Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Biznis Kompanije i tržišta

'Poduzetniku su uspjeh i posao važniji od godišnjeg odmora'

Investirati u tuđe poduzetničke ideje? Time se bavi Hrvoje Prpić, "poslovni anđeo", suosnivač mreže investitora CRANE
30. listopada 2012. u 15:46 0 komentara 1218 prikaza
'09.10.2009., Zagreb - Konferencija za novinare zagrebacke tvrtke Trillenium. Prvi online 3D trgovacki centar. Hrvoje Prpic, suosnivac HGspota i CRANE-a, ujedno i suvlasnik Trilleniuma.  Photo: Zarko
Foto: Žarko Bašić/PIXSELL

U sklopu predstavljanja članova stručnog žirija natječaja "Pametnom idejom do uspjeha" Pametna kuna razgovarala je s Hrvojem Prpićem, jednim od 16 investitora udruženih u mrežu Crane, odnosno mrežu poslovnih anđela/investitora kojima je cilj uložiti u razne poslovne projekte koji imaju potencijala. Hrvoje je jedan od osnivača CRANE-a, osnivač HGspota, partner u offSpaceu, partner u Trilleniumu te investitor u još nekoliko projekata. Kako i sam ističe, CRANE je krenuo od ideje pomoći mladim ljudima koji uz puno rada žele i nešto napraviti u životu. "Crane za 10-15 godina vidim kao vrlo bitnu organizaciju u Hrvatskoj državi u kojoj će stotinjak investitora godišnje investirati u isto toliko projekata i tako stvarati stotinjak uspješnih poduzetnika svake godine”.

Možemo li za početak predstaviti CRANE našim čitateljima?

CRANE (Croatian Business Angels Network) je hrvatska mreža poslovnih anđela, odnosno privatnih investitora zainteresiranih za ulaganja u proizvodne i inovativne tvrtke u vrlo ranom stadiju razvoja. Zanimljivo je kako su poslovni anđeli uspješni poduzetnici te uspješni lideri tvrtki/korporacija koji financiraju start-up projekte visokog rizika tako da ulaze u vlasnički udio i pružaju pomoć u daljnjem razvoju i komercijalizaciji projekata. To su neformalni individualni investitori koji svojim poslovnim iskustvom savjetuju mlade tvrtke i poduzetnike te pomažu njihovu budućem rastu. CRANE je mjesto gdje tvrtke u početnoj fazi mogu naći svoj kapital u zamjenu za udjel u društvu. Uglavnom je tu riječ o investicijama u okviru 50.000 eura po investitoru, neki put manje, neki put više. Za razliku od stranih investicija gdje je puno manje mentoriranja, a puno više investicija, u Americi se radi o omjeru od 6-7 propalih projekata na 10 investiranih, od toga 2-3 projekta budu u nekakvoj "break-even" fazi i jedan jedini top pogođen projekt koji donosi i do 100 puta veću zaradu od iznosa koji je investiran. To je dragulj koji se traži u start-upovima. Mi u Hrvatskoj puno više mentoriramo projekte pa su naši uspjesi i puno veći. Dajemo i puno više vremena, odnosno i novca jer je vrijeme investitora puno vrjednije od novca.

Za svakoga tko razmišlja o pristupanju Craneu, odnosno za sve buduće investitore vrlo je važno da imaju vremena baviti se time. Njihove matične tvrtke u tom slučaju moraju moći relativno samostalno funkcionirati bez njihova stalnog prisustva. Kod CRANE-a je slučaj da se radi s projektima koji su vrlo izazovni u pozitivnom smislu, oni su zanimljivi i ponosni ste što ste dio takve skupine ljudi.

Možemo li usporediti stanje sa start-upovima u Hrvatskoj i u inozemstvu? Mogu li naši mladi poduzetnici i u svjetskim okvirima postići nešto značajno?

Zanimljivo je da u Hrvatskoj postoji trend koji se razlikuje od situacije u inozemstvu. Kod nas se poduzetnici većinom financiraju od FFF izvora. FFF pritom označava: family, friends and fools, odnosno obitelj, prijatelji ili „budale“. Te tvrtke napreduju svojim sporijim tempom i s vremenom postaju uspješne. U inozemstvu je takav model odavno napušten, posebno u Americi. Da bi se ubrzao rast tvrtke, u Americi postoji nekoliko faza gdje nakon početnog tzv. seed capitala dolaze u igru poslovni anđeli. To je u našem slučaju CRANE. Nakon njih nastupaju Venture capital fondovi koji dodaju još više novca i još više ubrzavaju rast. Sljedeći korak je izlaz na burzu ili prodaja nekoj private equity tvrtki. Tako njihove tvrtke vrlo brzo narastu na veličinu tvrtki kao što je Google ili recimo neke manje kao što su Pinterest, Dropbox i sl.

U natječaju "Pametnom idejom do uspjeha" bavimo se odabirom najbolje poslovne ideje te se zapravo pitanje nameće samo od sebe: što je po tebi dobra poslovna ideja?

Za ideju je bitno da rješava problem. Postoje dva mišljenja oko toga što je ideja oko kojih se ni sami investitori ne mogu složiti. Sarah Lacy je nedavno rekla: „Dobri projekti su oni koji su kvalitetnije obradili neki problem od drugih. Niti je Google bio prva tražilica, niti je Facebook bio prva društvena mreža niti je Apple proizveo prvi smartphone i mp3 player.“ U svijetu vrlo često se događa da ideja koja dođe na tržište prva nije ona koja je uspješna. Naprotiv, uspješna je ona koja je problem dobro obradila i riješila. Vrlo je teško ocijeniti hoće li netko to uspješno odraditi ili neće. U našem slučaju ljudi se prijavljuju pismeno, a mi pogotovo pismeno ne možemo odrediti je li riječ o osobi koja je dovoljno sposobna da neku ideju obradi na način koji je bolji od načina na koji je to dosad obrađeno na tržištu. Pismeni natječaji najčešće traže od vas da gledate i odabirete originalne i inovativne ideje.

>> Ostatak intervjua pročitajte na stranicama Pametne kune

Advent u Dalmaciji
Advent u Dalmaciji
Vrijeme je za lampice, druženje i blagdansko raspoloženje
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.