Naslovnica Biznis Kompanije i tržišta

Hrvatska preuzima projekt gradnje terminala za plin na Krku

Vlada će samostalno krenuti u projekt, a nakon što dokumentacija bude spremna, naći će privatnog partnera koji bi uložio novac i operativno upravljao terminalom
17. svibnja 2012. u 10:00 9 komentara 11 prikaza
'08.09.2008 Rijeka - Sustav jadranskog naftovoda - terminal Omisalj, projekt «Druzba Adria».  Photo Goran Kovacic/Vecernji list'
Foto: 'Goran Kovacic/Vecernji list'

Hrvatska preuzima projekt gradnje terminala za ukapljeni plin u Omišlju na Krku. Kako je neslužbeno potvrđeno Večernjem listu, tvrtka LNG Hrvatska – čiji su osnivači HEP i Plinacro – već je angažirala vanjskog konzultanta koji će započeti proces izrade projektne dokumentacije. Riječ je o projektu koji je godinama razvijao konzorcij LNG Adria u kojemu je uz više zapadnoeuropskih energetskih kompanija 25 posto udjela imala i LNG Hrvatska. Ipak, kako je zbog recesije i krize na tržištu projekt zaustavljen, a konzorcij konačnu odluku o investiranju odgodio za 2014., u Vladi su odlučili u potpunosti preuzeti projekt.

Diokijevo zemljište

Dosad prikupljenu dokumentaciju LNG Adrije Vlada je pokušala otkupiti, potpredsjednik Radimir Čačić navodno je čak u jednom trenutku izjavio kako je dogovor postignut, no pregovori su na kraju prekinuti. Kako se doznaje, problem je bila otkupna cijena. Hrvatska je nudila 10 milijuna kuna, a konzorcij navodno tražio 7 milijuna eura. Kako dogovor nije postignut, novi Vladin plan je da samostalno krene u projekt, a nakon što dokumentacija bude spremna, da nađe privatnog partnera koji bi uložio novac i operativno upravljao terminalom. Kako Vlada namjerava terminal graditi na istom mjestu kao i LNG Adria – na Diokijevu zemljištu u Omišlju – a strani konzorcij nije nikad objavio kako odustaje od projekta, nastala je čudna situacija da dva investitora paralelno rade na razvoju istog projekta, i to na tuđem zemljištu.

Situaciju je dodatno zakomplicirao sam Čačić bizarnom izjavom na Danu poduzetnika u Zagrebu kako su stranom konzorciju dozvole za LNG ukinute iako Vlada konzorciju nije dodijelila nijednu dozvolu pa je stoga nema ni ovlasti ukinuti. Kako će na to reagirati članice stranog konzorcija – njemački E.ON, francuski Total i austrijski OMV – zasad je nepoznato, no nije isključeno i da Hrvatska bude suočena s jakim diplomatskim pritiskom iz tih zemalja. Ipak, prikupljene dozvole i dokumentacija stranog konzorcija postat će praktički bezvrijedne ako LNG Hrvatska uspije od Diokija kupiti zemljište na kojem se terminal treba graditi. Kako doznaje Večernji list, tu zemlju trebao bi kupiti HEP, no o tome se neće pregovarati s Diokijem, već s Hypo bankom koja ima 60 milijuna eura vrijednu hipoteku nad tom parcelom. U Vladi se ipak nadaju kako neće morati potrošiti 60 milijuna eura, već pregovorima isposlovati znatno nižu cijenu. Kad kupi zemlju te ishodi dozvole, Vlada će potražiti strateškog partnera koji bi upravljao terminalom.

Naftni stručnjak Jasminko Umićević smatra kako realizacija projekta ovisi o tome ima li interesa privatnih kompanija koje bi uložile u terminal.

Dvojbena isplativost

– Ključna su pitanja tko će plin nabaviti i tko će ga kupiti. Treba znati da je domaće tržište u padu. Kad je strani konzorcij radio svoju studiju isplativosti, računali su da će ove godine domaća potrošnja plina dosegnuti gotovo 5 milijardi kubika. No, u Hrvatskoj se troše jedva tri. Dakle, upitno je postoji li tržište. Bez tržišta nitko neće investirati novac u terminal pa ne bi trebala ni hrvatska državna poduzeća. Stoga, prije bilo kakve odluke i trošenja novca treba detaljno vidjeti ima li interesa partnera – kaže Umićević. U Vladi su uvjereni kako zainteresiranih partnera ima, a isplativosti projekta dodatno bi trebala pridonijeti ideja da se u Omišlju, osim terminala, gradi HEP-ova termoelektrana na plin – čime bi u startu bio osiguran jedan veliki potrošač. Jak interes, na političkoj razini, pokazala je Mađarska, o čemu su prošlog tjedna razgovarali premijeri dviju zemalja Zoran Milanović i Viktor Orban.

Interes Mađarske za LNG ne iznenađuje s obzirom na dugogodišnju strategiju te države da smanji svoju ovisnost o ruskom plinu. Kako je prije godinu i pol dana sagrađen golemi spojni plinovod između Hrvatske i Mađarske, terminal na Krku Mađarima bi omogućio da diversificiraju svoju opskrbu plinom. Temeljem toga mogući hrvatski partner u gradnji terminala mogao bi biti MOL ili tamošnja elektroenergetska kompanija MVM. Ipak, nesređeni međuvlasnički odnosi u Ini mogli bi biti ozbiljna prepreka takvoj suradnji.

Isplativost upitna, osim za Hypo banku

Isplativost upitna, osim za Hypo banku

Među pojedinim stručnjacima i dalje postoje dvojbe o isplativosti projekta. Naime, u regiji se planira gradnja više velikih plinovoda, a kako LNG vrlo teško može biti cjenovno konkurentan plinu dopremljenom putem cijevi, postoji bojazan da za plin s Krka neće biti interesa. U tom slučaju najviše će profitirati Hypo banka od koje će država otkupiti zemljište.

Elipso

  • Avatar puky
    puky:

    - Hrvatska preuzima projekt gradnje terminala za plin na Krku - ukinuta gradnja Mosta domovinske cjelovitosti ... i sve samo zato kako bi crveni razbojnici promijenili sve što je HDZ- radio a i bome kako bi ovaj bahati lopov čačić ... prikaži još!čić koji to drži sve pod kontrolom zaradio sa svojim banditima ... koliko će građane RH koštati ove odluke jugo-komunističke vlade ni oni ne znaju ... u političkom smislu strašno puno - i zbog mosta koji nema alternative i HDZ će ga graditi čim se vrati na vlast i zbog konzorcija koji je već izradio projekt LNG terminala kojeg sada čačić za sebe i svoje hoće otkupiti sa našim novcima ... strava ...

  • trofaznijudeomasonskikomunjara:

    \"Vlada će samostalno krenuti u projekt, a nakon što dokumentacija bude spremna, naći će privatnog partnera koji bi uložio novac i operativno upravljao terminalom.\" Ponavlja se isti scenarij kao s gradnjom hrvatskih autocesta. Vlada će zadužiti građane, troškovi gradnje će ... prikaži još!e biti višetruko preveliki. Potom će koncesionar preuzeti gotov biznis po diskontnoj cijeni, jer neće htjeti plaćati državne dubioze. U suprotnom neće u to htjeti niti ući. Ako je privatnom investitoru cijeli posao zanimljiv, neka otpočetka sam krene u njega, bez naših novaca tj. novih dugova. Naravno, to se neće dogoditi jer bi građevinski lobij mogao ostati zakinut za svoj dio kolača, a Čačić će to svim silama spriječiti.

  • Chicago Chicago:

    Sve je OK,...ali nije mi jasno kako su se pojedinci uvjek uspijeli domoci zemljista na kojem ce se poslije nesto vrlo vazno graditi. Sve te transakcije su nezakonite jer je to neka vrsta \"inside\" informacije i trebali bi ih ponistiti ... prikaži još! i zemljiste naravno konfiskirati, a pocinioce strogo kazniti.