Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 142
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Vlasta Hudek:

Online učenje razvija vještine za život i rad u suvremenom globalnom okruženju

online edukacija
Foto: Thinkstock
1/4
29.05.2014.
u 12:00

O važnosti cjeloživotnog učenja i obrazovanja, online edukaciji i usvajanju novih znanja i vještina razgovor s pokretačicom i osnivačicom portala Moj razvoj

Učenje i obrazovanje ne završavaju s izlaskom iz škole ili fakulteta, naučili su svi koji su se pri pronalasku posla suočili s tim da manje znaju, ili gotovo da ne znaju ništa od onoga što su usvojili školujući se.

Da bi se razvila nova znanja i vještina, koja bi pojedincima ojačala poziciju u radnom okruženju ili ih učinila konkurentnijim na tržištu rada, valja stoga ulagati u dodatnu edukaciju. Za to je sve popularnija i praktičnija metoda obrazovanje i učenje putem interneta, odnosno online edukacija.

Ona je i u Hrvatskoj dostupna na nizu specijaliziranih stranica, a portal Moj razvoj prvi je s tim krenuo s tzv. soft-skills edukacijama na hrvatskom jeziku na domaćem webu i tržištu. Pokretačica i osnivačica portala Moj razvoj je dr. Vlasta Hudek, s kojom razgovaramo o važnosti cjeloživotnog i online obrazovanja, te posebnostima učenja na portalu.

::Radili ste u najvećoj, svojevremeno i jedinoj hrvatskoj telekomunkacijskoj kompaniji, kao diplomirani inženjer prošli sve glavne sektore, od tehnološkog do upravljanja ljudskim resursima, stekli ste doktorat znanosti i bavili se i znanstvenim radom. Ipak, nakon više desetljeća krenuli ste u novom smjeru i osnovali web portal za edukaciju. Zašto takav zaokret?

U mojoj 30-godišnjoj karijeri inženjera elektrotehnike, dakle u svojoj temeljnoj struci, zajedno s malim timom kolega i uz podršku tadašnjeg menadžmenta, napravila sam gotovo sve od onog što sam zamislila i započela. To su prije svega veliki nacionalni strateški projekti digitalizacije telekomunikacijske mreže tijekom 80-ih te ranog uvođenja i izgradnje optičke infrastrukture krajem 80-ih i tijekom prve polovice 90-ih, na čijoj je realizaciji potom radio veći dio kompanije i brojni kooperanti.

Zahvaljujući upravo tim uspješnim pothvatima naše su telekomunikacije u to doba pripadale samom vrhu tehnološke razvijenosti u Europi. Dokaz tome je postignuta visoka vrijednost kompanije u trenutku privatizacije, krajem 90-ih – a posebno je zanimljivo da smo bili jedini telekom u srednjoj Europi u kojeg strani suvlasnik nije ni lipe uložio u njegov tehnološki razvoj. Izgrađeno do tada u velikoj je mjeri okosnica današnje javne telekomunikacijske mreže.

Promjenom vlasničke strukture, međutim, uveliko je smanjen dotadašnji investicijski zamah. Nova paradigma telekom biznisa – od dotadašnje, dugoročno usmjerene, „telekomunikacije svakom i svugdje“ u središte postavlja profit i manje-više kratkoročni interes dioničara. Tako, nažalost, nije niti do danas započela opsežnija realizacija još pred petnaestak godina jasno prepoznatog starteškog cilja – izgradnje svjetlovodnog širokopojacnog pristupa na cijelom području države, a upravo to je bila srž mojeg stručnog i znanstvenog interesa.

Prvi zaokret: s telekomunikacija na edukacije

Nekako istodobno spoznala sam da sam najbolje od sebe već ugradila u telekomunikacije, da uz nove poslovne vjetrove dolaze i neki novi klinci koji će brže usvajati nova stručna znanja potrebna da bi se opstalo u vrhu brzorazvijajućeg telekom biznisa... A prepoznala sam da bih, pak, ja u tim okolnostima kompaniji bila najkorisnija ukoliko stečena znanja i iskustva prenesem drugima. Budući da sam i naslovni docent na FER-u, prirodno je bilo da se usmjerim prema edukacijama, dotad rudimentarnoj djelatnosti u okviru ljudskih resursa.

S malim timom koji je na tome neposredno radio, a uz svesrdnu podršku kolega iz surađujućih službi kao i nadređenih, u kratkom vremenu uspostavila sam respektabilan edukacijski centar s brojnim respektabilnim obrazovnim aktivnostima. Uspjela sam, također, uspostaviti i kontinuiranu suradnju kompanije s akademskom zajednicom, prvenstveno s FER-om, koja i danas uspješno traje i daje primjenjive rezultate.

Drugi zaokret: portal Moj razvoj

Novi zaokret, ovaj put u poduzetničkim vodama, nastupio je mojim odlaskom u mirovinu. Osnovala sam poduzeće, osmislila i u suradnji s druga dva poduzetnika realizirala projekt online edukacija za kompetencije koje su svakom potrebne u radu, a korisne i u privatnom životu – portal Moj razvoj.

Taj projekt povezuje mogućnosti koje pruža ICT industrija (raspolaganje računalima i dostupnost Internet priključaka) s potrebom usavršavanja kompetencija svih naših građana. Sublimacija je znanja i iskustava stečenih radom u kompaniji kao i osobnim kontinuiranim obrazovanjem uz rad. Naime, tijekom cijelog radnog vijeka, pored znanstvenog obrazovanja i stručnog usavršavanja u telekomunikacijama, imala sam potrebu i priliku educirati se u menadžerskim znanjima, učiti od vrhunskih stručnjaka na brojnim seminarima i radionicama... I – zašto sve to na prihvatljiv način ne prenijeti drugima?

Foto: pixabay

::Portal Moj razvoj, isprva kao samostalni projekt, a sada i u suradnji s portalom 24 sata, nudi učenje i usavršavanje upravo putem Interneta, koje omogućava da učite kako i kad vama odgovara, da niste u klupi, ne nadzire vas profesor… Koje su posebnosti i prednost takve, online edukacije?

Portal Moj razvoj je prvi i jedini hrvatski portal za cjeloživotno učenje gdje je korisnicima na jednostavan način dostupan širok spektar edukacija za neformalno usavršavanje odraslih (dakle, onima iznad 15 godina) u stjecanju i razvoju onih vještina (poznatih kao soft skills) koje jačaju konkurentnost na tržištu rada, i to, naglašavam, na hrvatskom jeziku.

Putem našeg portala polaznicima je omogućeno usavršavanje u svako doba i sa svakog mjesta - bez izostanka s radnog mjesta, bez putovanja i dodatnih troškova, bez izbivanja iz obitelji i, što je danas posebno značajno, po iznimno pristupačnoj cijeni.

::Vidite li u online učenju nedostatke i kako ih se može ublažiti?

Svakako, niti jedan oblik educiranja nije idealan, a i svatko ima i osobne preferencije za način učenja. Onaj tko očekuje da će mu znanje netko „uliti u glavu“ teško će se odlučiti za educiranje putem interneta koje pruža više slobode, ali traži samostalnost i stoga veću odgovornost samog polaznika: Na portalu ga nitko neće forsirati niti mu nametati tempo učenja (premda je i u učionici moguće zabušavati i „spavati“).

Pri polaganju ispita može i „varati“, ali tada mora biti svjestan da zavarava isključivo samog sebe. Mana je, naravno, što u ovom obliku educiranja putem našeg portala polaznik ne može promptno postavljati pitanja i očekivati odgovore predavača, kao što je moguće u učioničkoj nastavi ili u nekim oblicima e-learning nastave. Međutim, teme i sadržaj edukacija su takve da rijetko zahtijevaju neka daljnja pojašnjenja. U dodadašnjih iskustvima polaznici se ni u jednom slučaju nisu osjećali zbog toga „zakinuti“.

U idealnim okolnostima bilo bi najbolje kombinirati najprije učenje putem portala, a potom u učionici, gdje bi se detaljnije moglo diskutirati o nekim veoma specifičnim situacijama.

::Na portalu je na raspolaganju nekoliko obrazovnih programa, kao paketa. Kome su namijenjeni i tko se sve može prijaviti?

Na portalu Moj razvoj je pripremljeno 47 pojedinačnih edukacija, no u prodaji putem www.24sata.mojrazvoj.eu je trenutačno raspoloživo 5 paketa.
Paketi Umijeće komuniciranja (11 edukacija), Menadžerske vještine (11 edukacija), Poduzetničke vještine (17 edukacija) i Osobne vještine (10 edukacija) namijenjeni su svim odraslima prema osobnim potrebama ili potrebama njihovih poslodavaca, za uspjeh u profesionalnom radu, za porast samopouzdanja i zadovoljstva samim sobom, za promjenu kvalitete života...

Pet plus (16 edukacija) je specijalni paket namijenjen prvenstveno studentima i srednjoškolcima koji se pripremaju za tržište rada, a u istu je svrhu koristan i svim nezaposlenima koji su u mukotrpnoj potrazi za zaposlenjem. U načelu, svaka odrasla osoba iznad 15 godina starosti može se uspješno usavršavati putem našeg portala.

::Tko su najčešći klijenti, korisnici paketa? Kakve su njihove reakcije?

