Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 4
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
BUDUĆNOST Najavljena je dosad najveća investicija u biljno gorivo u nas

Hrvatska može postati izvoznik biodizela

biodizel-txt.jpg
import
12.11.2007.
u 17:30

Hrvatska se nalazi pred odgovornom zadaćom da u skladu s direktivom 2003/30/EC Europske komisije do 2010. u ukupnoj potrošnji goriva ostvari minimalni udio od 5,75 posto biogoriva. Ako ne ostvari proizvodnju od 157.000 tona, koliko se pretpostavlja da će za tri godine iznositi obvezni udio biogoriva, država će zbog rigoroznih obveza biti prisiljena na skup uvoz!

Višestruko povećanje
Ako se uzme u obzir da je prva hrvatska tvornica biodizela lani proizvela samo 7000 tona, razumljivo je da europske obveze možemo ostvariti samo novim ulaganjima u proizvodne pogone biogoriva. Ipak, sirovinske pretpostavke za intenzivniju proizvodnju biogoriva postoje. To misli i Green Fusion, korporacija čiji su predstavnici već obišli lokaciju vjerojatne gradnje pogona za proizvodnju biogoriva pokraj Siska, te predstavili svoju viziju korištenja obnovljivih izvora energije u nas.

Kada je riječ o ostvarenju plodoreda za uzgoj uljane repice i kukuruza, osnovnih sirovina za proizvodnju biogoriva, uvjeti su također povoljni. Od ukupno 300.000 hektara zemljišta, koliko se procjenjuje da je napušteno ili neobrađeno u Hrvatskoj, otprilike je 70.000 hektara na širem sisačkom području. Već danas pedesetak poljoprivrednika udruženih u županijsku Udrugu proizvođača uspješno uzgaja uljanu repicu na 1300 hektara.

Kako kažu, sigurnim plasmanom i zajamčenim otkupnim cijenama ta bi se proizvodnja vrlo brzo mogla višestruko povećati. I što je posebno važno, uz državne, poljoprivredni proizvođači odnedavno primaju i županijske poticaje za uljanu repicu.

Razmatrajući sve pogodnosti sisačke lokacije, stručnjak Green Fusiona Joaquin Sabater izrazio je uvjerenje da bi proizvodnja 200.000 tona biodizela i 100.000 tona bioetanola na jednom mjestu, što odgovara elektropotencijalu od 5 MW, energetski i ekonomski bila najisplativija. Osim što bi tako Hrvatska dugoročno mogla zadovoljiti obveze iz direktive Europske komisije, velik dio proizvodnje biogoriva mogao bi se i izvoziti. Budući da je u razgovorima s državnim institucijama te regionalnom i lokalnom samoupravom ostvarena načelna suglasnost, predstavnici Green Fusiona najavili su prijedlog projekta.

Poticaj od 250 kuna
Vodeći hrvatski stručnjak za biodizel prof. dr. Zvonko Mustapić s Agronomskog fakulteta kaže da u Hrvatskoj nema dovoljno sirovine za traženu proizvodnju biodizela, ponajprije uljane repice, koja je puno bolja od suncokreta i soje. Uljana repica je zasijana na 15.000 hektara, a da bi Hrvatska bez uvoza sirovine mogla dostići propisani udjel biogoriva od 5,75 posto, proizvođači bi trebali zasijati oko 100.000 hektara repice.

– Sveukupno je riječ o tri-četiri puta većoj površini jer je osnovna stvar u agronomiji plodored, odnosno potreba odmaranja tla od jedne kulture tri-četiri godine. Sadašnje prinose od tone biodizela po hektaru možemo nazvati niskima, ponajprije zbog slabe tehnologije. Boljom edukacijom, kvalitetom i tehnologijom možemo poboljšati prinose do idealnih tonu i pol po hektaru, što je taman za traženu kvotu EU – kaže dr. Mustapić.

Država je za sijanje uljarica za proizvodnju biodizela namijenila poticajnu svotu od 2550 kuna po hektaru. Ponegdje pomažu i županije, što bi trebalo ubrzati rast interesa poljodjeljaca i pomoći povećanju proizvodnje.


Sisak je idealna lokacija za pogon

Ulaganja španjolsko-portugalskog Green Fusiona u slične projekte samo u Španjolskoj iznose otprilike milijardu eura. Španjolska se približava udjelu od 20 posto obnovljivih izvora energije. – Kao idealnu lokaciju za budući pogon biogoriva predložili smo Sisak, središte regije s otprilike 200.000 hektara poljoprivredna zemljišta. Ovdje je Rafinerija nafte, u kojoj bi se biogorivo miješalo u naftne derivate, te termoelektrana-toplana s dovoljno pare koja je nužna za proizvodnju biogoriva. Važna je i mogućnost formiranja međunarodnog riječnog puta rijekom Savom, a blizu su i skladišni kapaciteti za sirovinu – objasnio je Željko Holik, voditelj Odjela za industriju pri Agenciji za promicanje izvoza i ulaganja.


Zasad samo jedna crpka

Biodizel kao gorivo za vozila najviše rabe javni prijevoznici (Samoborček, ZET...) te tvrtke s većim voznim parkovima, koje ga kupuju u veleprodaji.
Jedino mjesto na kojem se može kupiti klasičnim “tankiranjem” benzinska je postaja Gord u Gredi kod Vrbovca. Tamo prodaju mješavinu 60 posto eurodizela i 40 posto biodizela za sedam kuna po litri.
I Vitrex je imao u planu maloprodaju na svojoj benzinskoj crpki, ali trenutačno sva količina odlazi velikim kupcima pa je to obustavljeno. (mma)
Proizvodnja u Europi
Prošle je godine u Europskoj uniji proizvedeno 54% više biodizela nego 2005. godine. Ukupno je proizvedeno
4,89 mil. tona
Dvostruki porast
Procjenjuje se da su ove godine europski kapaciteti više nego dvostruki u odnosu na proizvodnju u 2006. Može se proizvesti
10,289 mil. tona

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije