Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 3
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Black Friday stiže sve ranije, ali...

Potrošnja na Crni petak bolja nego lani, no zaostaje za 2019.

Foto: Stefan Tomasevic/ATAImages/PIXSELL
1/2
30.11.2021.
u 20:23

Proizvodi koje su građani dugo čekali da osvanu na značajnom popustu na kraju su sniženi najviše 20-40%

Crni petak u Hrvatskoj bi se prije mogao zvati Crni studeni, koji je iz raznoraznih razloga, a posebice koronavirusa i straha kako određene robe zbog zastoja u prekooceanskom kontejnerskom prometu neće ni biti ili je neće tako skoro dočekati, ove godine uranio i više nego je uobičajeno. Prema podacima Porezne uprave građani su u trgovinama samo na Crni petak, 26. studenog, ostavili 731.620.804,40 kuna, što je u odnosu na lanjsku godinu više za oko 90 milijuna kuna.

Bolje bilo u kolovozu

Na lanjski Black Friday protrgovano je, naime, 5,88 milijuna računa za 642,33 milijuna kuna, dok je ove godine i broj računa veći za oko 600 tisuća. Nismo dosegli brojke iz predpandemijske 2019. kada je Porezna uprava zabilježila 741,67 milijuna kuna prometa i 7,15 milijuna fiskaliziranih računa. No predviđanja stručnjaka o rastu od 10-ak posto u ovoj godini obistinila su se, iako taj šopingholičarski blagdan većina potrošača zaključuje razočarana.

Proizvodi koje su dugo čekali da osvanu na značajnom popustu na kraju su sniženi najviše 20-40%, čemu je razlog i činjenica da je, pogotovo u neprehrambenom dijelu, maloprodaja suočena s aktualnim poremećajima na globalnom tržištu, oscilacijama u proizvodnim cijenama, transportu, nedostatku sirovina, zbog čega potrošači osjećaju porast cijena na svim razinama, kao i nestašice, odnosno duže čekanja isporuka pojedinih proizvoda poput automobila, IT opreme, rezervnih dijelova. Ipak, interesantno, prema riječima ministra financija Zdravka Marića za Novu TV, 13. kolovoza bilo je 980 milijuna kuna vrijednosti fiskaliziranih računa, što je najviše u ovoj godini pa će biti zanimljivo vidjeti koliko će trgovcima donijeti potrošačka groznica u povodu božićnih blagdana.

Foto: Stefan Tomasevic/ATAImages/PIXSELL

Na žalost, u nas se još uvijek ne prati posebno online kupnja, dok su Amerikanci već zbrojili da je njihova pala za oko 100 milijuna dolara u odnosu na godinu ranije, odnosno na 8,9 milijardi dolara prema izvješću Adobe Analyticsa. I oni su se, kako se tvrdi, požurili ranije u trgovine koje su oglašavale “crni tjedan”, “crni mjesec” ili “crni vikend” pa su trgovine već na tzv. Thanksgiving day”, kad je u SAD-u u pravilu ranijih godina počinjao potrošački stampedo na tamošnje trgovine, zjapile prazne.

Upitne zalihe

Trgovci poput Targeta, Walmarta i Best Buya odlučili su čak svoja vrata ostaviti zatvorenima tijekom tog praznika. Iako je u odnosu na 2020. porastao za 47,5% u odnosu na 2020., promet u maloprodajnim trgovinama SAD-a pao je za ukupno 28,3% gledaju li se brojke iz pretpandemijske 2019. K tome, u izvješću Adobea stoji da su i “out-of-stock” (nema na zalihama) obavijesti doživjele porast za 124% od siječnja 2020., što znači da su brojni kupci ostali “kratkih rukava”, naročito oni koji su na ogromnom sniženju očekivali kućanske aparate ili neku drugu tehniku. Neki su pak jučer “igrali” na kartu popularnog Cyber Mondaya, najvećeg dana kupnje putem interneta u godini, u kojem se, prema nekim procjenama, očekivao promet između 10,2 i 11,3 milijarde dolara. Bilo bi interesantno znati i kakvo je stanje u Hrvatskoj jer je upravo trgovina internetom ili poštom prema podacima DZS-a u nas jedna od rijetkih trgovačkih struka koja bilježi rast u 2020. godini i to na razini od 12,6%. U Hrvatskoj, prema podacima HGK, 80% stanovnika dobi od 16 do 74 godine koristi internet, a od toga je njih 55% u 2020. kupovalo online.

Bolji tjedan nego 2019. i 2020.

U proteklom tjednu vrijednost fiskaliziranih računa bila je veća 19% u odnosu na usporedive tjedne 2020. i 2019., podaci su Porezne uprave. U razdoblju od 22. do 28. studenoga ukupno je fiskalizirano računa u svim djelatnostima za 3,85 milijardi kuna, što je za 604,9 mil. kuna ili 19% više nego u istom razdoblju 2020. Istovremeno, broj izdanih računa porastao je za 18%, na 39,9 milijuna. U trgovini na veliko i malo, popravku motornih vozila i motocikala, broj i iznos računa na godišnjoj razini porastao je za 15%. Fiskalizirano je 25,35 milijuna računa u vrijednosti 2,8 mlrd. kuna.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije