Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 85
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
POVEZANI ZAJEDNO

Zašto starački dom ne bi bio pametan dom?

Dom za starije i nemoćne osobe Sisak
Foto: Nikola Čutuk/Pixsell
1/2
10.03.2022.
u 14:02

Pametna tehnologija u domovima za umirovljenike održava stanovnike povezanim, pametnim i aktivnim

Česta je zabluda da se tehnologija i stari ljudi ne podnose. Svi imamo sliku starih ljudi kako se užasavaju tehnologije i misle da će svijet nestati ako pritisnu krivi gumb na mobitelu. U stvarnosti, istina je upravo suprotna: pametna tehnologija ključna je za poboljšanje skrbi za starije. Uvijek će postojati određeni postotak onih koji će biti sasvim zadovoljni sa starim mobitelom i neće ih zanimati “novotarije”, ali činjenica je da starije generacije ne zaziru toliko od tehnologije, pogotovo one koja će im olakšati samostalni život

Iako ih ne doživljavamo kao sredstvo za komunikaciju sa starijim osobama, društvene mreže ipak predstavljaju jednu od najboljih platformi za komunikaciju s njima. Možda se nećete sjetiti nazvati starije u vašoj obitelji, ali oni će sigurno pogledati sve vaše slike koje objavite, jednom kada se nauče gdje trebaju tražiti i što trebaju stisnuti.

Tablet ili pametni telefon tako postaje puno više od sredstva za komunikaciju, on postaje portal u svijet koji im je do jučer bio nedostupan i približava ih mrvicu više vama do kojih im je najviše stalo. Kada u to još ubrojimo i mogućnosti koje nude, dolazimo do zaključka da moderna tehnologija više koristi starijima nego mlađima.

Ne tablete već tableti

Za starije koji žele ostati povezani, bilo s obitelji bilo s prijateljima, surfati webom i dijeliti fotografije, tablet je često idealan uređaj. Lakši od prijenosnog računala i s većim zaslonom od pametnog telefona, tableti su jednostavniji za većinu starijih osoba. Tehnološki upućenije starije osobe uživat će odmah u prednostima tableta, dok će oni bojažljiviji ipak trebati pomoć dok se ne snađu među ikonama i mogućnostima.

Kako sve više starijih osoba prihvaća sve vrste tehnologije, uključujući tablete, lakše je pratiti prednosti korištenja tableta među starijim osobama. Tableti omogućuju starijim osobama da ostanu u kontaktu s obitelji i prijateljima na daljinu putem aplikacija za video chat i društvenih medija. Dostupne su aplikacije koje pomažu starijim osobama i njihovim skrbnicima da prate lijekove i zdravstvene ciljeve. Igre pomažu u održavanju mozga starijih osoba, a čitanje je lakše na tabletima zahvaljujući podesivoj svjetlini i veličini teksta.

Ružica Čakširan, ravnateljica Doma za starije i nemoćne osobe Sisak
Foto: Nikola Čutuk/Pixsell

U sklopu nacionalnog programa digitalne edukacije starijih osoba Generacije zajedno, kojeg Hrvatski Telekom provodi u suradnji s Volonterskim centrom Zagreb, Dom za starije i nemoćne osobe u Sisku u sklopu donacije dobio je tablet uređaje i besplatan internet, a kako su to prihvatili štićenici doma i zaposlenici ispričala nam je Ružica Čakširan, ravnateljica Doma za starije i nemoćne osobe Sisak.

