koristio potrošač prilikom plaćanja. Međutim, trgovac i potrošač se slobodno mogu dogovoriti oko drugačijeg načina ostvarivanja povrata plaćenog, primjerice trgovac i potrošač se mogu sporazumjeti da trgovac povrat izvrši uplatom na transakcijski račun potrošača ili na drugi način.

Kada potrošač želi ispravnu i neupotrebljavanu robu kupljenu u prodavaonici zamijeniti drugom, smatra se dobrim poslovnim običajema da trgovac udovolji želji potrošača
Foto: Richard B. Levine

Potrošač, doznajemo, pritom snosi samo izravne troškove povrata robe, osim ako je trgovac pristao snositi te troškove ili ako je trgovac propustio obavijestiti potrošača o tome da je dužan snositi te troškove. Potrošač je odgovoran za svako umanjenje vrijednosti robe, osim onog koje je bilo potrebno za utvrđivanje prirode, obilježja i funkcionalnosti. No i u slučaju prodaje izvan poslovnih prostorija ili na daljinu ima iznimaka kad potrošač nema pravo na jednostrani raskid ugovora o prodaji. Primjerice, ako je u potpunosti ispunjen ugovor o uslugama za koji potrošač preuzima obvezu platiti cijenu, a ispunjenje je započelo uz izričit prethodni pristanak potrošača te uz njegovu potvrdu da je upoznat s činjenicom da će izgubiti pravo na jednostrani raskid ugovora ako usluga bude u potpunosti ispunjena ili ako je predmet ugovora roba ili usluga čija je cijena ovisna o promjenama na financijskom tržištu koje su izvan utjecaja trgovca ili ako je predmet ugovora roba koja je izrađena po specifikaciji potrošača ili prilagođena potrošaču.

Potrošač nema pravo na jednostrani raskid ugovora o prodaji ni ako je predmet ugovora lako pokvarljiva roba ili roba kojoj brzo istječe rok uporabe; ako je predmet ugovora zapečaćena roba koja zbog zdravstvenih ili higijenskih razloga nije pogodna za vraćanje, ako je bila otpečaćena nakon dostave; ako je predmet ugovora roba koja je zbog svoje prirode nakon dostave nerazdvojivo pomiješana s drugim stvarima; ako je predmet ugovora isporuka alkoholnih pića čija je cijena ugovorena u trenutku sklapanja ugovora, a dostava može uslijediti tek nakon 30 dana, ako je cijena ovisna o promjenama na tržištu koje su izvan utjecaja trgovca. Isto vrijedi i ako je potrošač posebno zahtijevao posjet trgovca radi obavljanja hitnih popravaka ili poslova održavanja, s time da ako prilikom takvog posjeta, uz one usluge koje je potrošač izrijekom zahtijevao, trgovac pruži i neke druge usluge odnosno isporuči i neku drugu robu osim one koja je nužna za obavljanje hitnih popravaka ili poslova održavanja, potrošač ima pravo na jednostrani raskid ugovora u vezi s tim dodatnim uslugama ili robom.

Potrošač nema pravo na jednostrani raskid ugovora o prodaji ni ako je predmet ugovora isporuka zapečaćenih audiosnimaka ili videosnimaka odnosno računalnih programa, koji su otpečaćeni nakon isporuke; ako je predmet ugovora isporuka novina, periodičnog tiska ili magazina, s iznimkom pretplatničkih ugovora za takve publikacije; ako je ugovor sklopljen na javnoj dražbi; ako je predmet ugovora pružanje usluge smještaja koji nije namijenjen stanovanju, pružanje usluge prijevoza robe, usluge najma vozila, usluge pripremnice obroka (catering) ili usluga vezanih uz slobodno vrijeme, ako je ugovoreno da usluga bude pružena određenog datuma ili u određenom razdoblju; ako je predmet ugovora isporuka digitalnog sadržaja za koji potrošač preuzima obvezu platiti cijenu, koji nije isporučen na materijalnom nosaču podataka, ako je ispunjenje ugovora započelo uz izričit prethodni pristanak potrošača te uz njegovu potvrdu da je upoznat s činjenicom da će time izgubiti pravo na jednostrani raskid ugovora, a trgovac mu je dostavio potvrdu sklopljenog ugovora. Jednako vrijedi i ako je potrošač posebno zahtijevao posjet trgovca radi obavljanja usluge popravaka za koje se plaća cijena, a ugovor, čije ispunjenje je započelo uz izričit prethodni pristanak potrošača, je ispunjen u potpunosti.

U slučaju da je potrošač robu bez nedostatka kupio na daljinu, izvan poslovnih prostorija trgovca, online, ima pravo, čak i ne navodeći razloge jednostrano raskinuti ugovor u roku od 14 dana
Foto: Christian Charisius/DPA

Kako znati koja je web stranica sigurna za šoping?
- Vezano za sigurnost mrežnih stranica trgovaca, potrošač bi svakako trebao provjeriti podatke koje je trgovac, sukladno članku 60. stavku 1. predmetnog Zakona o zaštiti potrošača dužan, u slučaju sklapanja ugovora na daljinu ili izvan poslovnih prostorija trgovaca, prethodno dati potrošaču. Naime, trgovac je dužan obavijestiti potrošača o, među ostalim, svojem nazivu i sjedištu, telefonskom broju, adresi elektroničke pošte te o drugim sredstvima mrežne komunikacije koja omogućuju pohranu vremena i komunikacije na trajnom mediju, nazivu i sjedištu trgovca, adresi na koju potrošač može nasloviti svoje pritužbe, ako je to mjesto različito od sjedišta trgovca - navode iz ministarstva. U slučaju da predmetni podaci nedostaju na mrežnim stranicama trgovca, potrošač bi, savjetuju, dobro trebao promisliti o kupnji putem tih mrežnih stranica.
- Također, potrošač može koristiti usluge provjera internetske stranice putem za to uspostavljenih mrežnih stranica koje daju indikativne informacije o tome koliko je određena internetska stranica rizična - zaključili su iz ministarstva.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije