Naslovnica Biznis Kompanije i tržišta

Cijena broda u pet godina pala sa 100 na 45 milijuna dolara

Tijekom rasta cijena vozarina brodari su naručivali nove brodove računajući kako se stare prodati za dobar novac u staro željezo. Kako su cijene naglo pale, a na rezalištu se stvorili redovi, more je puno brodova koji nemaju posla
14. ožujka 2013. u 11:25 0 komentara 151 prikaza
porinuće (1)
Foto: Goran Kovačić/PIXSELL

Proces privatizacije hrvatske brodogradnje tek je prvi korak na putu spasa brodogradilišta. Ako je suditi prema analizama svjetski uglednih analitičara, taj će put zbog stanja na tržištu biti iznimno težak i neizvjestan. Dovoljno je spomenuti samo da se cijena brodova vratila na one iz 2003,. što znači da je, ako uključimo inflaciju, zapravo znatno pala. Danas se najveći brodovi za prijevoz rasutog tereta mogu kupiti za otprilike 45 milijuna dolara, dok su 2008. stajali i do 100 milijuna dolara.

Redovi na rezalištu

Drugim riječima, cijena se brodova prepolovila, a analitičari upozoravaju da je to posljedica prebukiranosti tržišta, na kojem se ipak neće tako brzo stvoriti velika potražnja. Naime, tijekom rasta cijena vozarina brodari su naručivali nove brodove računajući kako se stare prodati za dobar novac u staro željezo. Kako su cijene naglo pale, a na rezalištu se stvorili redovi, more je puno brodova koji nemaju posla. Tome je dokaz i cijena polovnog broda koja, prema svjetskim analitičarima, pada već četiri godine. Tako se za novi brod Panamax, srednje veličine do 75 tisuća tona, plaća otprilike 26 milijuna dolara, a polovni star 15 godina stoji manje od 8 milijuna dolara. U tom kontekstu jasno je da se hrvatska brodogradilišta ne mogu osloniti isključivo na proizvodnju brodova, već da prostor za nadopunu prihoda moraju tražiti u alternativnim izvorima.

Među novim vlasnicima škverova postoji svijest o tome da neće preživjeti samo gradnjom brodova. Debeljak tako najavljuje da će Brodosplit ostati škver, ali će se nastaviti rad na dodatnim poslovima. Naime, godinama se u splitskom škveru razvijaju energetski, građevinski i slični projekti, a otvara se i prostor u području alternativnih izvora energije. Na tome se zapravo već i radi jer Brodosplit-Brodogradilište specijalnih objekata surađuje s tvrtkom Tromont na izradi 20 stupova za vjetroturbine, a u tom smjeru Debeljak namjerava nastaviti razvijati posao. Održivost će ovisiti i o uspjehu komercijalizacije brojnih uredskih prostora koji su u vlasništvu škvera.

Pad prometa

Problem koji će imati Debeljak imaju i svjetska brodogradilišta pa se tako čak i korejske tvornice brodova suočavaju sa znatnim padom prometa. Prema svjetskim analizama RS Platoua, lani je u cijeloj godini naručeno samo 311 novih brodova, a brodovi stari pet godina, što je gotovo novi brod, kupuju se za trećinu cijene novih brodova.

>>Matijašević: Za Rijeku i županiju 3. maj postaje pitanje života i smrti

BRODOTROGIR Brodogradnja, marina, turiz

BRODOTROGIR

Brodogradnja, marina, turizam i vjetroenergija

Plan za Brodotrogir uključuje kombinaciju raznih izvora prihoda kako bi poslovanje bilo održivo. Poznato je da projekt uključuje razvoj turističkih kapaciteta, ali Nenad Končar iz Jadran ulaganja, koji vodi posao Končarovih u Hrvatskoj, upozorava da ulaganje u turističke nekretnine na Jadranu ima izuzetno spor povrat.

 – Povrat tih investicija može se očekivati za oko 12 godina pa ne bih stavljao naglasak na nekretnine – poručio je Končar, koji dobru kombinaciju škvera i turizma vidi u razvoju marine u kojoj bi se, osim parkiranja, nudila i usluga održavanja brodova koju bi radili za to osposobljeni škverani.

Končar ističe da će se škver baviti i izradom turbina za hidroelektrane i dijelova za željeznice, ali prije svega osnovnom djelatnošću. Već sada imaju ugovore o izradi dvaju brodova za prijevoz kemijskog tereta, a nadaju se da će uskoro početi s gradnjom.

SPAR
Alternativa
Šećer i debljina: Kako staviti unos šećera pod kontrolu, a i dalje fino jesti
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.