Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 52
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
‘uradi sam’ mobitel

Genijalac iz Karlovca skupio je više od 300 tisuća dolara za novi proizvod

Albert Gajšak
Foto: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL
1/6
02.12.2018.
u 21:02

Ne volim luksuzne stvari. 
Nosim tenisice vrijedne 250 kuna. Želim investirati u posao i razvoj. Tvrtka u kojoj je vlasniku nakon prve zarade cilj kupiti Mercedes 
osuđena je na propast

Zapravo, bilo je samo pitanje vremena kada ću ponovno zakucati na vrata tvrtke CircuitMess u karlovačkoj gradskoj četvrti Grabrik. I nije prošlo ni deset mjeseci, a ja ponovno stojim na ulaznim vratima i čekam Alberta Gajšaka da pošalje neke mailove kako bismo mogli razgovarati o njegovu novom uspjehu.

Idemo u kafić, predlažem, jer tu sada imaš toliko ljudi i svi koncentrirano rade, da se bojim da ćemo im smetati – sugeriram.

Dobra ideja, dobacuje dvadesetogodišnji vlasnik tvrtke, ali ne idemo tamo kamo si krenula, tamo sviraju cajke, idemo na drugu stranu. Znaš da sam ja roker – dobacuje mi dok krećem za njim.

Nije doista upitna inovativnost mladog Karlovčanina koji je lani postao poznat diljem svijeta po svojoj “uradi sam” igraćoj konzoli. Svatko tko će ikada imati priliku pričati s njim, vidjet će da je riječ o mladom čovjeku koji imaju viziju, ali onu istinski ispravnu poslovnu viziju, da nije dečko koji je opijen uspjehom. Obožava to čime se bavi, razmišlja o proizvodu, ima planove kako dalje, kako razvijati proizvod, ulagati u tvrtku u kojoj želi imati motivirane i zadovoljne ljude.

Iznad očekivanja

A ono što je napravio u zadnjih mjesec dana, iznenadilo je i njega. Nakon iznimno uspješne kickstarter kampanje za igraću konzolu MAKERbuino u kojoj je lanjskog proljeća sakupio 100.000 dolara, prije mjesec dana je pokrenuo novu kickstarter kampanju za “uradi sam” mobitel i ostvario najveći uspjeh u Hrvatskoj kada je u pitanju crowdfunding kampanja za kickstartere. U toj kampanji karlovačkog startupa kupci su na račun u SAD-u uplatili 324.453 dolara kako bi osigurali svoj primjerak MAKERphonea.

Foto: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL, ilustracija

Kao i kada je u pitanju igraća konzola, kupci su naručili zapravo paket u kojemu će dobiti dijelove i softver, pa će si mobitel sa softverom i podrškom za 4G mrežu, složiti sami, učeći pritom hardverske i softverske STEM vještine. Prikupljenim je sredstvima ova kampanja prestigla lanjsku STEM revoluciju Nenada Bakića, koji je prikupio 290.000 dolara.

Najviše onih koji su uplatom podržali MAKERphone dolazi iz SAD-a, Ujedinjenog Kraljevstva i Njemačke, dok je Hrvatska na četvrtom mjestu po broju podržavatelja. Pojedinačni grad u kojem ima najviše interesa za ovaj projekt je Zagreb, a slijede ga London, Singapore, Melbourne, Tokio, New York i San Francisco.

– Očekivali smo da će interesa biti i da bismo mogli prikupiti više od 100.000 dolara koliko smo sakupili za konzolu, ali ovaj je iznos nadmašio sva moja očekivanja. Istina, više je ljudi radilo kampanju, sistematično smo tome prišli ovoga puta. No, i proizvod je dvostruko skuplji od MAKERbuina i nismo znali hoće li ljudi biti voljni izdvojiti 100 dolara za uređaj. Mislio sam da će ići iznad 100.000 dolara, ali taj je iznos premašen u svega nekoliko dana. Dakle, ljudima se uradi sam telefon svidio toliko da ih imamo naručenih 2500, a kako smo pustili predbilježbe i na jednoj drugoj platformi, bit će još puno više narudžbi. Svi smo uzbuđeni i sretni, ali sada nas čeka posao. Do kraja godine moramo dovršiti hardver, a moj brat i kolega iz Zagreba dograđuju softver kako bi sve funkcioniralo besprijekorno. U siječnju počinjemo proizvodnju, a prve naručene uređaje šaljemo u ožujku diljem svijeta – u dahu nam kaže sugovornik.

