Naslovnica Kultura Vizualna umjetnost

Zaboravljeni životi tvornica od Zagreba do Skoplja

Fotograf putnik ispunjavao je želje upravitelja tvornica, ali u njima je ipak pronašao umjetnost
24. listopada 2018. u 09:56 0 komentara 254 prikaza
Tošo Dabac
Foto: Arhiv Toše Dabca/MSU

S tradicijom pokazivanja manje poznatih ciklusa opusa Toše Dapca, nastavljaju i ovogodišnji 10. dani fotografije Arhiva Toše Dapca u sklopu kojih se sutra u MSU-u otvara izložba njegovih industrijskih fotografija.

Rade Jarak Rade Jarak 'Etiketirati nekoga da je jugonostalgičar spin je da se ne vidi kako kapital uvodi totalitarizam na mala vrata'

One su pomno izdvojeni fragmenti života industrije i industrijalaca od kasnih 1940-ih do 1968., djelići povijesti. Izložba donosi prikaze industrijske arhitekture, strojeva i alata začudne oštrine i ljepote u svojoj jednostavnosti. Prikaze radnika u radu te portrete radnica tekstilne industrije, zeničkih čeličanaca ili pak radnika tvornice Rade Končar. Od Zagreba do Splita, Slavonskog Broda, Sarajeva, Zenice, Skoplja i Prištine taj, stoji u najavi izložbe, “fotograf putnik” ispunjavao je narudžbe tvornica, među prvima Đure Đakovića i Rade Končara, izdavačkih kuća kao što je Jugoslavija te ureda za propagandu ili trgovinu. Zasebnom studijom predstavljena je prezentacija jugoslavenskog paviljona na Međunarodnoj izložbi rada u Torinu 1961., u nizu probnih autorskih povećanja Toše Dapca koje je izradio za tu smotru.

Na svojim industrijskim fotografijama Dabac spretno balansira uvjete tamnih interijera tvorničkih hala, dima i isijavanja željeza, refleksije na površini strojeva te bez mnogo naknadnih kadriranja bilježi spontana kretanja radnika, ritmičan, ali brz rad strojeva ili monumentalnost i grubost strojeva i alata naspram radnika. Ovaj njegov ciklus bio je tražen radi sadržaja, a ne estetike, smatran više dokumentacijom evolucije jugoslavenskog gospodarstva nego umjetničkom fotografijom.

Tomica Bajsić Bajsić Bio je gospodar smrti, a ne vitez

No uz negative koji iskazuju njegov izniman osjećaj za kadriranje i tehničku preciznost, na izloženim autorskim crno-bijelim povećanjima pratimo umjetničkog genija Tošu Dapca, smatraju kustosice izložbe Marina Benažić i Renata Filčić. Atelje Toše Dapca u Ilici je u razdoblju njegova djelovanja bio kultno okupljalište umjetnika i intelektualaca okupljenih oko grupe EXAT 51, Muzičkog biennala i Novih tendencija. Nakon Tošine smrti 1970., u njemu je ostalo 200.000 negativa, vrijedna oprema i građa koja ima umjetničku i dokumentarnu vrijednost s obzirom na to da svjedoči o povijesti Hrvatske i Zagreba , a iz koje je izrastao aktualni Arhiv Toše Dapca.

Lesnina roštilj
PROLJETNE RADOSTI
Došlo je proljeće, a mi smo se uputili u potragu za novim roštiljem

A1 izdvaja za Vas

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.