BANKE JOJ POMAŽU VRATITI NOVAC

'Kripto' prevaranti bolesnoj Pločanki s računa povukli 1950 eura inkluzivnog dodatka i socijalne pomoći

haker
Pixabay
28.03.2025.
u 12:40

Zaposlenica OTP-a ju je čak svojim automobilom vozila kući po policijsku dokumentaciju kako bi mogla završiti prijavu prijevare

Tko se ne bi obradovao da ga financijska institucija podsjeti na zaboravljeni novac?! Upravo tome se ponadala 53-godišnja Pločanka M.G. (podaci poznati redakciji) kad je prošli tjedan primila telefonski poziv od tzv. „platforme za trgovanje kripto valutama“ Supreme Mobile Assist.

– Nazvali su me i rekli da sam se 2021. registrirala za trgovanje kripto valutama i da sam kod njih deponirala 10.000 eura i kako bi bilo dobro da to povučem da ne propadne. S obzirom da od multiple skleroze imam lezije na mozgu, znam biti konfuzna i zaboravljati stvari pa sam pomislila da je to stvarno istina i pristala. Jer stvarno sam prije par godina ostavila podatke na nekoj web stranici za trgovanje kripto valutama i više se nisam sjećala detalja. Vjerojatno su otud i imali moje podatke za poziv – prepričava nam M.G. početak agonije.

Kliknula je po njihovoj uputi na link koji su joj poslali na mail i tijekom procedure za koju je bila uvjerena da je vraćanje njezina uloga uspjeli joj posve počistiti račun. Tvrdi da nije dala nalog da se novac povuče s računa, no to vjerojatno njezina matična banka može točnije utvrditi.

– Bilo je 1950 eura, to je novac od inkluzivnog dodatka i socijalne pomoći. Kad sam shvatila da sam prevarena otišla sam na policiju i u banku. Kriminalistički inspektor mi je rekao da se to svakodnevno događa i da ljudi nasjedaju, da će pokušati nešto napraviti, ali ne mogu ništa obećati – očajna je Pločanka koja se nakon policije zaputila u svoju poslovnicu OTP banke. No papire je u međuvremenu ostavila doma.

– Službenice u banci bile su iznimno pažljive i profesionalne. Za završetak prijave prijevare trebala mi je policijska dokumentacija koju nisam imala sa sobom, a bila sam već iscrpljena, slabo sam pokretna i samo sam htjela otići doma i odustati od svega. Da nije bilo gospođe Marijane Šunjić vjerojatno bih i odustala. Ta me zaposlenica banke, ne samo utješila, nego i svojim osobnim automobilom odvezla doma po papire iz MUP-a i vratila u banku kako bih mogla dovršiti prijavu. Još ima dobrih ljudi – ganuta je prevarena Pločanka. Preko "screenshotova" transakcija utvrdilo se da je banka primatelja HPB, a osoba na koju je naslovljen račun registrirana kao Kosijenka Vugrin. No ovo nije bajka Ivane Brlić Mažuranić, nego noćna mora kojom je naivnost i teret bolesti platila prevarena Pločanka. A Kosjenka nije dobra vila, nego očigledno izmišljeni identitet pa nije baš jasno kako na svoje ime može imati otvoren račun. Iako nam je M.G. priložila potpisanu izjavu da možemo u njezino ime pitati banke i Hanfu o detaljima, iz banaka su strogi što se tiče GDPR-a. Iz OTP-a poručuju da nisu u mogućnosti odgovoriti na pitanja jer podliježu obvezi poštivanja čuvanja bankovne tajne i propisa u vezi zaštite osobnih podataka svojih klijenata. Ako se banci ne obraća klijent osobno, nego to čini putem punomoćnika, potrebno je dostaviti original specijalne punomoći s javnobilježničkom ovjerom potpisa klijenta, a iz punomoći mora biti vidljivo za što se točno ovlašćuje punomoćnika i u koju svrhu će se podaci koristiti.

