Naslovnica Biznis Kompanije i tržišta

U e-cigareti dobar biznis, hrvatski zakon protiv nje

Tržište e-cigareta u svijetu postaje vrlo ozbiljan segment gospodarstva, zakonska regulativa može nas samo usporiti, no planove ćemo ostvariti, tvrdi S. Lončar
24. listopada 2016. u 16:56 1 komentara 1085 prikaza
Saša Lončar
Foto: Anto Magzan/Pixsell
Pogledajte galeriju 1/5

Preseljenje proizvodnje e-cigareta u Hrvatsku višestruko bi nam se isplatilo, samo kad bi ih hrvatska država konačno regulirala. Kina, naime, nije više obećana zemlja po pitanju proizvodnje, dok bi se iz Hrvatske odvijao i nesmetani izvoz na unutarnje tržište EU, pogotovo Veliku Britaniju gdje e-cigarete čine već 10% tržišta, kaže Saša Lončar, direktor i vlasnik grupacije Intonat s HGspotom, SPsistemima i Virginijom White u portfelju, koja zbog nepostojanja zakona i jasnih pravila za taj proizvod, prvi hrvatski brend e-cigareta i e-tekućina Virginia White već nekoliko godina proizvodi u Kini.

S Lončarom razgovaramo kakva su mu očekivanja po pitanju daljnje proizvodnje e-cigareta, koje su sve unosniji biznis u svijetu, kako posluje HGspot i kakvi su dalji planovi s tim lancem trgovina elektroničkom robom, IT tržištu...

U vakuumu birokracije

Koliki je potencijal rasta tržišta e-cigareta u Hrvatskoj i svijetu?

U Velikoj Britaniji, primjerice, e-cigaretom se koristi svaki deseti pušač te sam siguran sam da s kvalitetnim informiranjem o proizvodu te benefitima za zdravlje korisnika e-cigareta ima siguran prostor na tržištu. Samo u SAD-u vrijednost industrije e-cigareta lani je procijenjena je na 3,7 mlrd. dolara. U Hrvatskoj se tržište procjenjuje na manje od 10 mil. €, korisnici čine oko 5% od broja pušača, s tendencijom značajnog rasta.

e-cigareta odzvonilo mentolkama E-cigareta definirat će se kao duhanski proizvod Elda Made in Nova Gradiška Hrvatske e-cigarete za njemačko, indijsko i američko tržište

Kako gledate na skorašnji zakon o duhanskim proizvodima koji, čini se, ipak nije naklonjen e-cigaretama jer uvodi niz restrikcija unatoč istraživanjima koja im idu u korist?

Već neko vrijeme nalazimo se u međuprostoru, što utječe na poslovanje i odluke o razvoju proizvoda. Prema istraživanju Public Health England, e-cigarete su oko 95% manje štetne od duhanskih cigareta i na tom se tržištu pripisuju i kao lijek u prestanku konzumacije duhana. No regulacija je različita od tržišta do tržišta. U SAD-u se bez problema reklamiraju na TV-u i zastupaju ih hollywoodske zvijezde – poput Leonarda DiCaprija, u Velikoj Britaniji i u reklamama na stadionima tijekom utakmica Premier lige, dok u Hrvatskoj ni danas ne postoji zakon kojim bi se reklamiranje ovog proizvoda reguliralo – bilo pozitivno ili negativno.

Što bi zabrana oglašavanja ili pak prodaje e-cigareta putem interneta, kako predviđa prijedlog novog zakona u nas, mogla značiti za Virginia White?

Tržište e-cigareta u svijetu postaje vrlo ozbiljan segment gospodarstva. Svjedoci smo kako su neke od najvećih proizvođača e-cigareta u posljednjih nekoliko godina akvizirali najveći duhanski proizvođači. Regulacija proizvoda je potrebna, no vrlo je važno za razvoj našeg proizvoda znati na koji će se način oni klasificirati te koje će biti mogućnosti/restrikcije po pitanju promoviranja proizvoda i njegova plasmana na prodajnim mjestima. Virginia White je broj jedan na našem tržištu i zastupljena je na više od 2500 prodajnih mjesta te su je potrošači prepoznali. Zakonska regulativa može nas samo usporiti, a naše ćemo planove sigurno ostvariti.

Svojedobno se oko HGspota dizalo se dosta prašine, veliki gubitci, stečaj, no čini se kako posljednjih godina tvrtka ipak vraća staru slavu. Što se dogodilo?

HGspot je danas tvrtka koja gotovo da nema dodirne točke s ovom koju spominjete u negativnom kontekstu. Kada sam prije pet godina preuzeo tvrtku i postao 100-postotni vlasnik, ona je bila na samome dnu, a danas s njome gradimo jednu potpuno novu, uspješnu poduzetničku priču. Poznavanje prilika i mogućnosti tržišta te same branše, kao i izrada strategije koja se temelji na razvoju poslovanja bez značajnih zaduživanja osigurali su da danas govorimo o gotovo 100-postotnom rastu prihoda te značajnom rastu dobiti u tekućoj godini.

Poslovnice su duša tvrtke

Kakve prihode očekujete?

Prošlu je godinu HGspot završio s ukupnim prihodom od 95 mil. kuna. Dakle, u samo pet godina od nule smo narasli na gotovo devet znamenki. Zahvaljujući ambicioznim planovima, širenju poslovanja na Osijek, odličnoj suradnji s dobavljačima i najvećim brendovima u branši, u prvih devet mjeseci ove godine ostvarili smo već 100 mil. kuna prihoda, što je rast od gotovo 100% u odnosu na isto razdoblje lani.

Znači li to da se IT tržište oporavlja?

Svjedoci smo kako se IT tržište godinama nalazi u fazi stagnacije, ali se ipak vide pozitivne naznake. U zadnjem kvartalu bilježimo pad prodaje prijenosnih računala, u isto vrijeme raste prodaja pametnih telefona. Uvjereni smo da za sve one koji znaju prepoznati potrebe tržišta postoji prostor.

Širite li se? Navodno i zapošljavate, ali imate problema s kvalitetnim kadrom.

HGspot danas ima sedam poslovnica – dvije u Zagrebu i Splitu te po jednu u Rijeci, Osijeku i Vinkovcima. Cilj nam je u idućim godinama HGspot dovesti u sve veće gradove u zemlji, ali će prva iduća poslovnica ipak biti otvorena u Zagrebu. Nudimo i vrhunski doživljaj kupnje online. No poslovnice su i danas duša tvrtke, a direktan kontakt zaposlenika s kupcima nešto nezamjenjivo. Kontinuirano ulažemo u razvoj zaposlenika. Kod nas se cijeni lojalnost, trud, znanje i zalaganje te kod nas nema podobnih i rodbinskih veza. Koliko će tko napredovati, ovisi o njemu samome, no unatoč primanjima iznad prosjeka u branši te mogućnosti napredovanja unutar sustava, nedostaje nam kvalitetnih zaposlenika. Kod nas je plaća po učinku. Najbolji prodavači imaju plaće i više od 8000 kuna neto.

Kakvi su vam daljnji planovi s HGspotom?

HGspot sam preuzeo kada su svi digli ruke od njega. Ambicija koju imam, emocionalna povezanost s brendom kojemu sam jedan od osnivača te želja za dokazivanjem kako se HGspot može uspješno voditi, nit je vodilja od trenutka kada sam počeo prije pet godina. Nastavljamo razvoj vlastitih proizvoda, otvaramo nova tržišta i očekujem da ćemo ovako uspješne rezultate nastaviti i u godinama koje dolaze.  

>>Hrvati treći u Europi po pušenju kanabisa

A1 paket usluga
Blic istraživanje
Kako Hrvati izabiru pružatelja internet/mobilne/TV usluge?

A1 izdvaja za Vas

  • jloncar25:

    Ključna rečenica: Kod nas se cijeni lojalnost, trud, znanje i zalaganje te kod nas nema podobnih i rodbinskih veza. Bravooo! Tako se radi!