Njegova tvrtka postoji godinu i pol, na početku je imao tek troje zaposlenih, a danas ih je sedam.

– Morao sam zaposliti još ljudi i zbog MAKERbuina, a sada, s ovim narudžbama, trebat će nas još. Zanimljivo je kako je ova kickstarter kampanja “povukla” i puno kupaca konzole. Naime, listopad nam je bio, od osnivanja tvrtke, najprodavaniji mjesec i za igraću konzolu. Eto, do sada smo proizveli i prodali više od 6000 igraćih konzola i još ima narudžbi. Uglavnom, trebat će nam još kreativaca da realiziramo sve što smo obećali za telefone. I u ovoj kampanji podržali su nas kupci kao i prošloga puta, najviše u SAD-u, Velikoj Britaniji, ali u ostatku svijeta, dok je sedam posto kupaca iz Hrvatske. Pojedinačno, najviše nam je novca uplatio jedan čovjek iz SAD-a. Uplatio je čak 4000 dolara za najveći paket koji imamo s deset uređaja koji podržavaju mrežu od 4G. Podržao nas je i, kao i prošloga puta, Roman Ribarić, direktor Croteama, najvećeg hrvatskog studija videoigara. On je uzeo deset telefona s 4G varijantom. On je jedan od ljudi koji nas podržavaju od prvoga dana. Kupio je i 30 MAKERbuina i podijelio ih djeci na natjecanjima. Ma, mi smo malena država i kada netko napravi nešto novo i zanimljivo, ljudi poput Romana, Tomislava Cara, Nenada Bakića podržavaju te pozitivne ideje, jer žele promjene u Hrvatskoj – dodaje Gajšak.

Pitamo ga gdje će sklapati sve te silne mobitele i konzole.

– Pa u Karlovcu, u našoj “tvornici” u Grabriku. Tiskane ploče i komponente proizvode se po našoj narudžbi u tvornici u Kini jer ovdje nama takve tehnologije, a sve ostalo radimo sami. Kupili smo i jedan CNC uređaj koji nam je u prostoru na drugom kraju grada. Na njemu režemo kućišta, omote za kutije. Testiramo komponente, pržimo softvere, pakiramo i onda šaljemo ljudima. Baš zbog obilnog posla trebat ćemo, jednoga dana i novi, veći prostor. Za sada nam je odlično u Karlovcu, no ako bismo se selili, morat će to biti Zagreb samo zato što u Karlovcu ne možemo naći onaj profil suradnika koji želimo.

Novac dođe, ali nije motiv

Osobno sam protiv centralizacije, ali takvo je tržište. Primjerice, mladi odu studirati informatiku ili elektrotehniku u druge gradove i ne vraćaju se, i to nam nedostaje. Imamo kolegicu koja nam se javila na zadnji oglas za posao i koja je iz Zagreba došla živjeti u Karlovac kako bi radila s nama. Mi smo još uvijek malena firma, ne nudimo ogromne plaće, ali nudimo dinamičnu radnu atmosferu, inovativnost, odlazak na razne seminare, konferencije – dodaje Albert.

Foto: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL, ilustracija

Kaže da su u ovoj zadnjoj kampanji, zapravo, imali više prihoda nego što je tvrtka ostvarila u godinu i pola postojanja, a uvidjeli su da jedan proizvod “vuče” drugi.

A planovi, što dalje?

– Svakako ostajemo u sektoru edukacije, tu vidimo potencijal, to je tržište koje se otvorilo i to tržište sve više raste kod nas, i u svijetu. Mi smo se relativno rano uključili i tu se možemo isprofilirati. Mislim da se općenito svugdje u svijetu školstvo ne razvija u skladu s tehnologijom i to je razlog što se ovo tržište otvara. Sve više će trebati alata koji će na zabavan način mladima približavati tehnologiju poput MAKERbuina, MAKERphonea ili nekih drugih sličnih proizvoda. Mi sada želimo razvijati naše proizvode u smislu da su pristupačni široj publici, da imamo linije proizvoda koji se razlikuju po kompleksnosti i po cijeni. Primjerice, da biste složili MAKERphone, treba vam sedam sati i morate imati 11 godina i morate koristiti lemilicu, uređaj koji baš i nije za manje dijete. Zato osmišljavamo liniju MAKERbuina i MAKERphonea koji će se moći slagati od nekih blokića, kao lego kockice – kaže nam Albert.

S obzirom na to da ima “fanove” diljem svijeta, pitamo ga boji li se da će mu ideju netko plagirati.

– Ma, sličnih je proizvoda za edukaciju bilo i bit će, jer, kažem, to je tržište koje raste. Ima konkurencije, međusobno mi startuperi učimo, no nitko nas još nije potpuno kopirao. U jednom će trenutku to, vjerojatno postati neizbježno, da nas netko u Kini “kopira”, ali to je, zapravo znak uspjeha – dodaje.

I dok posao raste, narudžbe se gomilaju, nove ideje se stvaraju, pitamo vjerojatno najmlađeg vlasnika neke tvrtke u Hrvatskoj je li se naučio nositi s izazovima posla. Albert Gajšak, naime, ima tek 20 godina, a ljubitelji gadgeta širom svijeta povjerili su mu narudžbe “teške” gotovo dva milijuna kuna!

– Da, mislim da sam naučio kako živjeti s time. U svakom slučaju lakše mi je nego na početku. Svakih nekoliko mjeseci dio posla dam nekome drugome. Na početku sam sve radio i ja; osmišljavao ideje, pakirao kutije s čitavom ekipom, radio administraciju, izdavao račune i ponude, a sada sam dio poslova podijelio s kolegama. Puno me ljudi pita je li mi žao što se pretvaram u menadžera koji gleda u mailove. Nije mi žao, jer posao je posložen tako da radim stvari koje samo ja mogu raditi te surađujem s ekipom ljudi koja gradi moju viziju. Dobro je što više nisam sam u projektu, jer moji kolege daju nove ideje, upotpunjuju i razvijaju proizvod. Ne zapošljavam ljude da rade točno što im govorim, već da unose svoju kreativnost, da unapređuju posao i tvrtku. Svi radimo i pridonosimo da nam svima bude lakše, da unaprijedimo i razvijamo firmu, da imamo za plaće, da nam bude manje stresno – promišlja Gajšak.

Niti jednu rečenicu tijekom razgovora nije posvetio novcu, već proizvodu. Ipak, pokušavamo ga ispitati vidi li se, kao većina poduzetnika nakon nekog početnog uspjeha, za volanom nekog bijesnog automobila, poput Jaguara, BMW-a, ono, tek toliko “da selo vidi”.

Foto: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL, ilustracija

– To mi nije važno. Zapravo, kupujemo uskoro automobil, ali Škodu na leasing jer nam treba automobil da bismo vozili sve te kutije, dolazili u Zagreb, u drugi pogon gdje nam je CNC uređaj. Do sada smo posuđivali automobile od očeva, majki, baka, ali više ne možemo kada svakoga dana moramo nekamo ići. Eto, to ti je moje poimanje automobila; da me sigurno doveze do cilja. Nije mi san voziti Jaguara, ne patim na automobile. I inače ne volim luksuzne stvari, ne volim kič. Nosim tenisice vrijedne 250 kuna; nisu razvikana marka. Nisam takva osoba, nisam tako niti odgajan. Ja želim investirati u posao, u tvrtku kako bi se ona razvijala. Tu firmu stvaram zadnjih godine, to je sada moje najveće dostignuće i zato želim ulagati u firmu, u njezin razvoj.

Firma u kojoj je gazdi nakon prve veće zarade u cilju isplatiti si novac i kupiti Mercedes osuđena je na propast. Moje je mišljenje da će uspjeti onaj posao koji se pokreće iz ljubavi prema onome što radiš, kao što su uspjeli Bill Gates, Steve Jobs ili Ivan Mrvoš u Hrvatskoj. Novac ti dođe, stvara se, ali to nije primarni motiv, već dobar proizvod i da voliš to što radiš – kaže nam Albert Gajšak dok ga pratimo natrag do njegove tvornice u kojoj razvija svoje snove.

Pogledajte video: Razgovor s uglednim atmosferskim fizičarom Brankom Grisogonom o klimatskim promjenama

 

Komentara 11

Avatar pendreck
pendreck
21:15 02.12.2018.

Bravo decki!!!

KA
kapunjohan
21:25 02.12.2018.

On i takvi kao su suho zlato i samo takvi mogu stvoriti državu u kojoj će biti ugodan život ako to ne pokvare razni ,,Marasi,, koji misle da sve znaju i mogu ali rezultati su im suprotni. Ipak uspjevaju živjeti dobro ne radeći ništa korisno a ljudi kad vide to radije odlaze. Svaka čast mladom inovatoru i poduzetniku.

IV
ivanasertic4
21:54 02.12.2018.

Vau, zanimljivo!! Meni je taj oblik komunikacije, zarade, rada jasan onako, kroz maglu, ali lijepo da dečko ima ideje i realizaciju!;)

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije