Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Auti Automobili

Pogoni stoje, novi automobili čekaju se mjesecima

Mikročipova nema dovoljno jer su narudžbe veće od svih očekivanja, i zbog trgovinskog rata SAD-a i Kine
20. kolovoza 2021. u 22:30 15 komentara 9543 prikaza
Foto: Sebastian Kahnert/DPA/PIXSELL

Zbog nestašice mikročipova na tržištu sve više proizvođača automobila ima problema s isporukom svojih modela automobila, a neki su, poput Audija, zbog nestašice poluvodiča bili primorani produljiti ljetni odmor za oko 10 tisuća radnika u tvornicama u Ingolstadtu i Neckarsulmu te skratiti radno vrijeme svojih radnika i u rujnu. Zanimljivo, Audi ima popunjene knjige narudžbi, ali u prvoj polovini godine zbog nestašice komponenti nije uspio proizvesti oko 50 tisuća naručenih automobila.

Skysphere koncept Audijev spektakularan električni roadster budućnosti ima promijenjivi međuosovinski razmak

Globalna nestašica mikročipova, malih tankih poluvodičkih pločica koje služe kao nosači elektroničkih elemenata ili sklopova, a koriste se u svim elektroničkim uređajima pa tako i u automobilima, već je početkom ove godine dovela do nestašice pojedinih automobila na tržištu. Problem je sve veći pa se za neke najtraženije automobile, odnosno njihove najpopularnije konfiguracije čeka isporuka i više od devet mjeseci. Primjerice, za najpopularnije verzije najtraženijeg automobila u Hrvatskoj poput Škode Octavije znatno se produljio rok isporuke i trenutačno se na tržištu traži primjerak više, posebno dizelske verzije koja je najpopularnija.

Samo jedna smjena

No, gotovo svi najveći proizvođači automobila, poput Volkswagen grupe, Forda, Toyote, Renaulta, Mercedesa, Honde i Hyundaija, zbog nedostatka čipova morali su proteklih mjeseci smanjiti proizvodnju ili čak obustaviti rad u nekim tvornicama. Primjerice, najveći proizvođač automobila na svijetu, Toyota, najavio je da će zbog nestašice mikročipova u rujnu smanjiti proizvodnju za čak 40 posto. Umjesto predviđenih 900.000, očekuje se da će u rujnu proizvesti “samo” 540.000 vozila.

Novo u Hrvatskoj Najluksuzniji električni Mercedes EQS stoji od 859.000 kn

Inače, Toyota je, poučena katastrofalnim potresom i tsunamijem prije desetak godina u Fukushimi, razvila poslovnu strategiju s velikim zalihama dijelova i do sada u pandemiji nisu imali problema, no globalna nestašica čipova i njima je postala problem. Drugi najveći svjetski proizvođač automobila Volkswagen najavio je da će zbog nestašice poluvodičkih komponenti proizvodnja u njihovoj glavnoj tvornici u Wolfsburgu nakon ljetne stanke biti pokrenuta u ograničenom opsegu. Glasnogovornik Volkswagena priopćio je da će sve proizvodne linije u idućem tjednu raditi samo u jednoj smjeni.

U isto vrijeme, financijski direktor BMW-a Nicolas Peter kaže da su ove godine mogli prodati 70 do 90 tisuća automobila više da nije bilo globalne nestašice čipova, no ističe da su trenutačno sve tvornice u svijetu dobro opskrbljene.

Više je razloga zbog čega je došlo do nestašice mikročipova na cjelokupnom tržištu, ne samo u autoindustriji. Tvornice čipova jednostavno ne mogu proizvesti dovoljno čipova za sve naručitelje. U prvotnoj fazi pandemije, proizvođači automobila su se susreli s manjom potražnjom automobila i otkazivali su određene narudžbe čipova pa su se proizvođači čipova okrenuli drugim naručiteljima. S druge strane, zbog zatvaranja je porasla potražnja za svim drugim elektroničkim uređajima poput računala i pametnih telefona, tako da su čipovi i dalje u svim industrijama tražena roba, a autoindustrija je očito najgore pogođena.

Audi AUTOINDUSTRIJA U PROBLEMIMA Audi produljuje ljetni odmor zbog nestašice mikročipova

EU tržište ovisno o Aziji i Americi

Drugi razlog je što su traženi čipovi, pogotovo u autoindustriji, tehnološki najnapredniji i za proizvodnju takvih poluvodiča treba više vremena, a narudžbe su veće nego što se očekivalo. Treći razlog je trgovinski rat SAD-a i Kine, zbog čega su trpjele američke tvrtke u kojima se napredni poluvodiči većinom dizajniraju i kineske tvrtke u kojima se ti čipovi većinom proizvode.

Tog globalnog problema koji će s tehnološkim napretkom biti sve veći, odnosno napredni čipovi će s razvojem 5G tehnologije biti sve traženiji, upoznati su i u Europskoj uniji s obzirom na to da je europsko tržište ovisno o poluvodičima koji se proizvode u Aziji i SAD-u. Tako je povjerenik EU za unutarnje tržište Thierry Breton još u svibnju izjavio kako želi da EU nadoknadi zaostajanje za SAD-om i Azijom te da bi EU trebala udvostručiti proizvodnju mikročipova do 2030. godine tako da bi petina svih mikročipova u svijetu trebala nastajati u Europskoj uniji.

 

>> Pogledajte i ovaj video: Stopa inflacije u srpnju 2,8 posto, najviša od travnja 2013.

IDENTITET JOŠ NEPOZNAT
Prodavačica na kiosku navodno prepoznala nestalu ženu: Svako ljeto dolazi na Krk, zna i hrvatski
Gospodin Fin
Osvojite vrijedne nagrade
Osvoji 15.000 kn nagrade: Razveseli svoju školu i postani financijski znalac kao Gospodin Fin!
  • generacija57:

    Nema problema, HDZ će sagraditi 10 tvornica čipova.

  • Avatar Barba
    Barba:

    Outsource, outsource, samo radi profita. A sad ni auto ne mogu napraviti bez Kineza. O mobitelima da ne pričam. Bit će insource, insource.

  • Avatar Oneill
    Oneill:

    Svako od nas zna u kakvo smo stanju .Tako sam negdjeprije bio kod Doka. pitam ga jeli primjetio da je postalo previše Ludog naroda rekao mi je i te kako jeli svi su kod mdne kaže Dok.