Starenje uključuje više aspekata, primjerice, fizičkog, psihičkog i socijalnog. Upravo ovaj socijalni dio je najviše patio u doba korone i izolacije od bližnjih. Donacijom tableta i edukacijom starijih štićenika o njihovim mogućnostima vratila je donekle osjećaj zajedništva i ispunila određenu prazninu koja se kod svih javila, ne samo starijih u domovima. Kakvo je iskustvo štićenika u Domu za starije i nemoćne osobe u Sisku?
Epidemija korone na sve je ostavila posljedice, osobito na starije osobe u ustanovama zbog čestih, dužih zatvaranja i nemogućnosti fizičkog susreta s članovima obitelji. Socijalna isključenost, osobito od svojih najmilijih, uz inače zdravstvene i ine probleme, našim korisnicima nije bila laka teško su to podnosili. Naravno, tim je uloga naših socijalnih i zdravstvenih djelatnika bila značajna, jer smo pratili promjene raspoloženja i stalno ih “dizali”. Donaciji tableta osobito su se obradovali naši nepokretni korisnici, jer su pokretni bili u prilici bar kroz prozor vidjeti svoje najmilije. Ali značila je puno i pokretnim korisnicima jer mnogima od njih djeca i unučad žive izvan Hrvatske, pa kada su se vidjeli emocije su bile snažne. Hvala za donaciju koja je unijela radost u srca naših korisnika.

Iz iskustava drugih domova vidjeli smo da dobne granice za učenje ne postoje, bar ne u onoj mjeri u kojoj smo svi mislili. Koliko brzo su se štićenici navikli na novu tehnologiju i počeli ju aktivno koristiti?
Korisnici, ako to žele i ako su dovoljno motivirani, mogu relativno brzo naučiti koristiti se tehnologijom. Jedna naša gospođa plaća račune putem mobitela, a ima 85 godina. Sjajna je!

Mnogima je video poziv jedini način da vide obitelj na udaljenim mjestima, a neki su štićenici svoje unuke i praunuke prvi put vidjeli upravo preko mobitela i tableta. Inspirira li to i ostale da se okušaju u korištenju modernih tehnologija i aplikacija?
Da, mnogi su prvi puta vidjeli unuke ili praunuke. Nažalost, često u Irskoj i Njemačkoj. Bilo je suza, radosti i snažnih emocija. Nakon takvih video susreta danima su bili ispunjeni i prepričavali što je tko kome rekao,  kome sliči unuka ili da je praunuka ista baka. Naravno da bi i drugi željeli na isti način komunicirati, ali neki jednostavno odmah odustanu po principu – nije to za mene. A kada krenemo objašnjavati, shvate da to nije tako teško i komplicirano kako izgleda na prvi pogled.

Mnogim starijim štićenicima domova je kvaliteta života koronom bila narušena, a donacija tableta je bila korak prema vraćanju “na staro”. Kako je ta donacija tableta utjecala na vas, djelatnike doma?
Kada smo dobili tablete, naše socijalne radnice odmah su obilazili nepokretne korisnike te uspostavljali veze s njihovim obiteljima. Uvijek je lakše svima kada su korisnici zadovoljni, kada je njihova obiteljska situacija stabilna. Svaka promjena na lošije, održava se na njih. Možda mala, beznačajna prepirka s kćerkom ili sinom, korisnicima donese nezadovoljstvo, pa i temperaturu. Dolazak naših djelatnika, razgovor i pojačana pažnja, te usmjerenost na njih, znači puno i dio je našeg svakodnevnog posla. A onda kada se na tabletu pojavi kćerka, tada je sve dobro.

Veliku ulogu u svemu su imali i volonteri, kako su ih štićenici prihvatili?
Naši korisnici vole goste, mi smo kao narod vrlo gostoljubivi. Tako je i s volonterima. Oni su nam česti gosti i tada nije nikakav problem organizirati susret s njima. Vole druženja , dinamične aktivnosti, razgovor. Evo, nedavno su na Dan žena u Domu gostovali tamburaši, također volonteri koji nas redovito posjećuju. Naravno, kada je to moguće. Pošto više nemamo korone, u Domu zna biti pravi tulum. Primjerice, prije Dana žena korisnice su bile na frizurama, a kavaliri donosili ruže i karanfile.

Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskim Telekomom

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije