Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Biznis Kompanije i tržišta

Iz ostataka samljevenih vozila razdvajaju otpad

Već iduće godine u Hrvatskoj će se reciklirati 95 posto otpadnih vozila, na što se Hrvatska obvezala do 2015. godine.
12. listopada 2012. u 12:00 0 komentara 284 prikaza
cios (1)
Foto: Nikola Čutuk/Pixsell
Pogledajte galeriju 1/3

U nastojanju da učine novi tehnološki iskorak i ostvare veću iskoristivost materijala u postupku reciklaže otpadnih vozila, u Grupi C.I.O.S. Petra Pripuza odlučili su sagraditi prvi pogon za sortiranje ostataka mljevenih vozila u Hrvatskoj. Od ideje do ostvarenja projekta protekle su nepune dvije godine i novi pogon u sklopu tvrtke Depos, koji je sagrađen u Sisku, za desetak će dana u probni rad.

Mladi i stručni

Budući da za takve pogone u svijetu ne postoje gotova rješenja ni tehnologije, posao projektiranja, naručivanja opreme i montaže postrojenja povjeren je mladim stručnjacima, dipl. ing. Frani Rogoznici, specijalistu ekoinženjerije, i dipl. ing. strojarstva Zoranu Kefelji. Pri određivanju parametara i kapaciteta pogona, uz ekonomsku isplativost, vodilja im je bila i Europska deklaracija, kojom je naša država preuzela obvezu da će do 2015. godine ostvariti reciklažu visokih 95 posto otpadnih vozila.

– Do sada smo postojećom tehnologijom reciklirali oko 75 posto vozila. Novi projektni zadatak za nas je bio izazov, koji smo uspješno okončali. Opremu smo pojedinačno naručivali od pojedinih proizvođača i montirali u Sisku. U pogon je ukupno ugrađeno oko 250 tona opreme i vjerujem da će već iduće godine, dakle dvije godine prije roka, tridesetak zaposlenih ostvarivati obveze koje je preuzela Hrvatska – objašnjava Zoran Kefelja, tehnički direktor Grupe C.I.O.S.

Najviša čistoća

U pogon je uloženo oko sedam milijuna kuna, a kapacitet je sortiranja 10 tona mljevenih vozila na sat, što ujedno odgovara i ukupnoj količini nastajanja te vrste otpada u Hrvatskoj. Nakon primarne obrade otpadnih vozila, mljevenja, isušivanja, izdvajanja željeza i drugog, iz preostalog se otpada u pogonu za sortiranje fizičkim postupcima hladne suhe obrade, poput prosijavanja, ventiliranja, indukcijskog prepoznavanja i odvajanja metala, izdvaja devet osnovnih materijala, obojeni metali, tekstil, frakcije polimera te mineralne, inertne i gorive frakcije. Ručnim se sortiranjem na kraju može izdvojiti još desetak različitih materijala, čime se ostvaruje najviša moguća čistoća otpada.

Izdvajanje nekih materijala iz otpadnih vozila komercijalno nije isplativo, ali u Deposu tvrde da će taj trošak nadoknaditi izdvajanjem isplativijih metala.

Zbrinjava se mali dio 
koji se ne može r

Zbrinjava se mali dio 
koji se ne može reciklirati

Pri projektiranju pogona, kaže direktor Deposa Frane Rogoznica, bilo je nužno zadovoljiti stroge ekološke i druge propise, a posebno Pravilnik o gospodarenju otpadnim vozilima. Zakonska je obveza da se kao otpad zbrinjava samo mali dio materijala koji se ne može reciklirati pa je projektom predviđeno odvajanje i “ostataka ostataka”. Iako je u cijelom postupku recikliranja otpada ovaj pogon samo jedan segment, Rogoznica 
tvrdi kako je ekološki vrlo važan.

Isprobajte
Nutricionistica otkrila neobičan sastojak uz koji pečeni krumpir uvijek ispadne hrskav i ukusan
AUTOFLOTA
Jednostavno do vozila
Poslovni najam: Prava ušteda kod nabave vozila, a evo i zašto
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.