Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Biznis Kompanije i tržišta

HŽ ukida 164 linije. Čak i one od Zagreba do Rijeke i Osijeka?!

Zbog neisplativih linija 90 mil. kuna gubitka godišnje. Hrvatskim prugama dnevno vozi 781 vlak, no mnoge su linije neisplative
03. listopada 2011. u 12:00 80 komentara 351 prikaza
'26.07.2004.Zagreb - Prva voznja nagibnog vlaka prema Splitu Photo:Petar Glebov/24sata'
Foto: 'Petar Glebov/24sata'

Hrvatske željeznice mogle bi ukinuti čak 164 linije u domaćem prometu jer nisu rentabilne! A neke su od njih čak i vlakovi koji voze iz Zagreba u Osijek i Rijeku! O tome se ozbiljno razgovara u upravi HŽ Holdinga, u kojem traže izlaz iz gubitaka koje im stvaraju neisplative linije, a riječ je o čak 90 milijuna kuna. Na mreži hrvatskih željeznica inače dnevno vozi 781 vlak.

Smanjene subvencije

Iz zapisnika s nedavne sjednice uprave HŽ Holdinga, koji posjedujemo, vidi se da su milijunski minusi koje stvaraju te 164 linije, koje nisu pokrivene državnim subvencijama, došle do grla željezničarima. Tvrtka HŽ Putnički prijevoz, koja je dio HŽ Holdinga, zbog gubitaka na tim linijama, naime, ne može ući u nabavu novih vlakova, što joj je neophodno prije liberalizacije željezničkog putničkog prijevoza u Hrvatskoj.

Zbog tih gubitaka ispašta i tvrtka kći TŽV Gredelj jer HŽ ne naručuje nove vlakove pa i Gredelj grca u gubicima zbog manjka posla.

Putnički prijevoz zbog nerentabilnih linija tako mjesečno generira oko sedam milijuna kuna gubitka.

Renato Humić, predsjednik uprave HŽ Putničkog prijevoza, na sjednici uprave HŽ Holdinga sredinom rujna požalio se i da su subvencije za putnički željeznički promet ove godine smanjene na 310 milijuna kuna.

"Moguća su dva modela. Prvi je da se 90 milijuna kuna pokrije subvencijama, ili ukidanje 164 vlaka", upozorio je Humić svoje kolege u upravi. Država, naime, subvencionira samo lokalni prijevoz, ne i prigradski, linijski i međunarodni.

Tako je moguće da se zbog nerentabilnosti ukinu i linije poput Zagreb – Osijek, koja ne pokriva troškove, pa čak i linija Rijeka – Zagreb, gdje vlak vozi čak 4,5 sata, što je apsolutno nekonkurentno, zaključili su u upravi HŽ-a, autocesti kojom se stiže za sat i pol.

No, ukidanje željezničkih linija s druge bi strane dovelo do velikih potresa u sustavu Hrvatskih željeznica, pogotovo ako bi to bila čak 164 vlaka, jer bi to uzrokovalo višak radnika na željeznici. Prema nekim procjenama, višak bi bilo i 2000 ljudi od sada ukupno zaposlenih 12.500.

U službenom odgovoru na naša pitanja koja smo im poslali u vezi s ukidanjem 164 linije u HŽ Putničkom prijevozu kažu da već dulje vrijeme i raznim aktivnostima provode mjere racionalizacije poslovanja i povećanje prihoda od prijevoza putnika. Također, u suradnji s lokalnom i regionalnom samoupravom nastoje osigurati dodatna financijska sredstva. No, unatoč svemu poduzetom, navode, poslovnu godinu 2011. godinu završit će s gubitkom čije pokrivanje u najvećoj mjeri ovisi o osiguranju dodatnih sredstava iz proračuna.

Planirani troškovi

– Ne nađu li se dodatna financijska sredstva, bit ćemo, nažalost, prisiljeni djelomice reducirati prijevoznu ponudu, odnosno ukinuti prometovanje pojedinih vlakova, a sve radi pozitivnog poslovanja tvrtke – kazao nam je Renato Humić.

Humić dodaje da je Putnički prijevoz Ministarstvu prometa dostavio procjenu planiranih prihoda i troškova po vlakovima za usluge od općeg gospodarskog interesa u javnom željezničkom prijevozu putnika. No ističe da sredstva iz državnog proračuna predviđena za poticanje željezničkog putničkog prijevoza za 2011. godinu nisu dostatna da pokriju razliku prihoda i troškova za usluge cijelog željezničkog prijevoza putnika od općeg gospodarskog interesa.

35, 2 milijuna kuna dobit je 2010., dok

35, 2 milijuna kuna dobit je 2010., dok su 2009. imali 39,3 milijuna kuna minusa

1,98 milijardi kuna bile su 2010. državne subvencije, a ukupni prihod 5 milijardi kn

374 milijuna kuna prihodi su u 2010. od prometa putnika, 13 mil. manje nego 2009.

347 milijuna kuna bile su lani subvencije za putnički promet, a 2009. 370 milijuna

5 milijardi kuna bili su lani ukupni prihodi, 600 milijuna kuna više nego 2009.

vraćamo sat
Noćas počinje zimsko računanje vremena: Evo što se još mijenja
RIT Croatia
PROMO
Svakodnevno mjerimo razinu sigurnosti na našim kampusima
  • bomba:

    ma ukinimo željeznicu skroz. Što će nam? Pravi gubitke krade se iz nje svi jadi na njoj i treba je ugasiti. Ma sve je ovo loša politika napravila, a imali izlaza vidjet ćemo

  • doktorica:

    trebaju si direktori HŽ povećati plaće.....

  • banijash:

    Da Hrvatska ima pametniju vladu mogla je veoma puno profitirat na zeljeznickom transportu od hrvatskih luka prema unutrasnjosti EU, ovako je kako je.. -