Naslovnica Premium Kolumne

Hrvatska bez drama Soyinke i Stefanovskog

Hrvatski teatar nije se za zainteresirao za Soyinku, iako je riječ o čovjeku čije umjetničko djelovanje mjerimo desetljećima
03. prosinca 2018. u 07:12 0 komentara 107 prikaza
Wole Soyinka
Foto: Dusko Marusic/PIXSELL

Na pulskom sajmu knjiga i autora koji upravo traje i koji je već odavno punoljetan, te potvrđen kao jedna od najrelevantnijih hrvatskih i regionalnih intelektualnih pozornica, prvih nekoliko dana u prvi plan izbilo je kazalište. Točnije rečeno, pomalo čudnovata repertoarna politika hrvatskih kazališta, kako institucionalnih, tako i onih izvaninstitucionalnih.

Wole Soyinka NOBELOVAC WOLE SOYINKA U zatvoru sam pisao knjigu na toaletnom papiru

Naime, već je dobro poznato da je pulski gost bio i književni nobelovac iz Afrike (već sam s oduševljenjem pisao da je riječ o piscu iznimnog značaja, iznimne biografije i iznimne memorije koji je svog Nobela dobio prije Josifa Brodskog) Wale Soyinka. No u Hrvatskoj je možda manje poznato da je Soyinka u svijetu prvenstveno cijenjen kao plodni dramski pisac, kazališni čovjek, ljubitelj kazališta, pokretač kazališnih pokreta i institucija...

No njegove su drame hrvatskim pozornicama još uvijek nepoznanica. Hrvatski teatar nije se za njih zainteresirao, iako je riječ o čovjeku čije umjetničko djelovanje mjerimo desetljećima. S druge strane, gost pulskog sajma trebao je biti i najpoznatiji makedonski dramatičar Goran Stefanovski. Stefanovski je u Puli u središnjem dijelu regionalnog programa “Makedonija čita” trebao predstaviti svoju prvu hrvatsku knjigu “Odisej i druge drame”, prijevod izabranih drama koju mu je netom objavila Hrvatska sveučilišna naklada. No kako je sudbina često šekspirijanski okrutna, Stefanovski je nakon teške i kratke bolesti umro u Velikoj Britaniji u kojoj se skućio, samo jedan dan prije nego što je trebao doputovati u Pulu.

u 66. godini Nakon kratke i teške bolesti: Preminuo Goran Stefanovski

“Makedonija plače”, rekao je potresen na pulskom predstavljanju knjige Gorana Stefanovskog koordinator za kulturu u kabinetu makedonskog premijera Zorana Zaeva Robert Alagjozovski. A na tom je dostojanstvenom predstavljanju koji se pretvorilo u intimnu puležansku komemoraciju jednom velikom balkanskom umjetniku javnost mogla saznati da su u Hrvatskoj postavljena samo dva teksta Gorana Stefanovskog. Prva je drama “Let u mjestu” koju je još u ona jugoslavenska vremena režirao Ljubiša Georgijevski, a preveo ju je sveučilišni profesor Borislav Pavlovski (koji je također u Puli govorio o Stefanovskom). Druga drama je “Odisej” koju je od Stefanovskog za svoje brijunsko kazalište Ullysess naručio Rade Šerbedžija (glumio je i u spomenutoj Gavellinoj predstavi), a koja je svojom produkcijom povezala gotovo sve zemlje bivše Jugoslavije. Dakle u Hrvatskoj su izvedene samo dvije drame, a Stefanovski ih u svom opusu ima dvadesetak!? A da je riječ o izuzetnom opusu (Stefanovskog su u kuloarima zvali makedonskim Shakespeareom) na predstavljanju u Puli najbolje je posvjedočila velika filmska i kazališna glumica Mirjana Karanović koja je snažno interpretirala dijelove drame Gorana Stefanovskog “Divlje meso”.

Wole Soyinka nobelovac Wole Soyinka Boko Haram je kuga, njezino istrebljenje zahtijeva suradnju

Nema sumnje da bi propitivanja slavenske mazohističke duše iz pera Stefanovskog o ljudima koji žive u društvima u kojima ništa nije u redu, a nitko ni da mrdne prstom, naišla na zanimanje hrvatske kazališne publike. Baš kao i Soyinkine angažirane drame. Na potezu su kazališni direktori.

Njega kose
BUDI DIVA
U Novoj godini zablistaj poput holivudske zvijezde: Kako uz male trikove do idealne frizure za najluđu noć

A1 izdvaja za Vas

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.