Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Sport Ostali sportovi

Nutricionistica otkriva: Od namirnica punih šećera plivači mogu potonuti, baš kao i od pohanog

– Boksači također troše puno kalorija, naravno to kod njih ovisi o kategoriji i tjelesnoj težini. Prehrana plivača je specifična, jer oni ne smiju biti gladni, ali ni jako siti. Plivaju cijeli dan, po tri sata u komadu, a navečer još idu na suhi trening u teretani
17. siječnja 2022. u 16:55 0 komentara 1197 prikaza
Plivanje
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL

Mnogi sportaši dobro znaju ime Mirjane Tonković, jer ta inženjerka biokemije i nutricionistica sada već dugi niz godina osim s oboljelima od teških bolesti radi i sa sportašima. A 2022. godina počela joj je u Vukovaru, u kojem se plivačka reprezentacija Hrvatske tradicionalno priprema za nadolazeća natjecanja. Domaćini su im bili hotel Lav i Sportski objekti Vukovara, a Mirjana Tonković kaže da je njena suradnja s plivačima počela – slučajno.

Treba im ‘hrpa’ kalorija

– Dugo radim s raznim sportašima i trenerima i često me preporuče drugima. Tako me netko preporučio i Hrvatskom plivačkom savezu i usrećio suradnjom, jer ovdje sam zatekla profesionalnu organizaciju i koordinaciju sportaša i trenera, a samo taj pristup reda i rada može dovesti do vrhunskih rezultata. Plivači imaju odličan stručni tim u kojem su treneri, doktorice sportske medicine i razni drugi stručnjaci, što je rijetkost u našem sportu – objašnjava nutricionistica te potvrđuje da su upravo plivači među sportašima kojima treba “hrpa” kalorija:

 – Kada sam s plivačima i timom otišla na pripreme u Pulu, primijetila sam da hrana nije pripremljena za njih, da piju sokove iz aparata, što zbog količine šećera utječe na energiju i rad jetre. Naime, za plivače je osim hrane podjednako važna i tekućina, jer oni na treninzima i natjecanjima troše kalorije, ali i gube puno tekućine, tako da i prehrana i konzumacija tekućine moraju biti stručno osmišljene.

A kako izgleda dan plivača na pripremama?

– Oni ustaju jako rano, jer prvi trening je u 6 sati. Prije njega moraju imati lagan doručak uz čaj ili izotonički napitak. Nakon trosatnog treninga jako su gladni i tada ih čeka jači doručak i nadoknada izgubljene tekućine. Kvaliteta i kvantiteta njihove prehrane mora se rasporediti prema rasporedu treninga, a najvažnije su kvalitetne namirnice: meso, riba, povrće i voće te, najvažnije, to da obroci moraju biti kvalitetno pripremljeni. Plivanje spada u vrlo zahtjevne sportove, a plivači u naponu snage troše od 6000 do 7000 kalorija dnevno, objašnjava Tonković i uspoređuje njihovu prehranu s prehranom boksača, s kojima je također mnogo radila:

Boksači također troše puno kalorija, naravno to kod njih ovisi o kategoriji i tjelesnoj težini. Prehrana plivača je specifična, jer oni ne smiju biti gladni, ali ni jako siti. Plivaju cijeli dan, po tri sata u komadu, a navečer još idu na suhi trening u teretani. Zato su im najvažniji proteini, voda i izotonički napici, kojima će nadoknaditi izgubljene elektrolite, a za razliku od njih boksači moraju uzimati i aminokiseline, uz odgovarajuće obroke bez masnoće. Naravno, svaki razrađen plan prehrane ovisi i o onima koji će obroke skuhati, a Mirjana Tonković kaže da su kuhari u Vukovaru bili – za Michelinove zvjezdice:

– Kad napišem jelovnike, koji su prilagođeni godinama, tjelesnoj težini i raspored treninga plivača, predam ih hotelu i s njima prođem raspored treninga i vrijeme svih obroka. Važno je osmisliti kombinaciju namirnica, a kuharima uvijek objasnim i način pripreme. Moram pohvaliti osoblje u Vukovaru, koje je pokazalo visoku razinu profesionalnosti, uz obilje slavonske ljubaznosti. A na kraju, zajedno s trenerima i ostalim stručnjacima, “odigram” i ulogu strogih roditelja koji prate jesu li ‘djeca’ sve pojela i jesu li popila dovoljno preporučenih napitaka – kroza smijeh objašnjava Mirjana Tonković.

Od pohanaca bi potonuli

Otkriva da plivači najviše vole piletinu i puretinu, kuhana jaja, rajčice, kupus na salatu i povrće na grilu. Naravno, to su sve mladi ljudi koji vole i slatko, ali kolači su im na jelovniku dva do tri puta tjedno. Zabranjene su im masne i slane grickalice, ali i keksi i čokolada.

– Od namirnica punih šećera mogu potonuti, baš kao i od pohanog – šali se Mirjana i kaže da oni to dobro znaju.

Video - Bilić: Protiv Ukrajine nam se neće dogoditi loš dan, jači smo za barem sedam razlike

CYNTHIA MILLEN Predala ostavku zbog transrodnih osoba: Ne mogu podržati takvo stanje u sportu storyeditor/2022-01-16/PXL_130122_91463974.jpg O lijepa, o draga, o slatka... Pobjeda naše struke! Horvatova rješenja razoružala Španjolca EHF 2022 Men's European Handball Championship - Group C - Croatia v Serbia EURO 2022. Problemi pred Ukrajinu! Nova dva imena na listi Covid - 19 pozitivnih igrača
NIJE IMAO DRUGU
Obnavljao krovište svinjca pa izvjesio krivu zastavu. Odmah mu došla policija
Argeta
Zero Food Waste
Svaki dan sam naviknut bacati ostatke kruha. Evo zašto sam to odlučio promijeniti
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.