Dosadašnji korisnici su pojedinci, osobe raznih profila, u rasponu od studenata do menadžera. Iskustva koja su nam iskazali veoma su pozitivna: zadovoljni su sadržajima edukacija, procesom korištenja portala i iznenađeni povoljnim cijenama. Nažalost, poslovni korisnici, premda se „zaklinju“ na modernizaciju i informatizaciju svog poslovanja, još nisu prepoznali mogućnosti korištenja našeg edukacijskog portala.

::Što bi poslodavci dobili korištenjem portala Moj razvoj?

Poslodavcima, organizacijama i institucijama pruža se na taj način jednostavna, istodobna i kontinuirana dostupnost edukacijama svim zaposlenicima u svim dijelovima zemlje, neovisno gdje im je radno mjesto. „Klasičnim putem“ to je gotovo nemoguće osigurati.

Presudna su prednost, u današnje vrijeme financijske krize i nužnosti racionalizacije poslovanja, pristupačne cijene edukacija - bez ikakvih pratećih troškova i teškoća za poslodavca (za zamjenski rad, za troškove putovanja i smještaja, preraspodjelu poslova i slično). A to znači da se za ista namijenjena sredstva može višekratno povećati broj polaznika ili se za planirani broj polaznika mogu ostvariti značajne uštede.

Foto: pixabay

Nadalje, našim certifikatom zaposlenik će svjedočiti o usvojenom znanju, a ne samo o prisustvu nekoj edukaciji, radionici... A poslodavac će lako uočiti koji je zaposlenik spreman uložiti vlastiti trud i vrijeme u svoje usavršavanje, a koji baš i ne... što čini razliku, zar ne?

I, da dodam: poslodavcima i organizacijama spremni smo pomoći u kreiranju paketa edukacija koje odgovaraju upravo njihovim potrebama.

::Kako funkcionira postupak usvajanja "gradiva" na portalu Moj razvoj? Koje su obveze polaznika?

Polaznici se s bilo kojeg mjesta i u bilo koje vrijeme prijavljuju na portal, kupuju edukacije, uče - po originalno pripremljenim edukacijama - kada im je pogodno (na raspologanju im je godina dana!) i uz kolikogod prekida i ponavljanja gradiva žele. Potom polažu online ispite kojima vrednujemo njihova stečena znanja te za svaku pojedinu edukaciju promptno dobivaju online certifikate o uspješnom usavršavanju (kao i za paket u cjelini).

::Kakve su njegove kompetencije nakon završenog programa?

Certifikat polazniku potvrđuje stjecanje kompetencija i sadrži podatke o svojstvima tih kompetencija (kroz pripadajući opseg, profil, razinu i kvalitetu), čime se stečena znanja i vještine mogu uspoređivati na hrvatskoj i europskoj razini.

::Što je nužno da korisnik posjeduje od tehnologije, da bi mogao pratiti online nastavu?

Preduvjeti za educiranje putem portala Moj razvoj su samo osnovna znanja korištenja interneta te dostup do standardno opremljenog računala spojenog na Internet (nije potrebna posebna oprema ili softver). Prema podacima HAKOM-a u Hrvatskoj više od 60% kućanstava ima priključak na internet i isto toliki postatak populacije redovito se koristi Internetom.

::Zašto je danas važno imati i dodatne vještine, neovisno o tome kakve su, zar nam nije dosta formalno obrazovanje, potvrđeno svjedodžbom ili diplomom?

Zašto je važno učiti i steći takve kompetencije? Poslodavci danas – i od svojih zaposlenih i od onih koje su tek kandidati za posao - očekuju nešto više od znanja i diploma stečenih formalnim obrazovanjem. Očekuju poznavanje vještina koje određuju osobnost pojedinca i njegovu sposobnost rješavanja zahtjevnih problema i zadataka na poslu. Ovisno o poslovnoj poziciji, zanimaju ih sposobnost vođenja ljudi i poslova, kvalitetnog komuniciranja u raznim situacijama, timskog igrača, ... i, najčešće, upravo razlike u tome određuju konkurentnost pojedinca na tržištu rada.

Zamislite, primjerice, da ste poslodavac i na natječaj za posao menadžera se prijavljuje vrhunski stručnjak u svom području, ali nekomunikativan i nefleksibilan... Odustat ćete od njegova zapošljavanja, bez obzira na njegovu iznimnu stručnost, ili ćete od njega ultimativno zahtijevati da uložiti trud u stjecanje i usavršavanje potrebnih, a nedostajućih kompetencija!

