Gledaju li se samo 'suhe' brojke, sjajno nam ide. Tržište automobila već neko vrijeme ima uzlaznu putanju. No, od 55.738 novih automobila koji su nam, po podacima Promocije plus, pristigli u prvih devet mjeseci ove godine, samo su ih 21.593 kupili privatni kupci. Samo 38,74 posto tržišta 'drže' građani, a njihov je udio pokazatelj snage tržišta. Lani je situacija po tom pitanju bila malo bolja, s 21.852 nova auta u rukama privatnih kupaca. Procjenjuje se da rent-a-car kompanije godišnje kupe oko 15.000 novih automobila, a od ukupno novoregistriranih valja oduzeti i sve flote koje kupuju državna tijela i tvrtke. Što, dakle, kupuju hrvatski vozači? U prvih 30 modela, čak je 21 SUV i crossover. Od preostalih devet, četiri su gradska i pet kompaktnih modela. Među njima samo je jedna limuzina - Škoda Octavia. Kraljica hrvatskog tržišta već niz godina, na tronu ipak ne ostaje kad uz igre maknemo flote i službena vozila. Po odabiru privatnih kupaca, na prvom je mjestu Volkswagen T-Cross, kojega su u prvih devet mjeseci ove godine kupile 1482 osobe. Druga je Suzuki Vitara s 926 prodanih primjeraka, treća Škoda Octavia sa 716. T-Cross je i lani dominirao među privatnim kupcima, no tada je Octavia bila druga, a Vitara treća. Ista je situacija i s četvrtim i petim mjestom - ove godine Dacia Sandero pa Renault Captur, lani obratno. Dalje su privatni kupci birali Suzuki S-Cross, Hyundai Tucson, Kiju Stonic, Daciju Duster, Kiju Sportage… Zanimljivo, ne na tvrtku već privatno kupljeni su i po jedan Bentley Continental GT i Rolls-Royce Cullinan.
Što Hrvati kupuju? Zvuči nevjerojatno, ali i ove su aute sebi privatno kupili hrvatski građaniI poredak najtraženijih marki u našoj zemlji malo se razlikuje uklonimo li iz podataka one koji se odnose na tvrtke, države, gradove. Privatni kupci najčešće su ove godine kupovali neki od automobila marke Volkswagen. Građani su kupili 3142 Volkswagena (lani 2643), zatim 1954 Škode (lani 2119), pa 1941 Suzuki (lani 1890). Po odabiru privatnih kupaca, slijede Toyota, Hyundai, Kia, Dacia, Renault, Audi, Citroen, Opel... Kod generalno gledajući najprodavanije marke u Hrvatskoj, Škode, privatni kupci najčešće posežu za modelima Kamiq Monte Carlo i Karoq SportLine, a najzastupljeniji motori su benzinci 1.0 TSI i 1.5 TSI. Ove godine Škoda ima 31 posto privatnih kupaca, za jedan posto više nego lani. Ukupno drugoplasirani Volkswagen i ove i prošle godine u svojim je salonima zabilježio najveći interes privatnih kupaca za T-Cross Life Plus, drugu po redu razinu opreme, i za benzinski motor 1.0 TSI. Ima 45% privatnih kupaca, također za jedan posto više nego lani. U istoj su grupaciji marke Audi, Seat i Cupra. Audijevi privatni kupci najveći su interes pokazali za modele Q3 i A3 Sportback te A3 Limousine, sve s benzinskim TFSI motorima od 85/110 kW. Lani su privatni kupci najtraženijoj premium marki u Hrvatskoj bili na 36, ove su godine na 33% udjela. Seatovi privatni kupci najčešće su tražili Ibizu, a među agregatima također su najčešće birali 1.0 TSI. Lani su imali 19, a ove godine 17% privatnih kupaca. Cuprin Terramar DSG 4Drive najtraženiji je model, a 2.0 TSI najzastupljeniji je motor. Ovogodišnji udio privatnih kupaca kod Cupre je 45 posto, a lani je bio na 52%.
Iz Suzukija napominju da su oni marka okrenuta privatnim kupcima, ali da je zbog prodajnih kampanja koje provode putem leasinga puno automobila registrirano na leasing kuće. Stoga im je trenutni udio privatnih kupaca oko 37%. U Suzuki salonima vozači najčešće kupuju aute sa srednjim paketom opreme. Udio Renaultovih privatnih kupaca ove godine iznosi 25%, dok je prošle godine bio za 10% veći. Više od 57% njihovih privatnih kupaca kupilo je Captur, od toga ih je gotovo 20% kupilo verziju Techno TCe 140 - srednju razinu opreme i jači motor. Prošle je godine najprodavanija bila osnovna verzija s osnovnim motorom Evolution TCe 90. U Daciji je, pak, udio privatnih kupaca osobnih vozila ove godine 45%, što je na istoj razini kao i prošle godine. Najprodavaniji model je Sandero Stepway, a najprodavanija je benzinska inačica srednje razine opreme Stepway Expression 1.0 TCe 90. Lani je tu ulogu imala plinska inačica iste razine tj. Stepway Expression 1.0 ECO-G 100. Udio privatnih kupaca u ukupnoj prodaji Nissana u Hrvatskoj u prvih osam mjeseci 2025. iznosi 62%, u odnosu na 67% u istom razdoblju prošle godine. Najprodavaniji model je Nissan Qashqai 1.3 DiG-T 158 CVT, a oprema N-Connecta, što je druga po redu razina opreme.
Kod Honde je lani bilo 58% privatnih kupaca, dok je ove godine taj omjer narastao na 68%. Dakle, ove im je godine tek svaki treći kupac pravna osoba. Što se tiče preferencija u kupljenim modelima, privatni kupci u Honda salonima kupuju većinom modele iz C segmenta. Kupci kineskog Lynk&Co 01 u 40% slučajeva su privatne osobe. Ovogodišnji udio privatnih kupaca Opela u ukupnoj prodaji kreće se oko 11%, lani je iznosio 17%. Razlog pada udjela prodaje privatnim kupcima u Opelu vide u gašenju modela Crossland krajem 2024. te početku prodaje Frontere tek od rujna 2025. Kažu da bi do kraja godine upravo Frontera mogla postati najprodavaniji Opel model na privatnom tržištu. "Kupci Opela ne traže najnižu cijenu ili "goli" auto. U preko 70% slučajeva traže jače standardne benzinske motore ili hibride te GS (jači) paket opreme. Biraju jače motore i bolje opremljena vozila.", pojašnjavaju iz Opela. Iz zastupništva Mercedes-Benza za Hrvatsku kažu nam da su velika većina njihovih kupaca pravne osobe, te da se u 90% slučajeva radi o dizelskim ili dizel PHEV modelima. Kod modela Jaguar Land Rover, pak, udio privatnih kupaca u ovogodišnjoj prodaji iznosi 23%, dok je u istom razdoblju lani iznosio 26%. Najprodavaniji model im je Range Rover Sport, u PHEV 460 Dynamic SE inačici.
Vidimo, dakle, da se naši sugrađani rijetko odlučuju za osnovnu razinu opreme, ali ne posežu ni za najbogatijim paketima. Prosjek je na drugoj po redu opremi, da nije baš osnovna, a kod pojedinih marki najprikladnijom se pokaže srednja razina. Zanimljivo je vidjeti i za koje se motore građani odlučuju. Benzinci i dalje dominiraju: do kraja rujna benzinskim motorom pokretan automobil odabrao je 10.771 vozač. Manje je to nego lani (11.746), ali ipak znatno više od 1360 dizelaša. Prilično su skočili hibridi kojih je ove godine već novoregistrirano 8582, a lani u istom razdoblju bilo ih je 6451. Treći su po brojnosti dizelaši, a na četvrtom su modeli s plinskom instalacijom (702). Sa samo 178 primjeraka novoregistriranih prije raspisivanja ovogodišnje runde državnih subvencija - samo za pravne osobe- električni su auti poražavajuće nisko. Lani su se poticaji dijelili fizičkim osobama, pa su kupljena 1243 'strujića'. I to je najbolji dokaz da naše tržište još nije prigrlilo elektrifikaciju - bez poticaja od toga u Hrvatskoj i dalje ništa.
Ja si mogu priuštiti "top opremu" samo nisam glup da bacam novac za sve dodatne bezveznosti koje nemaju nikakva smisla? To rade oni koji su izgubili sav kontakt naspram vrijednost novca, koji nemaju pojma sta narucuju, oni koji su naslijedili novac ili oni koji u svojim ocima materijalizmom dizu svoju vrijednost.