– Svakako želimo naglasiti da u slučajevima identifikacije ili već i same sumnje na postojanje bilo kakve vrste prijevara poduzimamo apsolutno sve mjere koje su nam na raspolaganju radeći u interesu i zaštiti klijenta – poručili su iz banke. Njoj su prethodno odgovorili da su uputili zahtjev za povrat sredstava na HPB banku primatelja, a odgovor očekuju u roku od 15 radnih dana.

– Napominjemo da sam zahtjev nije garancija da će se sredstva i vratiti na račun – ogradili su se iz banke te dodali da njihov odgovor može očekivati odmah po zaprimanju povratnih informacija, a nikako ne kasnije od 24. travnja.

Iz HPB-a odvraćaju da u slučajevima kad postoji sumnja da je klijent prevaren te su zabilježene rizične transakcije po računu, banke koriste raspoložive mogućnosti međubankarske poslovne regulative te po nalogu klijenta u njegovo ime pokreću postupak zahtjeva za povrat sredstava osporenih transakcija. Banka koja inicira zahtjev za povrat nema utjecaja na rok i ishod.

Hanfa, regulator nadležan i za kripto transakcije, nema saznanja o tzv. platformi „Supreme Mobile Assist“, niti su ranije zaprimili prijave vezane uz nju. – Prema dostupnim informacijama, čini se da nije riječ o investicijskoj platformi ili investicijskom društvu, već o aplikaciji za udaljeni pristup mobilnim uređajima, koja je u ovom slučaju potencijalno zloupotrijebljena – kaže regulator.

Građanima savjetuju da budu izrazito oprezni kada prime ponude ulaganja od nepoznatih osoba ili društava. Ponajprije preporučuju provjeriti ima li društvo dozvolu za rad – prije nego što prihvate bilo kakvu ponudu, provjere je li subjekt registriran i reguliran od strane Hanfe, a registre financijskih institucija mogu pronaći na Hanfinu webu. U ovakvim slučajevima najčešći se, kažu, radi o nelegitimnim subjektima, a primjeri prijevara uključuju sljedeće elemente:
– Neposredni kontakt putem telefona, e-maila ili društvenih mreža – građanima se javljaju nepoznate osobe koje se predstavljaju kao brokerske kuće ili financijski savjetnici te nude "sigurne" i "brze" prilike za ulaganje s visokom zaradom.
– Internetske stranice bez jasno naznačenih kontaktnih podataka ili s krivotvorenim podacima – često se koriste lažne adrese, nepostojeći uredi ili čak imena legitimnih financijskih institucija kako bi se stvorio privid legalnosti.
– Zlouporaba identiteta legitimnih društava – prevaranti se predstavljaju kao registrirani brokeri ili financijske institucije te šalju lažnu dokumentaciju kojom "dokazuju" svoj navodni legitimitet, uključujući krivotvorene potvrde regulatora poput ESMA-e ili nacionalnih nadzornih tijela.
– Prijevare vezane uz ulaganja u kriptoimovinu – građanima se nudi mogućnost kupnje ili ulaganja u kriptoimovinu, pri čemu se često ne može razaznati radi li se o stvarnoj kupnji kriptoimovine ili ulaganju u financijske instrumente povezane s kriptoimovinom. Ove ponude često dolaze s lažnim obećanjima o zajamčenom visokom povratu na uložena sredstva, brzim transakcijama i minimalnim rizicima.
– Izostanak regulatornih mjera – kod ovakvih ponuda obično nema provođenja mjera za sprječavanje pranja novca i financiranja terorizma, što je standard u poslovanju legitimnih financijskih institucija.

U pravilu, modus operandi ovih prijevara uključuje kombinaciju lažnih obećanja i zastrašivanja, a detaljnije informacije o ovim vrstama prijevara Hanfa redovito objavljuje u svojim edukativnim materijalima. No postupanje u području platnog prometa i plaćanja nije u njihovoj, nego u nadležnosti Hrvatske narodne banke. – U slučajevima sumnje na prijevaru, građani se trebaju obratiti nadležnim tijelima, poput policije ili Državnog odvjetništva, što je u ovom slučaju već učinjeno – zaključili su iz Hanfe.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije