Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Biznis Gospodarstvo

Darinko Bago: Hrvatska šansa unikatni i ekoproizvodi

Izvoz prehrambene industrije samo je u Ceftu u 2013. pao 10%, dok je izvoz hrane u EU smanjen za 11, a pića za više od 20%
03. lipnja 2015. u 07:00 1 komentara 966 prikaza
Darinko Bago
Foto: Žarko Bašić/Pixsell
Pogledajte galeriju 1/2

Kao što je u hidroelektranama naša tržišna niša, tako je i s prehrambenom industrijom. Hrvatska može konkurirati samo s unikatnom i maloserijskom proizvodnjom, poput ekoloških proizvoda, i ako definiramo, primjerice, da ćemo proizvoditi ulje od smilja, takvu se mjeru mora stimulirati kako nam velika konkurencija ne bi stvarala probleme, a novostvorena vrijednost omogućila i više plaće i jačanje BDP-a – kazao je čelnik Končara i Hrvatskih izvoznika Darinko Bago na jučerašnjem okruglom stolu o makroekonomskoj analizi izvozne konkurentnosti domaće prehrambene industrije u zagrebačkom Ekonomskom institutu.

Analiza autora Gorana Buturca i Maruške Vizek iz Ekonomskog instituta, pokazala je, naime, da prehrambena industrija, koja je peta najveća grana unutar prerađivačke industrije u Hrvatskoj, osim učinaka na proizvodnju i zaposlenost, ima i velik značaj za razvoj poljoprivredne proizvodnje. No od krize, 2008., karakterizira je usporavanje izvoznog rasta zbog sve jačeg konkurencijskog pritiska na tradicionalnim izvoznim tržištima poput Cefte, gdje je izvoz u 2013. smanjen za 10%, dok se na tržištima tzv. starih članica EU ostvaruje negativna vanjskotrgovinska bilanca i velika izvozna koncentracija. Na samo deset izvoznih proizvoda otpada čak tri četvrtine ukupnog izvoza u EU 15, kazao je G. Butorac, ističući kako je upravo izvoz na ta tržišta u 2013. obilježen najvećim padom od 12%. Nove članice EU pritom su neiskorišten potencijal na kojima prehrambene tvrtke plasiraju 21% svoga ukupnog izvoza, kao i Rusija i Turska.

– Potrebno nam je jačanje izvozne orijentiranosti na brzorastuća tržišta, rast potrošnje te veća ulaganja u inovacije, razvoj novih proizvoda i u nova tržišta – tvrdi Buturac. Analiza je pokazala kako bi rast potražnje za proizvodima prehrambene industrije za jedan milijun kuna imao multiplikatoran učinak na BDP od 1,96 mil. kuna, pri čemu bi se i broj zaposlenih povećao za dvije osobe, što je treći najveći multiplikatorni učinak neke industrijske grane u Hrvatskoj. Ministar poljoprivrede Tihomir Jakovina kaže da negativan učinak na domaću prehrambenu industriju ima i ruski embargo, ali se taj trend konačno okreće, u prvom tromjesečju 2015. izvoz hrvatske prehrambene industrije rastao je 15%. No puno je još podrazvijenih područja koja trebamo jačati, poput industrijske konoplje, aromatično-ljekovitog bilja ili ekološke proizvodnje općenito.

>> Ekoproizvodi i u krizi i recesiji imaju siguran plasman i kupce

>> Vujčić ne dozvoljava deprecijaciju kune, a u tome ima i potporu Vlade

Ekoproizvodnja

Osim proizvodnje voća i povrća, treba jačati i proizvodnju industrijske konoplje te aromatičnog bilja poput smilja

Dodana vrijednost

Mesne i riblje prerađevine pokazale su se kao uspješan izvozni model te prerada voća, povrća...

Tradicijski proizvodi

Zaštićeno porijeklo istarskog pršuta, paškog sira, janjetine... jamči i kvalitetu i njihovu višu cijenu

Karneval
PROMO
Karneval nam se bliži, a odabir idealne maske je najvažniji događaj za sve klince
Skipper4you.com
MIRNO MORE
Znate li da se kod nas školuju skiperi koje cijene svugdje u svijetu