Dakle, putem portala Moj razvoj omogućujemo stjecanje i razvoj kompetencija potrebnih za život i rad u suvremenom, globalnom, tržišnom okruženju koje od ljudi zahtijeva brzu prilagodbu, nova znanja i vještine te trajno učenje – što je odavno važno na području Europske unije, a svakim danom sve više i u Hrvatskoj.

Pogledajmo samo koje se sve kompetencije traže (ponekad i pretjerano!) u oglasima za malobrojna nova radna mjesta, razmislimo o tome da su pred nama reforme javnih službi, da nestrpljivo očekujemo strane investitore, da domaći investitori žele biti ukorak s poslovanjem u naprednijim državama... Kako među dobrima izabrati bolje? Upravo te dodatne kompetencije čine razliku...

::Imate li kakvih podataka o uključenosti hrvatskih građana u projekte cjeloživotnog učenja? Hrvatska je usvojila neke strategije u tom području, koliko su one i danas aktualne, u svjetlu sve veće važnosti internetskog, online educiranja?

Prije svega, definirajmo cjeloživotno učenje: to je svaka, formalna ili neformalna, organizirana ili individualna aktivnost kojom čovjek unapređuje svoja znanja i vještine, dakle stječe nove kompetencije. Učimo svuda i svakog dana, na razne načine.

Međutim, svijest o potrebi trajnog ciljanog educiranja nakon završetka formalnog školovanja, posebno na osobnu inicijativu i ulaganjem vlastitih sredstava (i vremena), u Hrvatskoj još nije dovoljno razvijena – nema jasne i rasprostranjene spoznaje da je svaki pojedinac odgovoran za vlastite kompetencije, za njihovo stjecanje i dostignuti stupanj. Još uvijek prevladava pogrešno očekivanje da će država i poslodavac misliti za nas i gurati nas naprijed... Promjene su, ipak, vidljive, posebno među mlađom populacijom, ali nedostatne i nedovoljno ih se potiče. Stjecanje znanja i vještina nisu afirmirani kao normalni i nužni procesi koji nas čine sposobnijima da se nosimo s ne baš ružičastom svakodnevicom i koji nas ojačavaju da s više optimizma kreiramo vlastitu budućnost i budućnost društva.

Što se, pak, online educiranja tiče, ono je kod nas afirmirano u području stjecanja i unaprijeđenja informatičke pismenosti, a dio je i većeg broja privatnih obrazovnih programa, primjenjuje se za interne edukacije za stjecanje specifičnih stručnih znanja u nekim kompanijama, za programe obaveznog cjeloživotnog usavršavanja u okviru profesionalnih komora... No potencijali takvog načina učenja nisu još dovoljno iskorišteni.

::Uzmimo hipotetsku situaciju u kojoj postoje dvije tvrtke s istim djelatnostima, iste veličine i organizacijskog ustroja, pa i istim brojem zaposlenika. Razlika je jedino što u jednoj od njih poslodavac, ili sami zaposlenici, polaze razne oblike online edukacije. Možete li procijeniti kada će tvrtka s tako, dodatno obrazovanim djelatnicima, postati konkurentnija, pa i uspješnija na tržištu?

Pred današnjim je poduzećima jedan od velikih izazova kako privući i zadržati zaposlenike koji imaju odgovarajuće znanje i vještine. A kad postojeći zaposlenici nemaju vještine koje su poduzeću potrebne, važno je ohrabrivanje cjeloživotnog učenja zaposlenika, naročito onih manje obrazovanih, s manje vještina, kao i starijih.

Investiranjem u ljudski kapital svaka društveno odgovorna kompanija investira zapravo u svoju sadašnjost i budućnost: s kompetentnijim zaposlenicima veća je njena tržišna vrijednost i poslovna konkurentnost poduzeća – spremnost za fleksibilno prilagođavanje zahtjevima budućeg tržišta. Ujedno to je doprinos svakog poduzeća jačanju nacionalnog gospodarstva.

::Je li to što ste i Vi osobno samostalni poduzetnik (kao osnivačica privatne tvrtke Rezultanta), dokaz da stalno treba učiti, budući da ste radili i u velikoj organizaciji, za "šefa", a sada ste praktički sam svoj "gazda"?

Možda baš i nisam dobar primjer – tijekom većeg dijela svoje karijere nisam imala osjećaj da radim za „šefa“ već sam imala sreću uživati u poslu kojeg radim i, zapravo, kreirati ga. Sada pak, kao „gazda“, pored uspješnog poslovanja željela bih ostvariti i neki „viši cilj“ – omogućiti širokom sloju građana dostupnost do edukacija koje su još uvijek privilegija relativno malog broja ljudi. Jer za zdravo društvo nije dovoljno mogućnost usavršavanja pružiti sretnim pojedincima, takvu mogućnost treba pružiti svima!

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije