Naslovnica Lifestyle Zdravlje

Hranom protiv umora – riba, povrće i voće daju vam potrebnu snagu

Ne uzimajte lijekove i nadomjesnu terapiju na svoju ruku. Svježe namirnice i samoniklo bilje tretirajte što kraće ili ih jedite sirove
12. ožujka 2013. u 08:16 0 komentara 1275 prikaza
mrkva
Foto: Žarko Bašić/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/4

Toliko željeno proljeće vrlo čest prati i njegov ne tako željeni suputnik – umor. Usporenost, neispavanost, nizak tlak, sklonost prehladama i infekcijama, alergije na bilje i pelud te nečista i blijeda koža tek su neki od simptoma koji prate promjenu godišnjeg doba.

Nije bolest, ali je problem

Proljetni umor, kako medicina naziva ovakvu skupinu simptoma, nije bolest, no može zadati poprilično tegoba u svakodnevnim obavezama, na poslu, školi, učenju... Nipošto nije riječ o bolesti, već proljetni umor opisuju kao utjecaj dugotrajne zime na bioritam jer smo se za hladnih zimskih mjeseci i tamnijeg doba godine lošije hranili, manje kretali, boravili u presuhim grijanim prostorima ... Promjene tlaka koje prate dolazak toplijeg dijela godine i oscilacije u temperaturama zraka ne idu na ruku onima s oslabljenim imunitetom, sklonima depresiji, a posebno ih teško podnose meteoropati kojima će trebati dvostruko više energije da “prehodaju” dan.

Uzimanje nadomjestaka za hranu, čemu je sklono sve više ljudi, nije pravo rješenje jer nudi privremeno “krpanje” stanja organizma. Prihvatljivije rješenje nalazi se u pravilnom i korisnom odabiru namirnica koje će pomoći oživljavanju usnulog organizma, ubrzati metabolizam, osvježiti, hidratizirati i osnažiti tijelo. Za početak “pospremite” organizam i riješite se toksina koji su se nakupili. Prvi korak na putu k tome su namirnice čistači, a riječ je o samoniklom bilju.

Samoniklo bilje – lijek

Šparoge, koje ovo proljeće prati i nepopularna mjera naplaćivanja 50 lipa po komadu, najbolje su što možete pripremiti jer će očistiti krvotok, bubrege i mjehur, sjajan su diuretik i obiluju aminokiselinama blagotvornim za živčani sustav. Divlja mlada kopriva koju možete ubrati bez naknade odlična je za variva, čajeve, juhe, a možete je pripremati kao špinat. Preporučuje se svima kojima nedostaje željeza. Pokušajte što manje termički obrađivati proljetne namirnice jer tako gube dragocjene vitamine.

Pokušajte pripremati smoothieje s voćem i žitaricama te probioticima, frape ili krem-juhe u blenderima, što će ujedno uštedjeti vrijeme. Ovako će se znatno ublažiti simptomi proljetnog umora uz, dakako, neizbježnu tjelesnu aktivnost. Ako niste pobornik vježbanja, odaberite šetnju, vožnju biciklom ili na posao odite pješice umjesto automobilom. Više kretanja, šetnje i disanja neophodno je kako bi kisik neophodan za revitalizaciju duha i tijela ušao u organizam. Vratit će vam se i boja u lice te popraviti ten.

>> Najgora hrana za spavanje: Od masne hrane do alkohola

Ne ignorirajte simptome, dogovorite posj

Ne ignorirajte simptome, dogovorite posjet liječniku

Proljetni umor koji prelazi uobičajene granice može biti indikator nekog ozbiljnijeg poremećaja u organizmu pa, ako ne prestaje ni nakon nekoliko tjedana, dobro bi bilo dogovoriti pregled kod liječnika. Napravite u dogovoru s njim osnovne krvne pretrage, izmjerite tlak, šećer i kolesterol u krvi. Možda ste anemični ili patite od niskog tlaka... Kronični umor koji traje dulje vrijeme može imati veze s radom štitnjače koju bi također bilo dobro pregledati i ultrazvučno te izvaditi hormone u krvi.

Neka doručak bude najvažniji obrok Jeda

Neka doručak bude najvažniji obrok

Jedan je od razloga iscrpljenosti neodgovarajuća prehrana koja se zimi zasniva na smrznutom ili odstajalom voću i povrću. Tlak se spušta zbog manje kretanja i nedostatka vitamina C, koji je odgovoran za kisik u stanicama i tkivima. Zbog toga nam “pada” imunitet, skloniji smo virozama i vječno umorni do te mjere da smo jako iscrpljeni i poslije vrlo kratke šetnje. – Obilno doručkujte, ručajte povrće, izaberite neku od namirnica za buđenje (cimet, bananu, lješnjak, med...) kao užinu te preskočite večeru – savjetuje nutricionistica Mirela Marić.

Poželjne namirnice za buđenje energije

Poželjne namirnice za buđenje energije

Orašasti plodovi

Bogati proteinima i magnezijem 
koji pretvara šećer u energiju

Povrće

Lisnato zeleno bogato je folatima 
koji pomažu u borbi protiv depresije

Voće

Svježe obiluje vitaminima i vodom te hidratizira organizam

Ugljikohidrati

Birajte cjelovite namirnice koje će stabilizirati razinu energije i šećera

Prirodni sokovi

Zbog visokog pH vratit će vam energiju 
čim ih popijete, neka to bude svakodnevno

Šparoge

Sjajan diuretik i čistač krvi te bubrega. Ne kuhajte ih predugo.

Vitamin E

Djeluje na krvotok i prokrvljenost tkiva. Nađite ga u orašastim plodovima

Listovi maslačka

Sadrže vitamin A i C, željezo, kalcij, 
oslobađaju višak vode te čiste krv i jetru

Mlada kopriva

Puna je karotina, klorofila. željeza 
i mangana pa je jedite što češće

Artičoka

Osnažuje jetru, pospješuje 
eliminaciju uree, smanjuje kolesterol

Brokula

Obiluje vitaminom C koji će vas osvježiti i pomoći apsorpciji željeza

Cromaris
Uzgoj ribe
Riba hrani generacije, a prosječno je pojedemo dvostruko manje od europskog prosjeka

A1 izdvaja za Vas

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.